Sida 1 av 1

Servostyrning

Postat: fre sep 14, 2012 16:37
av BlueBull
Som färsk corvette ägare försöker jag bli lite uppdaterad på tekniken.
Någon som kan upplysa mig först om det finns både servosnäcka och servo-kolv till ex. som jag har 1968 års modell?

Sedan blir också nyfiken varför båda lösningarna existerar. Har de någonsin samexisterat eller är kolven en vidareutveckling?

Tack på förhand (kanske får på pälsen om detta inte är en specifik C3 fråga??)

Re: Servostyrning

Postat: lör sep 15, 2012 12:58
av Johan Fräjdin
Antingen har du bara snäcka (inget servo) eller snäcka + kolv (servostyrning).
Kolven hjälper bara till alltså, men om du får en hydraulläcka så kan du lungt ratta vidare.
/johan

Re: Servostyrning

Postat: ons sep 26, 2012 17:35
av BlueBull
OK, tack. Blir ändå lite förbryllad att om man nu hade servosnäckor på ex. camaro, el camino m.fl. så är det ju märkligt att man inte väljer att använda en redan existerande lösning utan hittar på ngt nytt (tror jag). Förmodligen dyrare också?

Kan det vara så att en servosnäcka tog mer plats och inte gick att knö ner?

Sorry för dumma frågor men nyfikenheten är stor :shock:

Re: Servostyrning

Postat: ons sep 26, 2012 18:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Bara teorier: Stabilare med styrcylinder, då tidens servosnäckor var veviga och på tok för lättstyrda? Hade cheva någon snäcka med servo 1963 som inte var för stor eller inte alls? Eller bara en design grej för att det skulle se modernt och fränt ut? Som sagt bara teorier...