Sida 1 av 1
ac givare
Postat: tis apr 03, 2012 20:01
av C4-88
Min ac går inte, så idag mätte jag dom 3 st givarna på rören. Dom 2 som sitter bredvid varandra var closed, men den som sitter ensam på kylpaketet var öppen. Byglade jg denna så hoppade kompressorn igång. Till frågan vad känner den givaren ?
Lågt-högt-eller drifttryck
Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 10:11
av C4-88
nån som vet var man kan hämta elschema resp. principskiss till acc:n. finns ej med haynes bok.
Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 10:35
av Ingo
Vet inte vilken givare du menar,men funkade den i höst och inte nu ,är ju sannolikheten stor att trycket är för lågt...
Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 12:55
av C4-88
Den har inte fungerat nån gång så länge jag haft den,men han jag köpte den av sa att det bara var att fylla så skulle den fungera som alla säger om ac som inte funkar. Men faktum är: att trycker jag in ventilen på torkfiltret så pyser det, så nånting måste det vara i. Åter till vilken givare det är, så är det den som sitter ensam precis där röret går in i kylpaketet vid torpedväggen som jag menar. Sen finns det 2 st som sitter tät ihop på ett annat rör. Såvitt jag förstår så är det vätskeform i röret där dom där 2 är, och gas där vid den ensamma är. Iså fall kan det vara att det är givare för högt tryck där jag menar. Hoppas nån fårstår vad jag menar

Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 17:53
av Ingo
Om du har en 88,a som jag så torde det ju vara den gamla "förbjudna" gasen i den om den inte är modifierad..
Vet dom som fulfyller med biltemas tryckluft på burk eller kylspray,men man måste ju ha speciella nipplar och slangar..
Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 19:41
av C4-88
det sitter en dekal att den är konverterad till ra 134 tror jag det står. jag börjar misstänka att det kan vara en givare för högt tryck som jag menar, isåfall kanske dina teorier om ful fyllning stämmer Ingo. det kan vara för högt tryck i nu, eftersom det pyser när jag trycker på ventilen på torkfiltret. jag ska mäta trycket i morrn med en vanlig påfyllare med manometer.
Re: ac givare
Postat: ons apr 04, 2012 21:55
av chevette
Det ska väl vara ett skapligt högt tryck? Men varje gång du öppnar så blir ju trycket lägre. Jag tror att du kan ha ett för lågt tryck även fast det pyser.
Re: ac givare
Postat: tor apr 05, 2012 11:54
av C4-88
vad har ni för ventiler på era torkfilter? , jag har vanliga bilventiler, vilket gör att jag borde kunna mäta trycket med en vanlig luftpåfyllare. Min kan vara ombyggd eftersom det sitter en dekal på kylpaketet att det är konverterat vad nu det betyder i sammanhanget. Jag får mäta ikväll när jag kommer hem iaf.
Re: ac givare
Postat: tor apr 05, 2012 12:00
av M@ts
Tryck vakten känner av för lågt tryck...
Titta här om ungefär samma problem.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 449#p22449
// M@ts
Re: ac givare
Postat: tor apr 05, 2012 13:15
av C4-88
tack för tipset men min pump har aldrig gått inte förrän man byglar på givaren.
Re: ac givare
Postat: tor apr 05, 2012 18:55
av chevette
C4-88 skrev:tack för tipset men min pump har aldrig gått inte förrän man byglar på givaren.
När du byglar givaren så lurar du systemet att tro att trycket är tillräckligt högt och då startar kompressorn. Men om du kör den så en längre stund med för lite köldmedium kan den ta skada.
Att den startar när du byglar indikerar att det fungerar. Vänd dig till nån som kan provtrycka. Är det tätt så behöver du förmodligen bara fylla på.
Re: ac givare
Postat: fre apr 06, 2012 11:00
av Ingo
Jo det pyser även om trycket är för lågt.
har du dekalen är den konverterad och då kan du ha så tur att det bara är att fylla på lite gas...
Hör med en auktoriserad firma vad dom ska ha bara för att fylla på gas..