Sida 1 av 1
Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: tis jun 21, 2011 17:53
av jyrgil
Tjo råkade ut för nått knepigt idag jag kunde inte stänga av bilen med tändningsnyckeln i P läge efter mycket om och men så la jag in neutralen och då dog den när jag vred till offläget på låset nån som råkat ut för detta och vet vad felet kan vara??MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 22, 2011 12:47
av gbak
Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
b)
Möjligen kan din "kuggbana" (sector?? eller vad den nu heter) inne i rattstången ha gått sönder.
Tändningslåset har ett plastkugghjul som går mot "kuggbanan"
Om det nu är det felet så måste du riva isär hela rattstången innifrån kupen, rätt så jobbigt att fixa, men inte omöjligt.
"Kuggbanan" måste du troligen köpa i US.
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 22, 2011 16:10
av Ricky
gbak skrev:Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
Antar att det är denna (röd pil) "Interlock Lincage" du menar.
Den är ett jäkla sattyg..
Jag kopplade bort vajern i vintras (nyckeln satt i tändningslåset) och nu då bilen ska på vägen igen fattade jag inte varför jag inte fick ut tändningsnyckeln (gick inte att vrida till läge "Lock")..
Fanstyget stog i "fel" läge.. Då jag kommit på detta var det bara att vrida den rätt så kom tändningsnyckeln ut så fint.

Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: tor jun 23, 2011 16:30
av jyrgil
Ricky skrev:gbak skrev:Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
Antar att det är denna (röd pil) "Interlock Lincage" du menar.
Den är ett jäkla sattyg..
Jag kopplade bort vajern i vintras (nyckeln satt i tändningslåset) och nu då bilen ska på vägen igen fattade jag inte varför jag inte fick ut tändningsnyckeln (gick inte att vrida till läge "Lock")..
Fanstyget stog i "fel" läge.. Då jag kommit på detta var det bara att vrida den rätt så kom tändningsnyckeln ut så fint.

Har hittat den sk grunkan min är inkopplad det enda jag såg i trängseln var att troligtvis saknas en saxpinne eller någon form av låsning,Ricky:har kollat i min haynes men hittar ingen info om man kan justera eller ej var hittade du din info jag kan ta ur min nyckel när bilen är igång man blir lite gråhårig he he
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: tor jun 23, 2011 21:46
av Ricky
Jag har en Chilton manual där vajern och armen nämns "i förbigående" endast.
Det står dessvärre ingenting om jystering eller så i boken..
//Ricky.
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: lör jun 25, 2011 19:38
av jyrgil
jyrgil skrev:Tjo råkade ut för nått knepigt idag jag kunde inte stänga av bilen med tändningsnyckeln i P läge efter mycket om och men så la jag in neutralen och då dog den när jag vred till offläget på låset nån som råkat ut för detta och vet vad felet kan vara??MVH
citerar mig själv
Har surfat runt som en galning på forum och kanske har hittat nått Jag har ju MSD tändsystem och man kan visst koppla in en diod som spärrar riktningen på strömmen
http://static.summitracing.com/global/i ... m28645.pdf någon som vet var man kan köpa denna diod? nån som gjort denna inkoppling? MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: sön jun 26, 2011 9:10
av StingrayRacing
Hej, En vanlig elektronikfirma lär ha denna. (1 ampere 400 volt står det i ritningen)
Vet inte om Elfa säljer direkt till konsument annars får du kanske leta efter en ÅF där du bor.
Eller prova med dessa:
http://www.electrokit.se/?gclid=CIWWsfK ... zAodg1OmMw
//Lasse
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 29, 2011 21:07
av jyrgil
Nu kan jag inte felsöka alls. Nu startar bilen inte ! bara ett klickande i startmotorn , startmotorn e ny, batteriet full laddat(rätt spänning och inga trasiga celler), jordkabel till kaross kollad , pluskabeln till batteriet kollad, jag har en start specialare undangömd(en brytare med knapp så att strömmen går direkt ifrån batteriet till startmotorn och det klickar på den med, öppen för alla tips !! MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 29, 2011 21:48
av StingrayRacing
Klickande startmotor=dålig kräm. Antingen i batteriet eller dålig kontakt/klena kablar. Har du provat med annat batteri eller startkablar?
//Lasse
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 29, 2011 22:07
av jyrgil
Skall testa detta imorgon batteriet är ett startbatteri på 80 AH det kan ju vara så att belastningen är för hög och batteriet igentligen är kass?
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 29, 2011 22:38
av axelg89
Hej,
Säkert inte samma elfel men jag har i alla fall ett oerhört lustigt som gör att jag inte kan stänga av motorn när halvljuset är på.. Så prova att stänga av lyset först nästa gång och se om det gör någon skillnad

Amerikanskt!
Mvh
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: ons jun 29, 2011 22:43
av jyrgil
he he det testade jag när bilen startade men men får jag igång den så är jag väll på ruta 1 igen och skall testa igen tackar MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: fre jul 01, 2011 23:18
av jyrgil
StingrayRacing skrev:Klickande startmotor=dålig kräm. Antingen i batteriet eller dålig kontakt/klena kablar. Har du provat med annat batteri eller startkablar?
//Lasse
Har testat med startkablar, ingen effekt alls, då jag har en 1974 skall jag testa denna lösning som verkar vara unik på nått sätt
http://home.comcast.net/~vettfixr/page16.htm någon som har erfarenhet? skall också dubbelchecka jordkablarna hoppas på snar lösning MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: fre jul 15, 2011 0:57
av jyrgil
Nu har jag fått bita i det sura äpplet och demonterat startmotorn fy fan för headers har felsökt överallt innan(bytt hårda kablar som oxiderat under plasten etc) men hoppas nu att jag hittat nått som kan komma närmare lösningen denna "nya"startmotor ser inte så bra ut innanför bakelithuset på solenoiden(har nog bara startat den ca 70-100ggr) det luktar bränt och ser oxiderat ut det ramlade oxå ur material typ ifrån nån rund hård packning jag får åka och reklamera imorgon (hoppas det inte är semesterstängt) om dom nu inte tar denna reklammation och det är utom allt tvivel att solenoiden(ca 400kr) är kass(el startmotorn) är det då värt att lägga till 1200kr och köpa en ministarter i stället har fått ett pris på 1600kr? Kan det vara så att typ varmt/kallt gör att det oxideras innifrån solenoiden?Finns det solenoider som tål värme bättre? MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: fre jul 15, 2011 9:47
av Ricky
En ministarter kan ge dig mer rum mellan solonoid/startmotor och hedders.
På min motor blev det så att solonoiden på ministartern næstan låg dikt an på ett primærrør (Hooker Supercomp 2-1/8").
Antar att det kan variera med startmotortyp..
Orginalstarten gav faktiskt bættre klaring..
Jag løste det som så att jag snurrade hela ministartern i monteringsblocket så att solonoiden nu pekar rakt ner vilket gav næstan oførskæmt bra klaring, tillverkade æven en værmeskøld av 1mm aluplåt som "førsækring".
Har dessværre inga bilder av starten på den dator jag sitter vid just nu.
//Ricky.
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: fre jul 15, 2011 13:27
av Ricky
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Postat: tis jul 19, 2011 10:53
av Stingray
TÄNDNINGSLÅSET... Kolla det först innan du river isär allt. Har du ett klickande men alla kablar är ok så kan en kabel ha släppt från tändningslåset.
Nu funkar det!!
Postat: ons jul 20, 2011 23:56
av jyrgil
Jag fick min nya solenoid idag , i butiken som jag köpte den, där hade dom utrustning så man kunde testa hela paketet, så jag visste att solenoiden och startmotorn funkade innan jag monterade tillbaka den puhhh trångt!!Felet var solenoiden(kanske i kombination med oxiderade kablar etc) har testat att starta ca 7ggr och det snurrar på bra.Det går också att stänga av med nyckel som var fel nr 1.Jag skall köra den riktigt varm imorgon och se om avstängning, start, funkar ordentligt.Funderar på om att det kan ha varit någon form av kortis i solenoiden , kabeln (kontakten)som är kopplad ifrån solenoiden till tändningen kan ju ha ställt till problemet med avstängningen .Det kan ju ha varit fel nr 1.Hoppas på det bästa och att det nu är löst.Tackar för supporten MVH