Sida 1 av 2

Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 19:05
av Mickemus
Har precis fått hem min trippelsvarta -73 cab L82 som jag köpte på en walmart parkering i starke Florida när vi var på semster där i januari.
Gillar bilen skarp och som cheva frälst sitter jag även på en camaro RS cab-67
men som en av medlemmarna skriver RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Så full respekt för alla som gillar den längre fronten men går det på ett hyfsat lätt sett bygga om fronten till en -68-72 front med kromad stötfångare.
fråga 2 är det ok att reggbesikta bilen med bara midjebälten på en -73 cab?
mvh Mickemus

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 19:15
av Ricky
Grattis till en trevlig Vette och välkommen till Corvetteklubbens forum. :)

Jag kan dessvärre inte svara på nåkon av dina frågor.. :(

Men i min 72:a satt det endast midjebälten och den var besiktigad då jag köpte den.

Jag svarade forresten dig i ett PM ang däcken och jag är bortrest just nu men kommer hem senare i veckan och slår dig en signal då om det passar?

//Ricky.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 21:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Grattis till en riktig bil!
Det blir nog en hel del plastande om du ska ha 68-72 front och du måste hitta delarna, men visst krom är snyggast! Det tycker jag trots att jag har en -81:a! Men jag gillar det stuket från -78-82 med den stora bakrutan, dock hade den varit ännu snyggare med krom!

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 21:34
av Chrippe
Det finns en som kan svara på att bygga om fronten , Bosse Runefelt heter han finns under teknisk support.
Men varför ?

Mvh. En som inte har en riktig Corvette :oops:

Ps. Alla corvetter är riktiga Corvetter.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 21:53
av Johan Fräjdin
73:an är ju unik med krom bak och plast fram. Jag skulle aldrig bygga om den (särskilt inte om lacken inte var helt slut), då skulle jag isåfall sälja bilen och köpa en annan. Tror inte att det blir billigare att bygga om, du sänker sannolikt värdet på bilen, och bara själva stötfångaren kostar ett antal tusenlappar. Sen är det ju en hel del plastjobb.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 21:57
av Mr. Beam
Hej och välkommen,

1973 är ju den absolut snyggaste årgången, så bygg inte om!!!! :mrgreen:

mvh / Mr. Beam

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 22:21
av moonray
Hejsan Mickemus.
Jag har en 73a och årsmodellen är unik med krom endast bak. Skall byta till glasfiber "bumper" fram,
istället för den vågiga "rubberbumper" som är org. Sen kan man välja om man ska spackla igen skarven eller inte.
Jämt och snyggt blir det i vilket fall.
Bälten, det ska vara ok om det är org.bälten, speciellt på cabbar, då det oftast saknades övre fästpunkt.
Min Vette är godkänd med midjebälten och är en coupé, dock converterad till split window på 70 talet
och har C2 ans bälte utan rullar. Var rädd om E-märkningen på bältena, kan vara inplastade och dolda
men i gott skick. Mitt bälte på bilden.

Bild

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 22:31
av Kjell.Magnusson
Hejs moonray

Split window! Va fränt! Är den fortfarande sådan? I så fall, bild tack!

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 22:42
av moonray
Tjena, kolla min länk till Digital Corvettes, Jag har några bildsidor och andra tokigheter där. 8) :arrow:

Bild

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 22:47
av Kjell.Magnusson
Hejs

F-n va snyggt! Låt den alltid vara sådan! Så skulle C3:an sett ut från början!
Vet du historien? Vem har byggt & så?

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 22:56
av moonray
Robert Aften hade avgjutningen och Gunnar Miller byggde om.
På åttiotalet härjade Ronnie Bergström runt i Sthlm open, jag köpte bilen för ca 3 år sedan.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 23:00
av Kjell.Magnusson
Hejs

Kul! Grattis till en jätte snygg Vette!

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån mar 26, 2012 23:10
av moonray
Tack. Har Du nån gång sett en 73-82 med kromad front ?
Det lär visst gå att göra på Glasfiberbumpern med rätt koppar primer under, annars kan man fuska och ta kromspray, snacka
om Dollargrin ! :mrgreen:

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: tis mar 27, 2012 6:41
av Ricky
moonray skrev:Robert Aften hade avgjutningen och Gunnar Miller byggde om.
På åttiotalet härjade Ronnie Bergström runt i Sthlm open, jag köpte bilen för ca 3 år sedan.
Kul att den bilen lever vidare!

Men den är mycket finare i dag med den diskretare lack du har. :)

Kan du inte lägga upp lite bilder i en tråd på bilen?

//Ricky.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: tis mar 27, 2012 8:53
av Mickemus
Stor tack för alla snabb svar, det visar att corvette medlemmarna är på tå, för mig har bara kromstötfångarna blivit en fix idé, så vi får väl se vad som händer.
PS Gillar starkt Splitt windowen.
En annan typ av teknisk fråga, varför kan man inte bifoga bilder till sina inlägg?
tänkte lägga ut en bild på bilen!
mch Mickemus

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: tis mar 27, 2012 9:28
av Ricky
Just den biten funkar dessvärre inte på detta forum.. :(

Du får skaffa dig ett konto på tex Photobucket.com, lägga in dina bilder där och sedan länka till dom här. -Då funkar det. :)

//Ricky.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: tis mar 27, 2012 16:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ursäkta för lite trådstöld igen!
Det är en sak jag funderat på: Går det inom rimliga kostnadsgränser att göra kromkofångare till min -81? Som då passar på den befintliga glasfibern (bara göra hål för fästen)? Som också liknar -68-72 kromet? Är det någon som sett detta på någon bil? Och sen på med mittstolpe på bakrutan!

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: lör mar 31, 2012 20:58
av moonray
Så här kan det se ut. :shock: :?: :!:

Bild


Glasfiberbumper :

Bild

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 0:46
av Ricky
Personligen tycker jag att en 73:a ska få vara en 73:a och jag är av någon anledning nästan alltid lite skeptisk till ombyggnader.. -Ja med undantag av moonray:s split window som jag är väldigt svag för..

Förresten finns det väl en glasfiberfront till 73:an om man vill ha bort den vågiga gummigrejen?

Edit:
Såg att det var just den som moonray visade på bilden.. :oops:

//Ricky.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 1:06
av Chrippe
Mickemus , vill du ha kontakt med Bosse Runefelt kan jag förmedla dig till han.
Han har byggt om Corvetter C2-C3 som ingen annan här i Sverige och gör det fortfarande , han hjälpte Lasse Tidblom under alla år.

/Christer

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 13:17
av Hejdarn
Jag tycket ju att Stingray C3orna med sidepipes är en av de snyggaste bilar som byggts. Men vilka modeller är det som har sidepipsen? När jag letar runt på beggade bilar i Sverige så finns det bara exemplar med traditionella avgasrör.

Just den röda Cool73 ovan är ju helt grym! :) Vill ha en sådan också.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 14:24
av PercyBerg
Hejdarn skrev:Jag tycket ju att Stingray C3orna med sidepipes är en av de snyggaste bilar som byggts. Men vilka modeller är det som har sidepipsen? När jag letar runt på beggade bilar i Sverige så finns det bara exemplar med traditionella avgasrör.

Just den röda Cool73 ovan är ju helt grym! :) Vill ha en sådan också.
Om jag inte är helt ute å cyklar så hade C3:orna endast sidepipes år 1969, som option från fabrik.
De fanns att köpa som reservdel under många år efter det, och många gjorde det.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 17:25
av moonray
Ta bort hornen i stötdämparen, inte så dumt va?
Bild
Lite krom där bak kanske?

Bild

En idé som blev verklighet

Bild

Bild

Bild

Nu får man inte kopiera GMs prylar till försäljning som bekant, och det är nog därför som spoilern är extra lång.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 22:52
av Chrippe
Jäkla så snyggt det va utan hornen !

/Christer

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: sön apr 01, 2012 23:09
av Kjell.Magnusson
Hejs

Håller med Chrippe, mycket snyggare utan horn! Det blir ju en helt annan bil! När jag letade Corvette så ville jag ha en coupe med den stora bakrutan, men inte 78 & 79 p.g.a. hornen både fram & bak! Dom är inte snygga tycker jag, därför letade jag bara 80 - 82 års modell, men som tur är så är ju smaken delad, vore tråkigt om alla körde omkring i likadana bilar!

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån apr 02, 2012 0:08
av moonray
Magnum, Du nämde tidigare "på med mittstolpe på bakrutan" Nya stingray prototypen är väl en bra vision för senare C3 modeller.

Bild


Bild

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån apr 02, 2012 8:45
av Hejdarn
PercyBerg skrev:
Hejdarn skrev:Jag tycket ju att Stingray C3orna med sidepipes är en av de snyggaste bilar som byggts. Men vilka modeller är det som har sidepipsen? När jag letar runt på beggade bilar i Sverige så finns det bara exemplar med traditionella avgasrör.

Just den röda Cool73 ovan är ju helt grym! :) Vill ha en sådan också.
Om jag inte är helt ute å cyklar så hade C3:orna endast sidepipes år 1969, som option från fabrik.
De fanns att köpa som reservdel under många år efter det, och många gjorde det.
Aha! Så det är 69or och eftermarknadsbyggen lite senare som jag ska leta efter. Tackar. :D

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån apr 02, 2012 9:39
av Ricky
Sidepips kunde säkerligen (som tex höger backspegel) fås som "delars option", dvs inte från fabrik men monterat av firman som sålde bilen. :)

//Ricky.

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån apr 02, 2012 12:45
av Hejdarn
Det är ju bara så rätt! :D

Men det finns inga till salu just nu Sverige iaf.

Bild

Re: Ny medlem med tekniska frågor

Postat: mån apr 02, 2012 21:03
av Kjell.Magnusson
Hejs Moonray

Hade Stingray prototypen varit nya C7:an hade jag nog sålt huset och köpt en!
Den orangea är fräck men saknar mittstolpen i bakrutan!
Var hittar du alla fina bilder?