Sida 1 av 1

Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: fre jul 06, 2012 12:12
av Lars J
Jag har en C6 Z06 och har nu fått på Nitto NT 05 efter tips/rekomendation i en äldre tråd. Skillnaden var stor, nu går det ju att åka betydligt fortare på bana i kurviga partier :twisted:

Jag ser dock att de förare som "varit med ett tag" nästan uteslutande kör på någon typ av R-däck. Någon som har testat båda hur mycket skillnad det blir. Jag har också läst i tidigare trådar att med R-däck så bör man ha en annan inställning för att få ut allt. Jag kör mest gata, men tycker det är kul att testa lite på bana när tillfälle bjuds, typ Mantorp etc. Nackdelen med R-däck är väl att de passar bäst på bana.
Jag har dock en annan uppsättning hjul till enbart gatkörning med Nitto Invo på.

Ni som har erfarenhet, tycker ni det räcker med det jag har :?: för en glad :mrgreen: amatör!



/Lars

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: fre jul 06, 2012 21:38
av 745
Det är kul med bra däck :D

Visst är det skillnad på gatdäck och R-däck (ca 2 sek per varv på Mantorp) men det krävs att du ställer om bilen och dessutom ökar påfrestningar på bilen.

Som den glada amatör jag är rekommenderar jag att man använder sina surt förvärvade enligt följande.

1. Licenskurs (En bra genväg )

2. Säkerhetsutrustning (Känns ganska självklart när man ska börja närma sig sina egna & bilens gränser)

3. Preppa bilen, R-däck t.ex. (När man kört en del märker man var ev. problemen uppstår)

Jag misstänker att du vill ha däcken till KM, annars är det en utmärkt möjlighet att jmf. dig & bilen med andra som kör liknanden bil med R-däck.

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 12:14
av Lars J
Jag tackar för svaret 745.

1. Licens har jag sedan 2006.

2. Säkerhetsutrustning har jag utom overall, kör med bomullskläder, men det blir nog till att köpa overall och nackkrage.

3. R-däck eller ej, ja det är frågan, men eftersom jag inte tävlar utan mest kör på några "trackdays" för att det är kul att lära känna bilen och försöka utvecklas som förare så har jag förmodligen kommit ganska rätt med mina Nitto NT05. Där är bra mycket bättre hugg i dem än mina "vanliga" gatdäck. Att ställa om framvagn etc för racing blir nog inte aktuellt och då är kanske R-däck överkurs?

Angående KM så hamnar jag i högsta klassen och där finns många duktiga förare med vassa bilar, så där har jag ingen chans oavsett vilka däck jag sätter på :oops:

/Lars/

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 12:39
av Gert
Hej Lars,

Jag kör nu på Toyo R888. Det blev skillnad!
Jag har inte gjort justeringar enligt Toyos anvisningar enl nedan, detta då jag bara kör några bandagar/år. Men upplevelsen när de kom på den är stor. Lite mer åka med instruktör så...

TOYO R888

Ideal for road racing, track days and high performance driving schools, the Proxes R888 is the next-generation, street legal competition tire from Toyo Tires. In competition the R888’s improvements in casing and tread design improve dry performance while maintaining wet traction and control.

Toyo Tires recommends the following general set up guidelines for the Proxes R888:
Operating Temperature: 71°C to 105°C
Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Camber: -2.5° to -5.0°
Caster: As much positive as possible

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 13:13
av Jim Profit
Vad har du för profil/bredd/storlek på Toyo däcken?

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 18:03
av Lars J
Hej Gert!

Jo men både du och jag gick från vanliga "gatdäck" till som jag Nitto NT05 och du till R-däck, Toyo R888. Och det är skillnaden mellan de däck vi har på idag som jag undrar om någon har erfarenhet av :?: Alltså där det lönt för mig att byta till R-däck eller ligger jag ganska nära med de däck jag har idag :?:

/Lars/

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 19:39
av 745
Lars J skrev:2. Säkerhetsutrustning har jag utom overall, kör med bomullskläder, men det blir nog till att köpa overall och nackkrage.

3. R-däck eller ej, ja det är frågan, men eftersom jag inte tävlar utan mest kör på några "trackdays" för att det är kul att lära känna bilen och försöka utvecklas som förare så har jag förmodligen kommit ganska rätt med mina Nitto NT05. Där är bra mycket bättre hugg i dem än mina "vanliga" gatdäck. Att ställa om framvagn etc för racing blir nog inte aktuellt och då är kanske R-däck överkurs?

Angående KM så hamnar jag i högsta klassen och där finns många duktiga förare med vassa bilar, så där har jag ingen chans oavsett vilka däck jag sätter på :oops:

/Lars/
Då tycker vi likadant: Licens - Säkerhetsutrustning - Bilprepp,
kom ihåg att köp en godkännd overall.

KM
Det finns många duktiga förare med vassa bilar i klubben och många utav dom tävlar i högsta klassen men som du vet är många som kommer till KM nybörjare som tar chansen att prova på att köra bana, stripp & konbana.
Varför inte be en instruktör/erfaren förare åka med några varv (tex vid KM) och därefter diskutera om R-däck är något för dig :?:

Vi ses på KM hoppas jag :D

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 23:40
av Gert
Jim Profit skrev:Vad har du för profil/bredd/storlek på Toyo däcken?
245/40/18
305/30/19

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: lör jul 07, 2012 23:54
av Gert
Lars J skrev:Hej Gert!

Jo men både du och jag gick från vanliga "gatdäck" till som jag Nitto NT05 och du till R-däck, Toyo R888. Och det är skillnaden mellan de däck vi har på idag som jag undrar om någon har erfarenhet av :?: Alltså där det lönt för mig att byta till R-däck eller ligger jag ganska nära med de däck jag har idag :?:

/Lars/
Hej Lars,

Jamen då får vi väl helt enkelt byta bil nästa gång vi träffas på en bana? :D
Lite mer seriöst menar jag att du klarar dig utmärkt med dina NT05.

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: tor jul 12, 2012 9:50
av Lars J
Finns det INGEN här på forumet som har provat både Nitto NT05 samt någon typ av R-däck :?:

/Lars/

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: mån jul 16, 2012 1:19
av simo ch
Hej.
Är det ultimata bästa dimensionen till Z06 fäljar på Toyo R888?

245/40/18
305/30/19

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: mån jul 16, 2012 7:40
av Christer
Hej!
Jag har TOYO R888 265/35-18 fram och 305/30-19 bak på min Z06.

Bilen går ruggigt bra med dom däcken på både bana och gata.
Synd bara att man inte kan få lite bredare däck där bak.

Jag följer denna tråd med intresse då jag är intresserad av NITTO NT05 till mina "vardagsfälgar"då jag hört att dom ska vara så nära ett R-däck som det går.

Synd att du bor så långt bort, annars så hade vi kunnat testat.

Hälsningar
Christer

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: mån jul 16, 2012 8:19
av Corinthian
Enligt Anders på vette.se så uppnår man bäst balans i bilen när det diffar 30mm i bredd mellan fram-/bakdäck.
Således borde 275/35-18 & 305/30-19 vara bäst. Dock så kan ju antispinn vara lite känsligare med dessa då bakdäcken snurrar fortare är fram... fast kör du med "Competitive Driving"-läge så gör det inget.
265 är den optimala bredden för däck på 9.5" fälgar och du kan gå upp till 285.

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: mån jul 16, 2012 12:25
av Lars J
Christer skrev:Hej!
Jag har TOYO R888 265/35-18 fram och 305/30-19 bak på min Z06.

Bilen går ruggigt bra med dom däcken på både bana och gata.
Synd bara att man inte kan få lite bredare däck där bak.

Jag följer denna tråd med intresse då jag är intresserad av NITTO NT05 till mina "vardagsfälgar"då jag hört att dom ska vara så nära ett R-däck som det går.

Synd att du bor så långt bort, annars så hade vi kunnat testat.

Hälsningar
Christer
Kom till Mantorp i augusti så kan vi göra ett rejält däcktest :D

/Lars/

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: tor aug 30, 2012 11:03
av Lars J
Vid körning på Mantorp har jag fått bekräftat att R-däck har bättre grepp än mina Nitto NT05 och även att slicks har ännu bättre. Det var väl inget nytt under solen i och för sig. Det hänger även på föraren så där har jag säkert en hel del att hämta.

Vi jämförde treadvare på däcken vilket skall vara hur "mjuka" de är om jag fattat det rätt. Mina Nitto NT05 har 200, ett Toyo R-däck jag tittade på hade 60 och Hosier slicks hade 40. Kenneth Böttern som har samma bil som jag körde med slicks och jag hade inte en chans att hänga med, han sa att han hade ett otroligt grepp :twisted:

Eftersom jag kör väldigt lite bana och inte har ambitionen/förmågan att bli clubmästare :shock: så går jag inte högre upp i däckval just nu utan nöjer mig med att mitt däckval funkar både på gata och hyffsat bra på bana vid "trackdaykörning", etc :mrgreen:


/Lars/

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: sön sep 02, 2012 19:13
av 745
Alltid kul att få läsa hur det gick.
Visst blir bilean snabbare med R-Däck och Slicks men är det värt pengarna och det ökade påfrestningarna & slitaget på bilen :?:
Ungefär 2%respektive 4% lägre varvtider efter vad jag har hört.
Ett bra sätt att ta reda på det är att göra precis som ni har gjort: prova & dessutom jmf varvtider eftersom det inte alltid är det som känns snabbast som är det.
Treadwear:
Ska ange hur hållbarheten på ett däck, vilket i praktiken innebär att ett däck med lågt treadwear är mjukare än ett med högt.
Går inte att jmf. mellan olika fabrikat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating
Tilläggas bör att jag hört att en utav de snabbaste oldies Corvetterna kör med treadwear 400.

Tack för bra återrapportering :D

Re: Är det lönt att byta från Nitto NT05 till R-däck?

Postat: mån sep 03, 2012 15:23
av Lars J
Jodå jag har sett "gossar" som kör med vanliga gatdäck och åker med 4-hjulssladd i kurvorna :twisted: , så det hänger mycket på föraren också. Men som du var inne på Göran det är alltid kul att jämföra, hjälpas åt med tips etc.

/Lars/