Sida 1 av 1

Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 0:05
av inge
Bytte fälgar till C5-fälgar med 275*40*18 bak och 245*45*17 fram innan säsongen, och det fungerade perfekt, nu var däcken dåliga jag köpte nya däck 285*30*18 bak och 255*45*17 fram, men nu går det inte köra utan att ASR hoppar i, så därför måste jag koppla ur ASR vid körning.
Måste jag gå upp i profil bak för att få det att fungera normalt igen, eller finns det något annat att göra.
Det är en 92:a med LT1:a som hade 275*40*17 runt om på orginalfälgarna,som jag
körde på förut.
Hörde av någon att det inte får skilja för mycket mellan fram och bak , utan att det påverkar ASR:en. isåfall kanske jag skall gå ner i profil fram?
När jag körde med 275*40*18 visade min hastighetsmätare ca 6-7 km/tim för lite i jämförelse med GPS, däremot med 285*30*18 stämde den nästan exakt, endast 1km/tim mer än GPS, så därför tycker jag att den sistnämda skulle fungera bäst.
Tacksam för alla tips eftersom jag allaredan har lagt ut pengar på dom nya däcken.

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 9:14
av Peter Anjou
Hejsan !
Det man kan göra innan man byter fälgar eller däck är att kolla rullnings omkretsen på originaldäcken, här till ex:
http://www.algonet.se/~leffmans/guson/
Sen har man lite och välja på och kan köpa dom som ligger närmast. Det är faktiskt mer att välja på än man tror, och ändå ligger man rätt nära original ! :D !

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 9:50
av inge
Tack för tipset, kollade med tabellen och enl. den skulle rullomkretsen endast minska med -3,6% vilket är tillåtet.Märkligt då att ASR aktiveras tycker jag.

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 10:14
av Kjell.Magnusson
Hejs

Skillnaden mellan fram och bak? ASR räknar på alla hjul!

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 20:25
av Hot Rod
Har du kvar originalfälgar/däck? Kanske läge att skruva dit dom och kolla om felet försvinner?

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: sön sep 11, 2011 20:38
av White91
Hej.

Tänker använda 275/35-18 bak och 245/45-17 fram när jag lägger på mina C5-fälgar. Det skiljer 1-2 mm på diametern mot 275/40-17 så det borde inte påverka mer än om man lägger på nya däck med bra mönsterdjup isf slitna.
Dessutom skiljer det ju på diametern mellan olika fabrikat av samma dimension.
Och som sagt av tidigare så mäts ju skillnaden mellan alla fyra hjulen. De dimensioner du har valt är ju mycket lägre bak och högre fram jämfört med orginal.

Re: Problem ASR (Antispinn)

Postat: mån sep 12, 2011 15:54
av 745
inge skrev:Tack för tipset, kollade med tabellen och enl. den skulle rullomkretsen endast minska med -3,6% vilket är tillåtet.Märkligt då att ASR aktiveras tycker jag.
Skillnaden mellan fram & bak är 5,3% :(
(Lägg in bak som original & fram som nytt, eller tvärtom)