Sida 1 av 1
Vad behövs för att få en potent C3:a!
Postat: tor jul 14, 2011 10:55
av Magnus Norling
Vad kan vara ett lämpligt val av motor, växellåda (manuell) & "väghållningskit" m.m. om man vill ha lite drag i en tidig C3:a? (68-72)
Jag har provkört både bigblock & smallblock & trots en hel del hästkrafter så har dom känts mer eller mindre "slöa".
Jag har funderat lite på en 383:a med ca 400 hk i el. något liknande.
Det viktiga är inte att den gör 0-100 på någon snabb tid utan att det känns lite "rappt" med ett bra bottendrag & vrid utan att behöva varva mycket för att det skall gå fort.
Jag har lite tankar även på att kunna köra den på bana lite (som en glad amatör & inte tävla!).
Vad har ni för erfarenheter?
Magnus
Re: Vad behövs för att få en potent C3:a!
Postat: tor jul 14, 2011 11:34
av Ricky
Låter som du ska ha en kompressorsmallblock!
Vældigt knivigt att ge ett uttømmande svar på vad du ska ha før att det inte ska kænnas "sløtt", uppleveslen ær ju i høgsta grad individuell.
Jag (Jonas) byggde min LS6-replica till min 72:a som levererar 462hk vid 5500rpm och den ær stark och fin men MER EFFEKT kommer man alltid att ønska sig..
Att jaga fram 400hk ur en 383 eller før den delen en 350 ser jag ju inte som något problem alls, då man ændå ær på gång kænns det snarare som man kunde plocka ut några fler pållar på en gång før att man ska kænna sig nøjd.
Jag resonerade så hær då jag planerade min 454:
Mycket effekt så det skjuter på = ja
Kørbarhet i stadstrafik och landsvæg = ja
Vakum nog till att driva alla funktioner = ja
Tanka standard mack-soppa = ja
Hygglig ekonomi så resten av familjen inte måste svælta = ja
Hur ser ditt resonemang ut?
//Ricky.
Re: Vad behövs för att få en potent C3:a!
Postat: tor jul 14, 2011 14:51
av kungricky
Sikta på att få alla roterande delar så lätt som möjligt, så ett 383 kit med 6 tums stakar är en bra början. speciellt viktigt att kolvarna blir lätta så accelerationskraften blir mindre.
Sen gäller det att få ett högt dynamiskt komp.
friktionen skall ju vara så låg som möjligt, så smala molyringar gör succe där.
sen ett par bra toppar och en kam som ger så högt vrid som möjligt, så har du en jättebra början på en rapp motor.
Re: Vad behövs för att få en potent C3:a!
Postat: tor jul 14, 2011 17:22
av StingrayRacing
Och välj lagom med komp, så du inte behöver en för vass kam som blöder bort kompet sen.. Statisk komp är lagom med 9.5 för gjutjärns toppar och 10.0 med Alu toppar. (Alutoppar kyler bättre).
Har du en lagom avvägning av komp och kam så kan du få bra botten drag kombinerat med topp också.
Kam tillverkarna har listor beroende på komp, bilens vikt, slutväxel, växellåda mm. Och brukar även svara på mail om du har funderingar.
Pss BB är alltid BB..
//Lasse
Re: Vad behövs för att få en potent C3:a!
Postat: tor jul 14, 2011 17:36
av kungricky
I min gamla motor körde jag med 11,5 i kompförhållande med gjutjärnstoppar och en summit hydralkam som hade 234/234 vid 0.05 lyft och 0.488 i lyft. det fungerar ganska bra på 98 oktan men desto sämre på 95.
Så min nya motor 383 satsar jag också på 11.5 i komp , alutoppar och en lunati mekanisk flattapped med 249/257 vid 0.05 lyft 0.540/ 0.560 i lyft. och det är jag rätt så säker på att det kommer fungera fint.
Har jag tur så kommer dom sista grejerna imorron å då e den igång i helgen.