Corvette Cup för Oldies, Intresse och förslag..

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Corvette Cup för Oldies, Intresse och förslag..

Inlägg av Ricky »

Denna tråd ær en "Oldies" breakout från tråden "Mange_C5" startade angående Corvette Cup.

Trådlænk: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 11&start=0

Det vore kul om det finns det intresse før deltagande så vi får ihop några bilar på startfælten. :D

Skriv gærna en rad hær om er sjælva och om er bil om ni tycker detta låter kul så ledningen får en kænsla før hur många som kan tænka sig att delta.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Corvette Cup för Oldies, Intresse och förslag..

Inlägg av Ricky »

Som næmnt i modertråden ær min kænsla att man førsøker hålla reglementet på en enkel nivå.

Jag ær inte med i någon komite utan bara en som tycker det ær skitkul att køra gammelbil på bana och min førhoppning ær att man ska kunna køra denna cup med sin helt standard Corvette om man så ønskar.

Tvingas man till att ha allt FIA-godkænt etc finns risken att det blir før komplicerat før många.

Dæremot måste ju sækerhetsnivån vara acceptabel så ingen skadar sig.

Sjælvklart tycker jag att bilen skall vara registrerad, førsækrad, besiktigad och godkænd før att man ska kunna delta.

Jag tycker æven att det ska finnas ett krav på DOT-mærkta dæck før att undvika hysteriska skillnader i kurvhastigheter.
Senast redigerad av Ricky den tis dec 06, 2011 2:06, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Någon som har tankar på hur ett reglemente kan se ut?
Senast redigerad av Ricky den tis dec 06, 2011 2:07, redigerad totalt 2 gång.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Hur man skall konfrontera bilar vars effekt med råge øverstiger en "normal" Corvette vet jag inte.

Men jag ser ju att det kan bli lite før alvarligt om man kommer till start med tex en 700hk Oldie som skall samsas med 300hk orginalbilar..

Førslag ang detta?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Sjælvklart kommer jag sjælv att køra denna Cup och hoppas att jobbet inte sætter før många kæppar i hjulen. :)

Jag fick i dag också ett positivt mail från Åke Jørlås med sin fina grøna BB-Vette som æven han var intresserad. :)

Så det ær bara att fylla på listan med ditt eget namn nu!! :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Denna tråd ær en "Oldies" breakout från tråden "Mange_C5" startade angående Corvette Cup.
Bra initiativ :D
Hur mycket räknar du med att en konkurenskraftig oldie kommer att kosta :?:
Vilka restriktioner har du tänkt dig för att inte kostnaderna ska stiga ytterligare :?:
Ricky skrev:Konkurenskraftig? -I førhållande till vad..?
Din bil t.ex. :!: :?: :D
Anledningen till att jag frågar är att jag tror att intresset för att delta står i proposition till vad det kostar.
Skriver ni reglementet nu kan ni förhindra superbyggen som kan döda allt intresse.
Hur som helst det vore roligt om ni kunde ordna en budget variant med gatcorvetter till historisk racing.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Okej, jag missførstog dig i den andra tråden.. -Trodde du frågade om MIN bil specifikt. :oops:

Det ær en lite knivig fråga och jag tar gærna hjælp av andra att svara på den.

Men min uppfattning ær att man måste få delta med annat æn "rent 100% standard" bilar.

Dels så går ju knappt att hitta en sådan i dag och dels skall det vara enkelt att stælla upp.
Man ska utan svårigheter kunna ta sin helt omodifierade bil ut på banan och ha roligt en dag eller en helg.

Jag tycker således att man bør få køra med sin modifierade gat-Corvette och det ær ju många som har monterat tex glasfiberfjædrar eller coilovers, kuggstångs-styrningar, trimmat motorn och monterat andra hjul, væxellådor osv, osv och det tycker jag ær helt i sin ordning.

Och då håller man ju kostnaderna nere. :)

Jag tror som jag skrev tidigare att man ska førsøka hålla det enkelt så att ALLA kan vara med.

Villkoren kan inte bli helt lika før alla.. -Detta skulle kræva kanske 10 olika klasser varav i några ær det bara en som klassar in och då ær det ju inte ens kul att vinna..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Kul att vi har fått igång "oldiesfolket"! :D
Lite kommentarer nedan i blått
Ricky skrev:Som næmnt i modertråden ær min kænsla att man førsøker hålla reglementet på en enkel nivå.
Stämmer

Jag ær inte med i någon komite utan bara en som tycker det ær skitkul att køra gammelbil på bana och min førhoppning ær att man ska kunna køra denna cup med sin helt standard Corvette om man så ønskar.
Din förhoppning stämmer, extrembyggen är inte det vi fokuserar på utan nybörjaren skall också kunna känna sig hemma.

Tvingas man till att ha allt FIA-godkænt etc blir det før komplicerat..

Dæremot måste ju sækerhetsnivån vara acceptabel så ingen skadar sig.
Vissa minimikrav är tyvärr oundvikliga

Sjælvklart tycker jag att bilen skall vara registrerad, førsækrad, besiktigad och godkænd før att man ska kunna delta.
Stämmer med vår tanke, vi använder ju bilarna i andra sammanhang
Jag tycker æven att det ska finnas ett krav på DOT-mærkta dæck før att undvika hysteriska skillnader i kurvhastigheter.
Däck skall vara gatlegala, vi använder ju bilarna i andra sammanhang
Som jag skrev i första inlägget i "modertråden":
För dem som är intresserade redan nu eller håller på med vinterns planerade modifieringar och vill säkerställa att bilen kommer att falla inom tänkt reglemente kan höra av sig till mig via pm eller mail
så, Ricky dra iväg ett mail till mej på magnus.b@clubcorvette.se du har just utnämnt dej till representant för "oldies" förarna :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Hur mycket räknar du med att en konkurenskraftig oldie kommer att kosta :?:
Vilka restriktioner har du tänkt dig för att inte kostnaderna ska stiga ytterligare :?:

Skriver ni reglementet nu kan ni förhindra superbyggen som kan döda allt intresse.
Hur som helst det vore roligt om ni kunde ordna en budget variant med gatcorvetter till historisk racing.
På den førsta frågan får næstan deltagarna sjælva svara. :)
Men jag ser ju før mig att en lågbudgetbil med utriven inredning och med en lite trimmad smallblock lætt dødar en fulltung och lite preppad BB-bil som min egen.

Och vad en sådan kan kosta i pengar vet jag inte, men det lær hursomhelst bli betydligt billigare æn min egen bil.

I mitt huvud ær det just "gat-Corvetter" som ær intressant.

Det fanns tidigare ett par C3:or till salu nu på Blocket som såg rejælt roliga ut, bægge hadde Dick Guldstrand-chassies och 427:or, den ena hadde æven en 5vxl Tremec.
Man begærde ca 250.000:- før bægge som ændå får anses vara ett ganska normalt pris før en potent Oldie.

Jag tror inte att man ska fokusera før mycket på pengar och prestanda utan i stællet på att gøra "klubbracing" tillgængligt før alla. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Mange_C5 skrev: Ricky dra iväg ett mail till mej på magnus.b@clubcorvette.se du har just utnämnt dej till representant för "oldies" förarna :mrgreen:
STORT TACK før førtroendet, mail kommer. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Men jag ser ju før mig att en lågbudgetbil med utriven inredning och med en lite trimmad smallblock lætt dødar en fulltung och lite preppad BB-bil som min egen.

I mitt huvud ær det just "gat-Corvetter" som ær intressant.

Det fanns tidigare ett par C3:or till salu nu på Blocket som såg rejælt roliga ut, bægge hadde Dick Guldstrand-chassies och 427:or, den ena hadde æven en 5vxl Tremec.
Man begærde ca 250.000:- før bægge som ændå får anses vara ett ganska normalt pris før en potent Oldie.

Jag tror inte att man ska fokusera før mycket på pengar och prestanda utan i stællet på att gøra "klubbracing" tillgængligt før alla. :D
Jag håller med dig det är gat-Corvetter som är intressant och gör klubbracingen tillgänglig för alla.

Bra förutsättningar tror jag man skapar genom att ställa krav på t.ex bibehållen inredning, "ballongdäck" m.m. & därmed sätta stopp för allt för extrema byggen, du ska kunna vinna med din gatbil utan allt för dyra & omfattande ombyggnader.

Om man kan få en "hyffsad vinnarbil" för 250.000:- tror jag att man kan locka dom som tycker att historisk racing är för dyrt. :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ja och framfør allt de som inte BARA vill køra racing utan som uppskattar fikaturer och træffar på gatan också. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Ja och framfør allt de som inte BARA vill køra racing utan som uppskattar fikaturer och træffar på gatan också. :)
Självklart :!: Jag körde ca 50 mil på banan & ca 700 mil på gatan 2011 :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Tegman »

Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att köra historic ban Racing , min bil är modifierad, tycker som sagt att det ska hållas enkelt så att så många som möjligt kan vara med. För mig är det viktigaste att ha kul tillsammans med liksinnade corvette ägare, ha en oförglömmlig dag/helg se era bilar, känna adrealinet, och action när man sitter i sin vette på banan. Absolut oviktigt att vinna, det är inte därför jag skulle ställa upp på en sån här aktivitet. Jag är defenetivt med om det hålls enkelt, eller kanske enkelt och nostalgisk. Vill gärna höra mer om hur/när ni går tillväga med denna spännande aktiviteten.//Tegman

Ps. jag tror säkert att vi skulle kunna vara några stycken som kommer ner här 'norrifrån' :) och ge er söderlänningar hårt motstånd,vi får väl se vart det barkar iväg.
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Kul att det finns ett intresse för oldies racing :D

Hur vill ni gå vidare :?:

Det finns 2 olika vägar att gå:
1. Samköra med någon som redan ordnar bankörning/tävlingar.
Fördelar: Enkelt & en mindre ekonomisk risk.
2. Skapa något eget.
Fördelar: Man kan bestämma allt själv.

Det här händer 2012:
I distrikten planeras ett antal bankörningar där oldies är välkomna.
KM körs som vanligt, och där brukar det vara ett antal oldies som både tävlar & kör bana.
Nytt för 2012 är Corvette Cup där man kan vara med & tävla med sin oldie.

Förslag:
Kom och kör KM.
Deltag i distriktens bankörningar & om det inte finns någon i ditt distrikt kontakta distriktsansvarig & diskutera möjligheten att ordna någon.
Kör Corvette Cup.
Kontakta mig så kan vi försöka få igång någon ytterligare aktivitet som passar er bra :D .

:idea: Kanske en bankörning/tävling i norr :?:

God Jul!
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Hur går det, har ni kommit fram till vad en "oldies" är?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det har ju varit lite skralt med inputen i ämnet så jag vill uppmana alla som har en åsikt att förmedla denna. :)

Saknas åsikter tycker jag att man för enkelhetens skull använder sig av samma benämningar som finns för övrigt i klubben, dvs att en "Oldies" är en C1-C2-C3.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Det har ju varit lite skralt med inputen i ämnet så jag vill uppmana alla som har en åsikt att förmedla denna. :)

Saknas åsikter tycker jag att man för enkelhetens skull använder sig av samma benämningar som finns för övrigt i klubben, dvs att en "Oldies" är en C1-C2-C3.

//Ricky.
"Den som tiger samtycker"
Kör på, Oldies = C1 - C3 :!:
Hoppas att ni blir några oldies, jag är själv lite sugen men jag har andra planer för 2012.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: jag är själv lite sugen men jag har andra planer för 2012.
Berätta nu da.. :P
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

Tegman skrev:Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att köra historic ban Racing , min bil är modifierad, tycker som sagt att det ska hållas enkelt så att så många som möjligt kan vara med. För mig är det viktigaste att ha kul tillsammans med liksinnade corvette ägare, ha en oförglömmlig dag/helg se era bilar, känna adrealinet, och action när man sitter i sin vette på banan. Absolut oviktigt att vinna, det är inte därför jag skulle ställa upp på en sån här aktivitet. Jag är defenetivt med om det hålls enkelt, eller kanske enkelt och nostalgisk. Vill gärna höra mer om hur/när ni går tillväga med denna spännande aktiviteten.//Tegman

Ps. jag tror säkert att vi skulle kunna vara några stycken som kommer ner här 'norrifrån' :) och ge er söderlänningar hårt motstånd,vi får väl se vart det barkar iväg.
Jag instämmer! Är mycket road av att prova min bil på bana i ett mindre hysteriskt tempo :D
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Den oldiesracingen som jag sett hittils har inte direkt vart "hysterisk" utan snarare faktiskt väldigt sansad. :)

Det vore ju jäkligt kul om fler ville hänga på så ni är hjärtligt välkomna. Bild

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:
745 skrev: jag är själv lite sugen men jag har andra planer för 2012.
Berätta nu da.. :P
Efter att ha kört C4an 2 deltävlingar i SPVM 2011 med ett riktigt dåligt resultat, som till stor del beror på föraren :oops: , vill jag ge CC en chans 2012 eftersom det trots resultatet var riktigt kul :D .
Så planerna för 2012 är CC med en original C5Z06/C6Z51.

Men först Gokart i Hammarby den 21 Januari :!:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ricky skrev:Sjælvklart kommer jag sjælv att køra denna Cup och hoppas att jobbet inte sætter før många kæppar i hjulen. :)
Tyværr kommer jag inte kunna køra denna Cup 2012 men hoppas att andra bær "Oldies fanan" høgt och deltar.

Som det ser ut nu får jag nøja mig med lite mer sporadisk åkning då detta passar in i kalendern. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar