mappning när man monterat headers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

mappning när man monterat headers

Inlägg av sven erik »

kan någon dela med sig av denna erfarenhet?vad blev resultatet?är det värt pengarna?mvh
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: mappning när man monterat headers

Inlägg av velasoraptor »

Ja du bör mappa bilen när du sätter dit headers!! Headers med mappning gör runt 20-30 bakhjulshästar.Skiljer lite mellan olika motorer.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

sven erik skrev:kan någon dela med sig av denna erfarenhet?vad blev resultatet?är det värt pengarna?mvh
Alla moderna Corvetter har ett adaptivt styrsystem, som automatiskt korrigerar inställningen av bränsle och tändning beroende på temperatur, höjd över havet och mindre justeringar i insug och avgas inom cirka +/- 20%. Montering av kalluftsystem och headers ligger inom denna marginal. Du får cirka 30-40 hk extra med kalluftsystem och headers/effektivare avagassystem. Mappning ger kanske ytterligare 5 hk, MED RISK FÖR att en okunnig mappare ställer in motorn för snålt som kan leda till överhettning av bränslerummet med smält kolv och motorras som följd.

MAPPA INTE vid montering av headers - det lönar sig inte! Gör det bara om motorlampan börjar lysa och efter kontroll av felkoder.

Jag har vid upprepade tillfällen bett "Sveriges Corvette-trimmare #1" att testa effekten vid montering av headers och körning av bilen 1-2 timmar för att det adaptiva styrsystemet skall hinna gå igenom sin learning-cycle och utan mappning, för att sedan genomföra mappning och se vad mappningen i sig ger, men utan resultat - han vill väl inte bevisa för sig själv att mappningen är bortkastad vid dessa smärre modifieringar.

Min 2001 C5 Z06 med Vararam lämnade 337 hk på bakhjulet utan mappning och har nu med KOOKS 1 7/8" + 3" x-pipe och original Z06 titansystem cirka 370 hk på bakhjulen - UTAN MAPPNING. Har aldrig gått bättre och får enstaka felkoder P0430 som indikerar att racekattarna inte fungerar fullt efter en tillfällig omstart - men bara att släcka och köra vidare.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Senast redigerad av Hejdarn den mån aug 29, 2011 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

FAKTA ÄR DETTA!!!!Min gamla motor är en 405hp motor.Med headers och vararam hade den 362rwhp.Efter mappning hade den 372 rwhp.Detta har jag papper på efter rorotest.Hur förklarar du det?? Din bil har en 385hp motor.Du kan omöjligen ha 370 rwhp i din motor.Bromsa den istället så du får fram sanningen istället för antagande.Jag tror sanningen ligger runt 355 rwhp i din motor utan mappning.Jag fick ju 10 rwhp till igenom just mappning av bara headers och VaraRam kallufts insug. OBS bara en liten upplysning för intresserade.Ingen mer diskution ifrån min sida det har redan snackats för mycket i detta ämne.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533 hp (451 rwhp 579 rwnm)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Here we go again ....... vi gjorde exakt som Robert nämner ovan men med ett luftintag, det spelar ingen roll var i kedjan man modiferar flödet, resultatet är detsamma - ingen skillnad i effekt direkt efter montering och när man kört 70mil ! Om det är någon kund som vill göra samma fast med headers så är det bara att höra av sig så kör vi samma test igen även om vi nu gjort det hundratals gånger så varför inte en gång till.

Vi har monterat headers och inte mappat, och många gånger också mappat bilen och alla kunder som passerat igenom här vet vad skillnaden är. Ingen mening att Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

hmmm.var inte ute efter något tjafs här utan ville bara få erfarenhet från folk som mappat bilen.jag monterade headersna i dag och bilen går som han skulle fått 50hk mer.vilken skillnad.tyvärr har jag fått felkoder ibland när jag startar den.nollar jag den med å ta ur batteri polen går den utan felkod nästa start men stoppar jag den och startar dyker den upp igen.undrar varför?.jag kan tänka mej att mappa min bil så skall jag med 100% sanning berätta hur det gick.glöm ej att vi kan ha en vänlig ton här fast vi ej är eniga....vi har ju samma intresse eller?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Det är väl ingen som har haft någon ovänlig ton här.Jag känner Robert (vetteparts )mycket väl.Vi har ibland olika uppfattningar om saker och ting.Men vi respekterar varandra och är vänner för det.Så inte vet jag vad du fått detta med ovänlig ton ifrån?!?!Annars så kan du få felkod på O2 sensorerna på en del headers.Har du äldre LG longtubes headers så får du en felkod på O2 sensorerna.Jag hade det problemet men mina LG longtube headers.Så då får man ta till mappning.Nyare headers med kvalite typ American racing,kooks och nyare Lg headers är det inga problem med.Annat kan det vara med headers som är billiga och mindre kända.Där kan jag klart tänka mig att det kan bli problem med bland annat O2 sensorerna.Om du bor i Sthlm åk eller ring till R-Tune vette.se dom fixar till detta åt dig.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Jag skaffade en Predator och fixade en custom tune till min efter installation av headers, vararam mm. Funkade klockrent och prestandan har blivit bättre! Går att få skapligt billigt iaf!

/Jon
C6 - DTS LT Headers - MAM CB - Vararam - FAST 102mm - Predator Custom tune = +370whp / +506wnm = Handikappsfordon
http://www.garaget.org/?car=198094
Skriv svar