Helt död!.
Helt död!.
Hejsan!
Har fått ett skumt problem med min ZR1-91,som har hänt ett par ggr.
Efter att ha varit ute och kört en stund,parkerat bilen och skall starta
efter en kort stund är den helt död.instrument helt svart händer inget
när jag vrider på startnyckel?.Första gången det hände så kollade jag
batteripoler,säkringar men hittade inget fel.så efter att ha provat efter
ca 5 min så funkerar det klockrent!,har bara hänt när bilen är varmkörd
aldrig hemma i garaget.Har bara hänt när jag är ute och kör,är ju lite svårt
att felsöka då.Tänkte höra om det är någon som har varit med om samma
problem och man kan få något tips,misstänker glapp i tändningslås men då
borde det väl hända någon gång vid kallstart hemma tycker man?.
Micke
Har fått ett skumt problem med min ZR1-91,som har hänt ett par ggr.
Efter att ha varit ute och kört en stund,parkerat bilen och skall starta
efter en kort stund är den helt död.instrument helt svart händer inget
när jag vrider på startnyckel?.Första gången det hände så kollade jag
batteripoler,säkringar men hittade inget fel.så efter att ha provat efter
ca 5 min så funkerar det klockrent!,har bara hänt när bilen är varmkörd
aldrig hemma i garaget.Har bara hänt när jag är ute och kör,är ju lite svårt
att felsöka då.Tänkte höra om det är någon som har varit med om samma
problem och man kan få något tips,misstänker glapp i tändningslås men då
borde det väl hända någon gång vid kallstart hemma tycker man?.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Helt död!.
Hejs
Jag har inte så mycket koll på din biltyp men något relä som ska slå till men inte gör det ibland när det är varmt/halvvarmt?
Jag har inte så mycket koll på din biltyp men något relä som ska slå till men inte gör det ibland när det är varmt/halvvarmt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Helt död!.
Misstänker att det är stöldskyddet i nyckeln som strular.
när det löst så är det ju tidsintervall innan det går att starta igen..
men att allt dör gör ju att man misstänker batterikablar o dyl..
har för mig att min kollega hade liknande problem med sin 93,a cab..
har för mig att det var anslutning till startmotorn eller startmotorn..
när det löst så är det ju tidsintervall innan det går att starta igen..
men att allt dör gör ju att man misstänker batterikablar o dyl..
har för mig att min kollega hade liknande problem med sin 93,a cab..
har för mig att det var anslutning till startmotorn eller startmotorn..
Re: Helt död!.
Har haft liknande att batteriet blev helt dött speciellt när bilen var varm t o m stannade på tomgång och var helt utan ström.
Det visade sig att med lite polfett mellan gröna ratten och -polen på batteriavskiljaren så var problemet löst.
Det visade sig att med lite polfett mellan gröna ratten och -polen på batteriavskiljaren så var problemet löst.
1991 L98 ZF6
Re: Helt död!.
Hej igen!
Just att den inte får någon spänning till instrumentet borde ju tyda på
något med strömförsörningen,batteri,kontakter eller kablar.Hade det varit
något med startspärr är väl det spännnig till instrument,men bryter upp till
startmotor?.Och att det bara har hänt när bilen är varm kan ju ha med att
metall expanderar med värme och kan då kanske orsaka glappkontakt?.
Får kolla på detta vid tillfälle.Tack för alla tips ang detta problemet!.
Micke
Just att den inte får någon spänning till instrumentet borde ju tyda på
något med strömförsörningen,batteri,kontakter eller kablar.Hade det varit
något med startspärr är väl det spännnig till instrument,men bryter upp till
startmotor?.Och att det bara har hänt när bilen är varm kan ju ha med att
metall expanderar med värme och kan då kanske orsaka glappkontakt?.
Får kolla på detta vid tillfälle.Tack för alla tips ang detta problemet!.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: Helt död!.
Till eller från startmotor menade jag givetvis.
Men lossa anslutningar,spraya på WD40 el 5-56 dra åt och se om det hjälper.
Att smörja polfett gör ju att problemet inte återkommer i första taget.
Hobbybilar som står hela vintern får ofta oxidation på strömförsörjningen.
Men kolla även jordkablarna..
Men lossa anslutningar,spraya på WD40 el 5-56 dra åt och se om det hjälper.
Att smörja polfett gör ju att problemet inte återkommer i första taget.
Hobbybilar som står hela vintern får ofta oxidation på strömförsörjningen.
Men kolla även jordkablarna..
Re: Helt död!.
Hade samma problem på en Camaro Z28 -87:a. Det var fjärrlåsninge/larmet, kopplade förbi startspärren och problemet försvann.
Re: Helt död!.
Min gissning är att det är något med strömförsörjningen från batteriet till startmotor/jordkablar till chassiet osv. Oxid, smuts, dålig kontakt...
Tror inte på stöldskydd i nyckel, tändningslås etc.
Jag hade ett liknande fel på en annan C4 förut, visade sig vara huvudströmbrytaren som satt monterad vid batteriet som börjat bli dålig - bort med den så funkade allt som vanligt igen.
Tror inte på stöldskydd i nyckel, tändningslås etc.
Jag hade ett liknande fel på en annan C4 förut, visade sig vara huvudströmbrytaren som satt monterad vid batteriet som börjat bli dålig - bort med den så funkade allt som vanligt igen.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Helt död!.
Ta en voltmeter och mät mellan 12V och jord, någon stans längs kablen som kommer spänningen att försvinna. Gå till frugans syskrin och knyck en knappnål så kan du sticka in den i kontakterna så slipper du plocka isär kablaget.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707