Sida 1 av 4
Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 15:23
av Hejdarn
Där man behåller karossen, ramen och motorn vilken modell är det då man skall sikta på?
Tänker på en kupe.
Jag har en liten idé jag filurat på...
Edit: ändrat bottenplatta till ram.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 18:25
av Ricky
Hur menar du nu?
Dessa bilar har ingen bottenplatta utan har en ram toppad med en kaross.
Berätta nu vad du tänkt dig!!

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 18:44
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, vad är det du har i kikarn???
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 22:05
av Hejdarn
Idel frågor och inga svar!
Givetvis är det ram och inte bottenplatta. Korkat uttryckt av mig.
Men jag kan ju inte avslöja vad jag lurar på då blir det ju ingen överraskning.
Projekttiden hade jag tänkt mig till 3000 timmar ungefär.
Det är inte säkert att det går men man kan ju undersöka om det är görbart.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 22:17
av 745
Jag tror att Pekka Nyström kan hjälpa dig, eller så snackar vi med Håkan på Onsdag

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: ons okt 17, 2012 23:38
av Hejdarn
Perfa! Man ska ju ha något att göra på vintern också.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 5:33
av Ricky
Hejdarn skrev:Idel frågor och inga svar!
Men jag kan ju inte avslöja vad jag lurar på då blir det ju ingen överraskning.
Det är inte säkert att det går men man kan ju undersöka om det är görbart.
Jag ar ledsen men hur ska nagon kunna ge ett vettigt svar med den sparsamma informationen..?
Svaret ar naturligtvis JA, allt gar!! Bara fyll pa med ratt mangd pengar och timmar sa blir det bra.
I ovrigt tycker jag att upplagget ar lite konstigt, att ga ut pa ett forum och be om input och sedan vara hemlig...
Vill du ha del av folks kunnande och erfarenheter sa kravs lite info for att kunna ge ratt svar, vill du vara hemlig sa snacka med Pekka i stallet.
For nu kanns det lite som att du bara vill beratta om att du har en hemlighet.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 9:21
av Hejdarn
Hi hi....
Hur menar du nu Ricky... får man inte ha teasers?
Det jag undrar är hur mycket delar som är unika för C3 och som inte finns i modern tappning utan man måste göra one-offs.
Jag tänker inte på replika delar utan att ersätta hjulupphängning, länkage, växellåda, bromsar, diff, hjulaxlar, hjul/däck, etc.
Jag har länge velat bygga en egen racebil och hade egentligen tänkt en formelbil, men det finns inga träningstider på banorna längre för prototypbilar och så åker man på hela kittet med dragbil och bilsläp, etc.
Jag gillar ju C3orna utseendemässigt så frågan är om man kan bygga sig en modern racebil som är gatreggad på ett C3 chassie och motor. Så länge man har chassienummret och motornumret intakt så är det ju en riktig individ så det borde gå att besikta den så länge man behåller lysen och blinkers.
Så om det går att få ihop så är ju då frågan vilken modell och motor som är bäst att satsa på?
Tanken är alltså inte att renovera en C3 utan att bygga en egen bil i ett C3 chassie. Fan vet vad det blir och det kanske ser förjävligt ut med moderna hjul men eftersom byggandet är minst lika roligt som körandet så kanske det inte spelar någon roll.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 12:38
av Ricky
Ja alltsa.. Ska du kora bilen till och fran banorna sa maste den ju antingen vara reggad som en Corvette eller som ombyggt fordon.
Fragestallningen blir ju lite svar tycker jag som sjalv inte har direkt enorma krav pa att vara rikets snabbaste utan bara tycker det roligaste ar vackra gamla klassiker som kanske kan ge en och annan modern bil motstand.
Jag har ju sjalv aldrig byggt nagon egen bil utan nojt mig med att byta lite delar till battre lampade sa har har jag tyvarr inte mycket input att ge.
Ar det "aka fort" for en hygglig penning som ar pa agendan borde detta kunna goras valdigt simpelt med tex den roda race-C3 som Micke Ostberg pa Motorborsgaraget har till salu.
En sadan lattviktsbil (rensad) med ett lowcost setup borde kunna bli skapligt snabb aven med relativt tam maskin.. Men det ar val inte det du siktar pa?
Skulle det vara sa finns alla mojligketer, jag har sjalv snackat med Pekka Nystrom och han har en enkel syn pa hur man far vetten att ga fort, "kasta inte bort pengar pa en massa nya delar utan fa de du har att funka i stallet".
Man ska inte glomma att C2 och C3 rejsats bade pa bla Daytona och LeMans mot Cobror, Jaguarer och Ferrari Daytonas utan att man bytta "alla rorliga delar".
Har du sett "Sonics" ZL1 1973:a i action sa vet du att det ar fjutt i dom.
Ett problem i de galma maskinerna kan vara smorjningen, Sonic kor med torrsump och manga menar att detta ar nodvandigt pa CBB.
Men varfor inte bygga en reggad historic bil da?
Da kan du ju dels aka KM men ocksa delta aktivt och sedan du har vagnsbok delta pa alla traningskorningar osv.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 13:36
av Hejdarn
Hepp jepp.
Ombyggda fordon kan vara lite träliga med max vikt/effekt på 8 kg / hk så det är ju bättre om den fortsätter vara en Corvette. Därav chassie och motornummer.
Det handlar egentligen inte om att bygga en supersnabb bil, bara att racebil ligger närmare för mig än limousin (och så är det enklare).
Ska man ha en bil som är snabb på svenska banor så köper man en formelbil eller en Ariel Atom. Det går inte att slå med något man bygger själv.
Ska man vara snabb på klubbnivå så räcker det med att vara en snabb förare. Bilen är sekundär.
Visst är det så att bilarna har en riktig och seriös racehistoria men i min erfarenhet så blir alla fordon så mycket tekniskt bättre hela tiden att det går inte att jämföra.
Nya material och ny kunskap... Så varför inte en historisk bil då?
Jag är egentligen ute efter ett byggprojekt och det skulle kunna vara på vilken plattform som helst (TWR, Lola, Lotus, whatever) men jag tycker att just Corvette C3 är en av del läckraste bilar som byggts av någon anledning så det skulle tilltala mitt estetiska sinne att använda den formen.
När det gäller KM, osv så kan jag ju köra med C6an. Den passar lite överallt, men den är inte bara min så den ska inte skruvas sönder eller moddas för mycket (så Anders på R-tune får meka med den).
Så summa summarum så är jag intresserad av att bygga en egen bil och inte en kitcar. C6an är inte rätt kandidat.
Det är alltså bygget i sig som är poängen och utmaningen att lösa problemen och få ihop det, bra eller dåligt och det är ok om det tar 3 år.
Om det sedan blir en snabb racebil eller inte eller om det hade varit smartare att köpa något färdigt är inte det viktigaste.
Men det kav ju vara så att C3 är helt fel grund att använda. Jag kan för lite om Corvette idag (typ inget) men då får jag ta reda på det. Det är också kul.
Jag har jobbat som bilmek och har skruvat i många år så jag vet åt vilket håll en hylsnyckel ska hållas även om jag inte är någon motorrenoverare.
Motorjobben räknar jag med att Anders löser.
Vad jag har förstått så är det Big Block motorerna som de C3 kunniga förespråkar även om jag inte vet varför.
Vilket tips du hade på den röda C3an!!
Tackar så mycket. Jag har mailat dem att jag kan komma och titta på den nästa vecka.
En helt orelaterad bild men visst är det vackert!

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 13:48
av Ricky
Hejdarn skrev:
Vad jag har förstått så är det Big Block motorerna som de C3 kunniga förespråkar även om jag inte vet varför.
Vilket tips du hade på den röda C3an!!
Tackar så mycket. Jag har mailat dem att jag kan komma och titta på den nästa vecka.
Bigblock ska man ju ha bara for att det ar just bigblock, och for att ALLA tror att en SB ar battre bara for att den ar ett par kg lattare..
Sen ar det ju myyyycket ballare ocksa!!
Ska du kolla pa den roda sa ta en prat med Micke om han ar inne, han tavlar i historic med 2st Camaro 69:or, en 302 och en 427 (gissa vilken som ar snabbast..) som Pekka har hjalpt honom med.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 13:59
av Ricky
Hejdarn skrev:En helt orelaterad bild men visst är det vackert!
Absolut!! Way to go!!

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 15:40
av V8
Hejdarn skrev:
Vad jag har förstått så är det Big Block motorerna som de C3 kunniga förespråkar även om jag inte vet varför.
Vilket tips du hade på den röda C3an!!
Tackar så mycket. Jag har mailat dem att jag kan komma och titta på den nästa vecka.
En helt orelaterad bild men visst är det vackert!

SB kan vara ganska fräckt det också.
Speciellt vid racesammanhang, Nascar kör tex inte BB:
http://www.howstuffworks.com/question588.htm
Verkligen snygg bil (way to go)
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 16:38
av Hejdarn
Det skulle vara kul att bygga något åt det där hållet.
Jag kollade upp Rickys tips och Motorbörsgaraget har ju två fina kandidater.
Chevrolet Corvette Racebil - 1968
V8 350, 450 hk, 4 växlad M22 Rockcrusher, racepreparerad bakvagn.
119 000 kr
Chevrolet Corvette Stingray - 1968
V8 ZZ4 350 ( nyinköpt för 50.000:- 2010 ), ny Tremek 5 vxl manuell låda 2010, nya bromsok 2007, nya headers med sidepipes.
199 000 kr
Nu är jag en av de som tror på att man aldrig får mer än vad man betalar för och är det inte misstänkt billigt?
ZZ4an är ju som klippt och skuren att ha som grund om den inte är ett vrak.
Vad säger expertisen?
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 18:31
av Kjell.Magnusson
Hejs
Varför inte en nyare motor? LS7 i en C3:a är väl inte helt galet! Med förbättrade bromsar, hjulupphägning, växellåda & diff, eller?
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 18:48
av Hejdarn
Jag tror att det blir två problem.
Det ena är motorstyrningen och CAN-bussen som kommer att vilja ha ett antal sensorer som inte finns.
Det andra är besiktningen. Jag tror att smartaste vägen framåt är ett chassie och motornummer som hänger ihop.
Det löser också problem med försäkringar och gatlegalitet.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 19:30
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det finns mins två C3:or, minst en pontiac 58:a och minst en gammal pickis med LS1 i sverige (det finns säkert många fler).
Så varför inte en LS7 eller LS9 eller...?
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 21:03
av Hejdarn
Ja, om det bara går så är det givetvis kanon.
Jag har lite att forska på... det stora problemet är puckona på besiktningen som man aldrig vet vad de får för sig och inte går det att fråga innan heller.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 21:15
av PercyBerg
Kul att det finns fler som vill åka med C-3:or.
Jag har inte sett den 68:a som du hänvisar till för 199K däremot klubbracern för 119.
Helrätt om man "bara" vill ha en kareta för att åka lite bana med. Ska den besiktigas är det lite mer jobb. (Pekka har iofs allt som behövs eller kan hjälpa till att fixa det). Bilen har ju "title" från USA så någon omöjlighet är det ju inte att rega in den för att köra på gatan, men rätt mycket jobb.
Motorn i den är en något nyare smallblock med ventilkåporna där bultarna går igenom ventilkåpan (jag vet inte vad den generationen kallas eller när den kom, men det går säkert att få drag i en sån också).
Jag tycker inte alls att en smallblock är fel.
En sån med Jesel kuggdrivning till kamaxeln, så det ylar lite, och sen 8000 rpm, då skulle jag vara nöjd, en stund i alla fall
Har för mig att det sitter F41 fjädring på den också men naturligtvis kan det inte jämföras med ex Ultimor eller liknande.
Man måste ha i åtanke att det säkert var top of the line 1968 eller så.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 21:57
av Hejdarn
Kul att den är känd. Då vet man ju vad det är iaf.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: tor okt 18, 2012 22:11
av axelg89
Kan lägga lite input kring motorbyten även om väldigt lite slår en riktigt vråltrimmad förgasar v8 som varvar 7000 rpm runt banan.
Fordon äldre än 1975 kan reggas om med ny motor utan det minsta bekymmer.
Max effekt på svänghjulet för respektive år:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ ... ranser.xls
Om du reggar med en ny avgascertifierad motor och tar med kringutrustning (insug, kattar, vevhusvent konstruktion mm) så behöver du inte effektmäta och kan bara basera motoreffekten på motornummer och ursprungsbil. Avgasvärdeskrav för den bilen motorn kom ifrån blir nya krav.
Om du reggar med annan motorsetup än en komplett orginalsetup måste effektmätning ske som styrker effekten. Finns några ställen som är godkända att göra detta hos. De gamla avgasreglerna bibehålles.
Tror att detta iaf är den korta versionen av hur det pappersmässigt går tlll. För bilar äldre än 1975!
Mvh
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 0:15
av Hejdarn
Kanon! Visste inte att det var fritt blås på gamla bilar.
Det öppnar ju helt andra möjligheter.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 7:36
av Don Tomaso
Finns en cheva Nascar motor till salu på Nitroz.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 8:02
av Ricky
En modern motor ger per automatik inte battre egenskaper an en aldre mer an kanske nagot forbattrad forbranning och kanske en mer dynamisk effektkurva..
Detta har ingen som helst betydelse pa bana och personligen tycker jag det ar for mycket extra jobb och pengar for att vara intressant om man ar ute efter att bygga nagot snabbt for rimliga pengar.
Glom inte bort att en hastkraft ar en hastkraft oavsett hur den an ar inpackad..
Smallblock chevy pa 450hk ar inga problem att bygga, delar finns overallt och kostnaden blir moderat, en Bigblock pa 450hk ar i stort sett en lite hottad standardmaskin i stal.. 600-650hk hottad BB ar inga bekymmer om man lagger manken till litegrand men da blir det kan ju en "handfull" att hantera..
Raknar man kalorier och pengar skulle jag sjalv bygga en gammal maskin med enkel forgasare.
Som namnt i en tidigare trad sa har jag en bekant som saljer en Appelgrenbyggd 432cui SB pa 498hk till en vettig peng (dock inte helt gratis for det).
5vxl lada ar ju trevligt pa landsvagen men pa banan ar den tatstegade M22 med land etta (2.20) ett betydligt battre val.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 8:48
av V8
Tänker man race är det inte bara hk som är intressant.
Vikt är också en faktor som bör vara med i beräkningen och val av koncept.
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 9:09
av Hejdarn
Ni har rätt allihop, men glöm inte att poängen är själva bygget.
Snabbast och minst arbete är att köpa en färdig tävlingsbil av ett helt annat märke...
@Nitroz - jag har erfarenhet av att äga fabriksracemotorer på hoj och vet ungefär hur mycket service de behöver.
Jag räknade 100:- / milen bara i servicekostnad och då gjorde jag allt jobb själv så jag tror inte att jag skulle satsa på en Nascar.
@Ricky - jag håller inte riktigt med. Det har hänt en del på motorsidan de sista 30 åren. Därmed inte sagt att det är något fel på en gammal hederlig förknasarmotor.
Jag ska ta och kolla upp de där växellåds specarna. Fanns det någon annons på din polares "Appelgrenbyggd 432cui SB"?
@V8 - jag håller med till 100%. Pulver är roligt men på svenska småbanor så är det alltid låg vikt och vägegenskaper som är vinnare.
Nu har jag inte kört en C3 men jag kan inte tänka mig annat än att den standardmässigt är rätt mjuk i karossen jämfört med en modern bil?
Den har förmodligen smal hjulbas och mycket vikt på framhjulen om jag får gissa lite.
Men det kan man ju se som utmaningar. Som sagt, tanken är inte att bygga en Le Mans vinnarbil utan att ha något roligt projekt att skruva på och göra något eget.
Sedan är det kul om den går att besikta också så man kan ta ut den och se om det blev bra eller kass.
Jag har fått mycket bra tips och en hel del att kolla upp. Det finns mycket kunskap i klubben.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 9:29
av Ricky
Hejdarn skrev:
@Ricky - jag håller inte riktigt med. Det har hänt en del på motorsidan de sista 30 åren. Därmed inte sagt att det är något fel på en gammal hederlig förknasarmotor.
Jag ska ta och kolla upp de där växellåds specarna. Fanns det någon annons på din polares "Appelgrenbyggd 432cui SB"?
Den har förmodligen smal hjulbas och mycket vikt på framhjulen om jag får gissa lite.
Smaken ar som baken och gillar man moderna grejer sa ar det inget som stoppar.
Jag trodde vi snackade Corvette har och da ar ju andra marken inte aktuella val..?
Det finns ingen annons pa Mickes motor men det ar ett fint bygge, ursprungligen byggd for en bat, skapligt hog effekt men en valdigt jamn och fin momentkurva och lagt toppvarv. Byggd for bra vrid och for att halla.
Kontakt med Micke kan goras via mig efter den 1:a november.
Men det ar ju en vanlig gammal SB motor sa fundera forst pa om du vill ha elektronik eller hastar..
Angaende "mycket vikt pa framhjulen" sa kanske inte det jag tidigare skrivit riktigt har kommit helt fram.. Min bil med BB, jarnblock och toppar, halv tank och mig i forarsatet har en viktfordelning pa 50-50.
Det finns massor att lasa om C3 och racevettana (L88) osv som kan vara trevlig och nyttig info.

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 9:45
av axelg89
http://www.speedwaymotors.com/Garage-Sa ... ,8736.html
har för mig att någon (Kjell?) hade en länk till en sådann i sverige för 5 eller 6 kr/$. Rätt ball motor och effektkurva,
Kan beställas med CNC toppar, en värre kam och sedan ett rätt mycket högre komp och köras på e85, skulle onekligen vara etl litet monster
Bara att köra in och besiktiga som vilken sb som helst dessutom vilket är en fördel
Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 9:51
av Hejdarn
Ricky skrev:
och mig i forarsatet har en viktfordelning pa 50-50.
Beror det på bilen eller......
"gillar man moderna grejer sa ar det inget som stoppar" - Jag gillar både och. Allt som går fort är kul.
Det är klart att det är Vette vi snackar. Min kommentar vara bara som referens till om det skulle byggas snabbaste, enklaste räcerbygge.
Och man kommer ju inte runt att just C3 är en av världens vackraste bilar och ljudet av en fetvässad förknasarmorot med vass kam som står och ruppar på tomgång är fräääääänt!
Vänta nu.... varför köpte jag en C6a nu igen??

Re: Om man skulle få för sig att skaffa en C3...
Postat: fre okt 19, 2012 10:03
av Ricky
En C6 ar inget att skammas for och en C3 kommer antagligen upplevas som rena skrindan jamfort med en san.
Mitt eget byggande har gjorts over tid, och jag ar inte fardig riktigt annu..
Varfor inte starta med en bil som funkar (typ Motorborsgaragets "red racer") och sedan jobba vidare?
Jag vet inte hur mycket GO du har men sjalv ar jag livradd for att riva en hel bil och bygga upp ALLT igen.. Jag har en kansla av att man da vill sa mycket att ingenting egentligen blir gott nog, och karusellen skenar..
Jag har bestamt mig for att bara gora lite smaproject vinterstid och sedan fa kora pa sommaren annars kommer jag garanterat trottna och bilen fastna i garaget.
