Sida 1 av 1
Bort med fläkt eller kylare?
Postat: ons aug 29, 2012 19:27
av Mallgar
Hej på er,
Jag tänkte montera en "kylartratt" eftersom denna saknades då jag köpte bilen och motorn har en tendens att bli lite varm.
Nu undrar jag om man måste montera ur hela kylaren för att få dit den eller om man kan lossa de 4 bultarna vid fläkten och ta av fläkt och remskiva och sedan sätta dit kåpan. Någon som gjort detta och kan ge några råd?
Ha det gott!

Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: ons aug 29, 2012 21:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag fick med "lite" våld dän & dit min kåpa genom att ta bort fläkten, sen tröttnade jag och plockade bort den & fläkten! Ersattes med dubbla elfläktar. Men vi har inte riktigt samma årsmodell... kan ju skilja lite! Men det kostar inte så mycket att prova!
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: tor aug 30, 2012 8:17
av peter.holm
Känns som om detta är ett av de j-aste jobben att göra på Corvetten. Har i veckan plockat bort kylaren 2 ggr för att löda den tät och det är lika eländigt varje gång.
På min 72:a måste fläkt och kylare bort för att kunna montera/demontera kåpan. När kylaren är bortplockad läggs kåpan på plats och sedan får man försiktigt (2 personer är ett måste) vrida in kylaren och sedan ännu försiktigare få dit kåpan mot kylaren.
Tror att det korrekta sättet är att plocka bort övre bärarmarna eller iaf bultarna som håller dem i bakkant, och hur kul är det...
Många kapar i sina kåpor för att kunna montera dem enklare och jag funderade själv på att göra den delbar för att underlätta men avstod tv.
Peter
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: tor aug 30, 2012 14:39
av Mallgar
Jag testar med att plocka bort fläkten först. Hoppet är ju det sista som överger människan
Går inte det får man väl slåss lite med kylaren då. Min är en 74:a men antar jag får samma problem som du Peter.
Ha det gott!
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: tor aug 30, 2012 18:00
av Dala74
Jag har också en 74. hade samma problem eller saknad utav kåpa som du.
Jag var precis nybliven corvette ägare och tänte det kan väl inte vara så avancerat.
Men jag minns att jag också svor några väl valda meningar sammtidigt som farsan garvade.
Men jag plockade bort kylaren i alla fall.
/Ola
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: tor aug 30, 2012 19:20
av Mallgar
Jag försökte få dit kåpan efter jag tagit bort fläkten men insåg snart att detta var helt omöjligt. Bort med kylaren alltså.
Tar fram stora tråget att ta vattnet i, börjar lossa avtappningen på underdelen av kylaren, tar inte i alls hårt för att lossa skruven men plötsligt släpper lödningen och hela härligheten lossnar, vattnet kom i alla fall ut.
Lödde dit den igen och sen kliade jag mig i skallen lite för att förstå hur i helsike det ska gå till att få dit kåpan och kylaren samtidigt.
Som jag ser det är enda vägen att sticka upp kylaren underifrån men de nedre fästena som kylaren vilar i är ju fastsvetsade i själva kylarramen och då går ju inte det. Är det nått special som är gjort bara på min bil eller ser det ut så på alla?
Får fortsätta i morron, hoppas på något smart tips från er därute
Ha det gott!
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: fre aug 31, 2012 0:37
av Mr. Beam
Lossa kyllarramen genom tre de tre skruvarna du når igenom hjulhusen på vardera sida, samt i botten mot krockbalken. Bryt kylarramen bakåt mot fronten och plocka ut kylaren..... 10 min jobb. Stoppa dit kåpan och återmontera.
/ Mr.Beam
Re: Bort med fläkt eller kylare?
Postat: fre aug 31, 2012 0:45
av Mallgar
Mr. Beam skrev:Lossa kyllarramen genom tre de tre skruvarna du når igenom hjulhusen på vardera sida, samt i botten mot krockbalken. Bryt kylarramen bakåt mot fronten och plocka ut kylaren..... 10 min jobb. Stoppa dit kåpan och återmontera.
/ Mr.Beam
Tusen tack för tipset! Ska testa det i morron.