Sida 1 av 1
Bromsar
Postat: ons feb 08, 2012 22:16
av sunel
Hej,
Tänkte plocka av mina Z51 Bromsok och lacka dem.
Tänkte även att jag skulle passa på att byta bromsvätska.
Någon som vet eller kan fixa bilder på hur man luftar en C6 Coupe från 2008?
Tacksam för snabbt svar.
Re: Bromsar
Postat: ons feb 08, 2012 23:02
av Sund
Tänk på att byta kopparbrickorna som tätar mellan bromsslang och ok, det blir lätt läckage annars. Lättast är att använda en luftningsappparat som säljs på biltillbehörsfirmor (förutsätter att du har tillgång till tryckluft). Den kopplas till luftnippeln på respektive bromsok och suger ur luften samtidigt som den medföljande behållaren för bromsvätska automatiskt fyller på vätska i huvudcylindern.
Re: Bromsar
Postat: tor feb 09, 2012 12:39
av sunel
Bra idé Sund!
Jag vet hur man luftar bromsar normalt men det dyker upp lite frågor ändå med ny bil.
Om man bara låter bromsslangarna hänga rinner all bromsvätska ut då?
Vilken ordning luftar men enligt rep-manualen?
Påverkar detta några felkoder?
Vilken bromsvätska finns orginal?
Hur stor mängd behöver jag?
Om jag inte köper några luftningsapparater, kan man lufta på det gamla hederliga sättet?
Re: Bromsar
Postat: tor feb 09, 2012 15:40
av Corinthian
sunel skrev:
Om man bara låter bromsslangarna hänga rinner all bromsvätska ut då?
Vilken ordning luftar men enligt rep-manualen?
Påverkar detta några felkoder?
Vilken bromsvätska finns orginal?
Hur stor mängd behöver jag?
Om jag inte köper några luftningsapparater, kan man lufta på det gamla hederliga sättet?
ja, vätskan kan rinna ut dvs luft kommer in i systemet om slangarna bara hänger löst efter du tagit bort oket.
jag vikeer en fryspåse över losskopplade slangen och försluter med gummisnodd.
jag brukar börja med att lufta vänster bak och sedan gå moturs runt bilen. annars är det längst ledning först som gäller.
detta har aldrig påverkat eller skapat felkoder på mina 2 senaste C6or
när du ändå byter vätska rekommenderar jag bätre än original då den inte är mycket dyrare.
man klarar sig på under ca 1 liter (har jag för mig) om man byter hela systemet
köp en sån här för $59, det gjorde jag:
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 5Z50000050
sen pumpar man bara upp lufttrycket (utan att ha vätska i) och luftar... var noga med att alltid ha ordentligt med vätska i påfyllnadskärlet bara så du inte trycker in luft.
Re: Bromsar
Postat: fre feb 10, 2012 12:36
av sunel
Tack för informationen Andréas !
En Bromsluftare beställd
Tipps på bra bromsvätska?
Re: Bromsar
Postat: fre feb 10, 2012 14:07
av Corinthian
sunel skrev:Tack för informationen Andréas !
En Bromsluftare beställd
Tipps på bra bromsvätska?
Jag kör fn Motul RBF 660 och är nöjd med den... även RBF 600 ska vara bra. Har kört med Castrols bättre sortiment också men de är kanska dyra.
Så sent som igår fick jag info av en kille som kör mycket bana och har testat massor av vätskor.. han rekommenderar Shells bromsolja.
Han menade på att dyra racingoljor saknar anti-corrotionsmedel och att bromssystemet rostar inifrån om man har raceolja i hela tiden.
Detta har jag inte märkt nåt av och jag har haft RBF660 i systemet i 2 år i sträck... men det kan vara värt att komma ihåg.
Du kan ju tex slå en pling till vette.se och kolla med anders alternativt racefactory.se och snacka med Christer Arkangas.. han kör mycket bana med corvette men även med andra fabrikat i mellansvenska långloppsserien... han kanske har mer ingående info
Re: Bromsar
Postat: lör feb 11, 2012 8:47
av Sund
Ett tips för att förhindra att bromsvätskan rinner ut är att trycka ned bromspedalen något och fixera den i detta läge med hjälp av ett stöd mot t.ex. förarstolen. På så vis stängs huvudcylinderns ventil och vätskan rinner inte ur behållaren.
Re: Bromsar
Postat: lör feb 11, 2012 8:56
av Kjell.Magnusson
Hejs
Mycket bra tips Sund att trycka ner bromspedalen lite grann! Smart.
Det ska jag prova nästa gång!!
Re: Bromsar
Postat: tor feb 16, 2012 19:32
av sunel
Tack för alla goda inlägg.
Tror jag håller mig till orginal då jag knappt racar överhuvudtaget
Nu är bromsoken isärtagna och nylackade, blev riktigt bra faktiskt.
Summa sumarum!
Skall ni lacka bromsoken så ta bort dem och gör dem riktigt rena,
Köp färg och klarlacka så blir det toppenresultat!
Re: Bromsar
Postat: lör mar 03, 2012 10:06
av sven erik
klarlackade du oken?hmmmm hört att klarlacken ej håller för värmen?mvh
Re: Bromsar
Postat: fre mar 16, 2012 14:25
av sunel
Jag har hört båda delarna men har vänner som det funkat för så vi får se vad som händer