Sida 1 av 1
Lite som en traktor...
Postat: tis okt 25, 2011 20:52
av Mallgar
Hej på er,
Styrningen är lite glapp då jag svänger vänster/höger, ungefär som på en gammal traktor om det säger er nått

.
Nu undrar jag om det går att justera detta på justerskruven som finns på styrväxeln eller om ni därute har något bättre förslag.
Har kollat under bilen men hittar inget direkt som jag tror skulle orsaka glappat.
Ha det gott!
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 16:57
av Mr. Beam
Hur många gängor ser du nu ovanför stoppskruven?
/Mr Beam
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 17:53
av Mallgar
Hej igen,
Justerskruven sticker upp ca 2 mm ovanför stoppmuttern men inga gängor syns. Är det bra eller dåligt?

Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 18:07
av Mr. Beam
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 18:51
av Mallgar
Tack för den utförliga infon Mr. Beam!
Men oj,oj...det såg inte helt lätt ut att få till det där. Tror jag satsar på en ny eller renoverad styrväxel om det går att få tag i, känns som det där är lite överkurs för mig om jag ska vara ärlig. Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 19:41
av Johan Fräjdin
Renoveringen av själva växeln är ingen match, när du väl har loss alting från bilen.
Men förvänta dig inga underverk (såvida din växel är helt slut), jag renoverade min och det var lite antiklimax när man väl fick ihop allting. Grundkonstruktionen gör ju att det knappast går att få supertajt styrning.
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 20:41
av Kjell.Magnusson
Hejs
Mycket beroende på detta har jag bestämt mej för kuggstångsstyrning!
Ha de!
Kjell
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 20:57
av Mallgar
Kan man öppna locket på växeln och inspektera då växeln sitter på plats eller måste växeln ur först?
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 21:15
av Johan Fräjdin
Du kan öppna locket på plats och inspektera. Möjligt att man kanske tillochmed kan shimsa axeln på plats?
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 21:24
av Mr. Beam
Tyvärr ser du inget intressant förrän du får ur pitmanaxeln och kan kolla kuggytorna. Men kolla shimsningen på justerskruven går. För övrigt brukar det vara undre bussningen som ger mest glapp.
mvh
/ Mr. Beam
Re: Lite som en traktor...
Postat: ons okt 26, 2011 22:23
av C3 454-72
Hej Mallgar!
Det är inte på skruven för pitmanarmen man ska justera om du ska få bort glappet du nämner.
Du ska justera wormbearing, om du lossar den stora låsmuttern på ingående axeln till styrväxeln så kan du justera på den andra stora muttern, du får prova dig fram hur hårt du kan dra åt muttern, dra inte åt för hårt för då blir styrningen för trög. Pitmanarmens justerskruv skall inte dras åt för hårt, ökar bara belastningen på lagret.
Mvh. Guy Ejremyr
Re: Lite som en traktor...
Postat: fre okt 28, 2011 13:43
av StingrayRacing
Mr. Beam skrev: För övrigt brukar det vara undre bussningen som ger mest glapp.
mvh
/ Mr. Beam
Har samma erfarenhet
//Lasse
Re: Lite som en traktor...
Postat: lör okt 29, 2011 15:59
av gbak
Mallgar skrev:Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Om du inte orkar göra jobbet själv så är nog "GTR1999" den som du vill handla av.
Styrväxlarna som Ecklers o.dyl lev säljer är mest skit och glappa redan från första början, då de inte byter ut sector/gear vilka är de dyra delarna och det är också de delarna som slits mest.
Köp inte en styrväxel där bara lager + tätningar är bytta, det är att kasta pengarna i sjön!
http://www.vettemod.com/forum/showthread.php?t=106
(Det är möjligt att du måste regga dig på hemsidan för att kunna läsa trådarna...)
Re: Lite som en traktor...
Postat: lör okt 29, 2011 16:33
av Mr. Beam
Lite mer av samma från ovan nämnda herre och som jag har haft bra hjälp av när jag renoverat mina snäckor...
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76773
/ Mr. Beam
Re: Lite som en traktor...
Postat: fre nov 04, 2011 10:59
av janbanan24
Nu kanske jag är "Captain Obvious" men...
...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)
Re: Lite som en traktor...
Postat: fre nov 04, 2011 12:40
av Mallgar
janbanan24 skrev:Nu kanske jag är "Captain Obvious" men...
...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)
Jag är glad för alla råd jag kan få, var så säker

.
Jo, jag har faktiskt kollat den och den verkar ok, ser inte alls så sliten ut faktiskt. Det är väl troligen växeln men jag ser ju att de flesta bussningar i framvagnen inte mår bra heller så man får nog ta sig en funderar i vilken takt man ska det hela.