Helt död!.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Helt död!.

Inlägg av Thure »

Hejsan!
Har fått ett skumt problem med min ZR1-91,som har hänt ett par ggr.
Efter att ha varit ute och kört en stund,parkerat bilen och skall starta
efter en kort stund är den helt död.instrument helt svart händer inget
när jag vrider på startnyckel?.Första gången det hände så kollade jag
batteripoler,säkringar men hittade inget fel.så efter att ha provat efter
ca 5 min så funkerar det klockrent!,har bara hänt när bilen är varmkörd
aldrig hemma i garaget.Har bara hänt när jag är ute och kör,är ju lite svårt
att felsöka då.Tänkte höra om det är någon som har varit med om samma
problem och man kan få något tips,misstänker glapp i tändningslås men då
borde det väl hända någon gång vid kallstart hemma tycker man?.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Helt död!.

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har inte så mycket koll på din biltyp men något relä som ska slå till men inte gör det ibland när det är varmt/halvvarmt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Helt död!.

Inlägg av Ingo »

Misstänker att det är stöldskyddet i nyckeln som strular.
när det löst så är det ju tidsintervall innan det går att starta igen..
men att allt dör gör ju att man misstänker batterikablar o dyl..
har för mig att min kollega hade liknande problem med sin 93,a cab..
har för mig att det var anslutning till startmotorn eller startmotorn..
Hans-O
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:24
Ort: Härnösand

Re: Helt död!.

Inlägg av Hans-O »

Har haft liknande att batteriet blev helt dött speciellt när bilen var varm t o m stannade på tomgång och var helt utan ström.
Det visade sig att med lite polfett mellan gröna ratten och -polen på batteriavskiljaren så var problemet löst.
1991 L98 ZF6
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Helt död!.

Inlägg av Thure »

Hej igen!
Just att den inte får någon spänning till instrumentet borde ju tyda på
något med strömförsörningen,batteri,kontakter eller kablar.Hade det varit
något med startspärr är väl det spännnig till instrument,men bryter upp till
startmotor?.Och att det bara har hänt när bilen är varm kan ju ha med att
metall expanderar med värme och kan då kanske orsaka glappkontakt?.
Får kolla på detta vid tillfälle.Tack för alla tips ang detta problemet!.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Helt död!.

Inlägg av Ingo »

Till eller från startmotor menade jag givetvis.
Men lossa anslutningar,spraya på WD40 el 5-56 dra åt och se om det hjälper.
Att smörja polfett gör ju att problemet inte återkommer i första taget.
Hobbybilar som står hela vintern får ofta oxidation på strömförsörjningen.
Men kolla även jordkablarna..
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 126
Blev medlem: lör jan 30, 2010 16:51
Ort: Alvesta

Re: Helt död!.

Inlägg av inge »

Hade samma problem på en Camaro Z28 -87:a. Det var fjärrlåsninge/larmet, kopplade förbi startspärren och problemet försvann.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Helt död!.

Inlägg av Hot Rod »

Min gissning är att det är något med strömförsörjningen från batteriet till startmotor/jordkablar till chassiet osv. Oxid, smuts, dålig kontakt...

Tror inte på stöldskydd i nyckel, tändningslås etc.

Jag hade ett liknande fel på en annan C4 förut, visade sig vara huvudströmbrytaren som satt monterad vid batteriet som börjat bli dålig - bort med den så funkade allt som vanligt igen.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Helt död!.

Inlägg av Jake »

Ta en voltmeter och mät mellan 12V och jord, någon stans längs kablen som kommer spänningen att försvinna. Gå till frugans syskrin och knyck en knappnål så kan du sticka in den i kontakterna så slipper du plocka isär kablaget.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar