Sida 1 av 5
Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970 *Såld*
Postat: fre jul 15, 2011 22:25
av Jim Profit
Hej
Tänkte skapa en projekttråd som skall handla om min Corvette Stingray 1970 med original LS5 454 motor som jag köpte i slutet av juni av en trevlig herre från Västra Ämtervik.
De förändringar jag känner till är nyare radio, headers, konidämpare, högre huv Holley 1850 förgasare samt ett Edelbrock Torker II insug.
Detta är min första äldre amerikanare men min andra Corvette, hade en C5 för ca 5 år sedan och har längtat tillbaka till märket. Jag har tyvärr inte någon större mekvana men jag har ambitionen att lära mig, misstänker att det kommer att behövas på en sån här gammal raritet.
Så inledningsvis kommer jag ägna mig åt små förbättringar, läsa på och lära mig och anlita någon kunnig inom området för mer avancerade jobb. Ambitionen med den här bilen är inte att skapa en prisvinnare utan snarare hålla den i ett mycket gott brukskick inkluderat lite charmig patina som visar att den åldras med behag, åka med den och förbättra saker allt eftersom. Hittills har jag mest ägnat mig åt att putsa, putsa och putsa...
Några roliga citat:
Citat Sportbilen 2/2010:
"Den stora bigblock-454:an hängde med även till modellåret 1971, men med lägre kompression, och redan 1972 var det i avgasreningens spår slut på effektkalaset för en lång tid framöver. C3:an förvandlades till en mjukis-GT-vagn och skulle aldrig mer byggas med motorer starkare än 270 hästar."
Citat Collector´s Originality Guide:
"If you are only ever going to own one bigblock Corvette make it this one. The 1970 LS5 made 500lb ft of torque at 3400rpm. Forget the aluminium-head L89 or the 425hp 396: this engine is the king. Smooth, quiet, easy-starting and with enough torque to go anywhere in top gear, this was the essence of what a bigblock could be".
Ingen projekttråd utan lite bilder:
Summering över vad jag gjort sedan jag köpte den:
-Ny klädsel i svart helskinn & nytt skumgummi
-Monterat värmeisolering under mattan
-Nya nummerplåtar
-Snyggat till kablar i motorutrymme
-Nytt luftfilter samt dekal på luftrenare
-Ny frontspoiler
-Ny skinnratt
-Nya torkarblad
-Monterat bälteskuddar
-Köpt original spreadboreinsug (blästrat och lackat det)
-Köpt nyrenoverad Carter Q-Jet 750 cfm förgasare inkl. nya packningar & skruvar
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 22:31
av Jim Profit
I går (110714)besiktigade jag den och den gick igenom utan anmärkning!
Det jag planerat närmast är:
-Byta klädseln på stolarna. Har beställt nya svarta i skinn samt nytt skumgummi och monteringssats ifrån CC
x Undersöka varför växellådan växlar först vid 3000rpm, undersöka vacumslangen till modulatorn - KLART
- Byta packningar insug, den läcker några droppar i fram och bak, kommer lämna bort detta arbete
x Byta till nya fräscha nummerplåtar - KLART
- Byta dörrstopp på förardörr
- Snygga till kablar i motorutrymme (får antagligen bli ett vinterprojekt)
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jul 16, 2011 16:53
av Jim Profit
Ibland är livet härligt (och enkelt)!
Hissade upp bilen idag för att syna slangar och modulator och det visade sig att vaumslangen till modulatorn hade hoppat loss. Satte dit och säkrade den och tog därefter en provtur och det var en helt annan bil, växlar hur mjukt och smidigt som helst nu.
Därefter hann jag med att byta till nya fräscha nummerplåtar och det blev genast lite snyggare. Försökte mig även på att byta dörrstop på förarsidan men där gick jag bet, kunde inte få den S formade sprinten att sitta kvar så detta får jag forska vidare i.
Passade även på att beställa lite prylar från Ecklers, bland annat packningssats insug, frontspoiler, Corvette black book samt diverse småprylar.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 19, 2011 13:20
av Jim Profit
UPS ringde idag och berättade att mitt paket från CorvetteCentral kommer imorgon och undrade om de skulle ta hand om pappersarbetet med förtullning etc.
Vart ordentligt förvånad när jag hörde att detta skulle kosta över 1000 spänn!
Efter en del research så verkade det dock vara rätt krångligt att göra då man får åka till Arlanda och åka mellan två ställen (7km) med papper som skall fyllas i, säkerhetskontroll etc. beslöt jag mig ändå för att köpa denna tjänst. Lite surt bara att jag har ett andra paket på väg från Ecklers...
Jaja, läropengar *suck*. Minnesanteckning: beställ allt samtidigt fortsättningsvis.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 19, 2011 13:30
av Ricky
Jim Profit skrev:UPS ringde idag och berättade att mitt paket från CorvetteCentral kommer imorgon och undrade om de skulle ta hand om pappersarbetet med förtullning etc.
Vart ordentligt förvånad när jag hörde att detta skulle kosta över 1000 spänn!
Efter en del research så verkade det dock vara rätt krångligt att göra då man får åka till Arlanda och åka mellan två ställen (7km) med papper som skall fyllas i, säkerhetskontroll etc. beslöt jag mig ändå för att köpa denna tjänst.

Tull + moms = ca 30% att lägga till på inkøpspriset.
Man kan slippa flänga runt och fixa allt själv och överlåta det till speditören som sedan kör ut grejerna. Allt detta i utbyte mot en liten symbolisk summa pengar då..

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: ons jul 20, 2011 10:22
av Jim Profit
Ricky skrev:
Tull + moms = ca 30% att lägga till på inkøpspriset.
Man kan slippa flänga runt och fixa allt själv och överlåta det till speditören som sedan kör ut grejerna. Allt detta i utbyte mot en liten symbolisk summa pengar då..

Jo det känner jag till och det hade jag räknat med, denna tusenlapp var utöver det för att UPS skulle ta hand om pappersarbetet.
Det var mer än jag räknat med och det har jag inte varit med om vid tidigare USA köp jag gjort. Kanske beror det på paketets storlek/vikt, innehåll eller summan av priset?
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: fre jul 22, 2011 11:17
av Jim Profit
Grrr, är så förbannad på UPS just nu. skulle fått mina paket från CC i början av veckan som innehöll massa prylar och så har de naturligtvis lyckats slarva bort ett av två paket och det paketet jag fick innehöll bara 1 av ca 20 saker jag beställt.
När man pratar med UPS så har de inte en aning om var det finns och skyller på varandra så kontentan nu är att jag kan få vänta en månad tills de konstaterar att det inte går att hitta och ersätter mig för förlusten.
Skulle ägnat min sista semestervecka åt att fixa klädseln m.m, men det lär ju skita sig nu..
Ett paket med skumgummi till stolarna anlände:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: fre jul 22, 2011 12:36
av Mr SIXPACK
Hallå Jimmy.
Lider med dig, visst är det typiskt att när man som bäst behöver/vill ha delarna som man beställt så strular det... Hoppas att paketet dyker upp...
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: fre jul 22, 2011 14:35
av Jim Profit
Tack, jag visst är det typiskt fast det är som när bilen pajjar, alltid när man har bråttom någonstans.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jul 23, 2011 13:31
av mpe
Tråkigt när sånt händer,lider med dig.Liten fråga!vad kostade stoppningen till dina stolar?Är i behov av att fixa till grabbens C3 stolar,och just stoppningen son är platt som en wetexduk ungefär.
Mats
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jul 23, 2011 17:39
av Jim Profit
mpe skrev:Tråkigt när sånt händer,lider med dig.Liten fråga!vad kostade stoppningen till dina stolar?Är i behov av att fixa till grabbens C3 stolar,och just stoppningen son är platt som en wetexduk ungefär.
Mats
Har för mig att det var ca 200 USD för stoppningen.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 26, 2011 12:10
av Jim Profit
Idag dök det upp ett paket ifrån Ecklers. De goda nyheterna var att de var mycket snabbare än CorvetteCentral, de använde FedEx som inte slarvade bort mitt paket som UPS gjorde (och som de fortfarande inte återfunnit

).
De dåliga var att det saknades två artiklar i paketet (en packbox samt monteringssats till frontspoilern). Har mailat dem och hoppas de skickar dessa saker inom kort.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 26, 2011 14:27
av Jonas Rohwer
Jag har en ny (oöppnad)
monteringssats till frontspoilern liggande om det är panik att få ihop det.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 26, 2011 15:19
av Jim Profit
Jonas Rohwer skrev:Jag har en ny (oöppnad)
monteringssats till frontspoilern liggande om det är panik att få ihop det.
Tack, bra att veta. Jag har precis fått svar från Ecklers som undersöker saken nu (snabb respons må jag säga) så jag skall se hur det går med det.
Blir det strul så köper jag den gärna av dig.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 26, 2011 16:02
av Jonas Rohwer
Vad är det för "packbox" du behöver?
Om det är en axeltätning till motorn så har jag säkerligen en på hyllan.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis jul 26, 2011 16:08
av Jim Profit
Jonas Rohwer skrev:Vad är det för "packbox" du behöver?
Om det är en axeltätning till motorn så har jag säkerligen en på hyllan.
Det är den som sitter i ventilkåpan som tätar mot filtret/locket för vevhusventilationen.
Är lite osäker på diameter nu då jag tappat lappen jag skrev det på men det kanske brukar vara något standardmått?..
Ventilkåporna tror jag heter ERSON och filtret/locket för vevhusventilationen är från Edelbrock (se bild i första inlägget).
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: ons jul 27, 2011 0:30
av Jonas Rohwer
Ser ut att vara standardhål (31 mm) i kåporna, och såna gummiringar har jag gott om. Så om du inte orkar vänta på prylarna som Ecklers har slarvat bort så kan du plocka från mina hyllor så länge.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tor jul 28, 2011 12:25
av Jim Profit
Idag dök äntligen det "försvunna" paketet upp, dock med ett par saknade saker men de var tack och lov mindre viktiga.
Lite prylar som är bra att ha när det är dags att serva bilen:
Ny skinnklädsel till stolarna med armstöd och monteringskit (skumgummit har jag redan fått):
Värmeisolering att lägga under mattan (En BB utvecklar en del värme har jag märkt

):
Lite litteratur: Instruktionsbok, reproduktion av originalbroschyr samt en trevlig bok:
Samt lite saker för att bibehålla putsen:
Blev lite annat smått och gott som tidsenlig nyckelring, dekaler m.m. men det kom inte med på bild.
Nu blir nästa steg att klä om stolarna.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tor jul 28, 2011 13:50
av Jim Profit
Btw. är det någon som vet hur armstödet skall fästas? Såg ingen fästanordning, skall man kanske köra kardborreband eller dubbelhäftande tejp?
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tor jul 28, 2011 20:42
av Don Tomaso
Mitt armstöd ligger löst på mittkonsolen bara. Den "kläms" fast av ryggstöden så den inte glider fram.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tor jul 28, 2011 22:36
av Jim Profit
Don Tomaso >> Ok, får prova det när jag får in stolarna i bilen igen.
Ikväll monterade jag värmeisoleringen mot torpedväg, kardantunnel och golv.
Skall bli väldigt intressant att se om man märker någon skillnad med värmen i kupén.
Sedan så har jag börjat med att klä om stolarna. Måste erkänna att det känns lite nervöst då jag aldrig gjort något liknande innan.
Men jag arbetar enligt metoden "skynda långsamt" och hoppas jag får ihop det igen.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jul 30, 2011 17:28
av Jim Profit
Klä om stolarna hoppas jag att jag aldrig behöver göra igen!!!
Har nog aldrig haft så ont i fingrarna och händerna som jag har nu...
Men men, skam den som ger sig, efter ca 15 timmars arbete är de tillbaka i bilen.
Sunkigt skumgummi:
Klädsel av (sittdynorna var svårast att klä om):
Baksida på stolsrygg:
Nytt skumgummi på plats:
Det färdiga resultatet:
Efter detta har jag smörjt in skinnet ordentligt och monterat tillbaka stolarna i bilen. Wow vilken skillnad det blev, känns att man sitter betydligt högre upp än tidigare så det var tur att jag till sist bestämde mig för att även byta ut allt skumgummi i stolarna.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jul 30, 2011 17:36
av Vettig
Som nytt!
Snyggt jobbat!
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jul 31, 2011 15:22
av Jim Profit
Vettig>> Tack
Idag har det blivit lite småpysslande samt en åktur. Ett par trevliga överraskningar blev det. Den första kom när vi hämtade bilen i garaget, ingen sunkig "gammelbilslukt" i bilen längre, luktar bara fräscht läder.
Den andra kom under vår åktur, det är klart minskad värme i kupén nu efter att jag monterade in de värmeisolerade mattorna, mycket behagligare.
Efter det hällde jag ZDDplus i oljan som jag hört skall vara bra (nån form av Zinktillsats, se mer här:
http://www.zddplus.com/).
Lär väl inte märka någon skillnad men det känns bra att ha i om det skyddar motorn.
Skulle även bytt luftfilter idag men det visade sig att det jag köpt var för litet så jag får beställa ett nytt. Det vart i alla fall en liten dekaltrimning av luftrenaren:
Och avslutningsvis en bild på min nya fina interiör:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jul 31, 2011 16:10
av Smuggler
Gratulerar till en riktigt fin bil och dessutom verkar du ha bra tempo i ditt arbete med att förbättra den! Stolarna blev kalasfina
Mvh: Daniel
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jul 31, 2011 18:24
av Jim Profit
Smuggler skrev:Gratulerar till en riktigt fin bil och dessutom verkar du ha bra tempo i ditt arbete med att förbättra den! Stolarna blev kalasfina
Mvh: Daniel
Tack, kul att höra.
Jo, jag hade ambitionen att få i ordning dessa saker på semestern men nu börjar bilen bli som jag vill ha den så tempot kommer nog att gå in i en lugnare fas med mindre förbättringar/underhåll och mer körning istället.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jul 31, 2011 20:47
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jättefina stolar! och resten också!
Klädseln du köpte är den helt i skinn eller är det galon på sidorna?
Jag funderar också på klädsel byte...
Ha de!
Kjell
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån aug 01, 2011 6:29
av Jim Profit
magnum skrev:Hejs
Jättefina stolar! och resten också!
Klädseln du köpte är den helt i skinn eller är det galon på sidorna?
Jag funderar också på klädsel byte...
Ha de!
Kjell
Jag valde den i helskinn, köpt från Corvette Central. Var väldigt nöjd med denna, snygga sömmar och god passform.
Känns som om det är värt att intressera lite extra i skinn för hållbarheten skull. ett gott råd är att samtidigt byta skumgummit, det gör mycket samt säkerställer att klädseln blir ordentligt uppspänd.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån aug 01, 2011 8:08
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack, det blir nog precis som du skriver!
Ha de!
Kjell
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån aug 01, 2011 13:19
av Jim Profit
magnum skrev:Hejs
Tack, det blir nog precis som du skriver!
Ha de!
Kjell
Du blir säkert mycket nöjd, glöm inte att beställa en monteringsats inkl. verktyg också så går arbetet lite lättare.
