Sida 1 av 3
Maxhastighet?
Postat: fre sep 17, 2004 22:09
av susanna113
Kanske lite ointressant ämnesfråga, men...
Har som sagt en -78 där man bytt ut gamla motorn till en 6,6 liters 400cu in motor.350hk. Hastighetsmätaren på bilen går endast till 220km /h nog måste bilen göra högre farter än så???? Ngn som vet eller gissar bra vad den kan göra???
Postat: fre sep 17, 2004 22:21
av Terner
ough...
Den kan säkert göra mer men om den gör 170 så tycker jag nog att det är intressantere hur fort du tar dig dit.
Det sköna med v8:or är hur vridet bara skjuter dig fram utan att du egentligen fattar hur fort det går.
Koppla ur hastighetsmätaren och njut hehe
samma
Postat: fre sep 17, 2004 23:15
av susanna113
Håller med om att accelarationen är det härligaste, men det är ju alltid kul att ha en hastighetsmätare som talar om någorlunda den korrekta topphastigheten. Vet att den åtminstonde går i 200km/h och det känns som den har en del kvar att ge, men vill helst inte prova, balansen i bilen är inte den bästa, dessutom sitter det på 265 fram och 295/50/15 bak, de förbättrar inte väghållningen direkt

Postat: lör sep 18, 2004 12:23
av madcow
200 knyck i en C3:a
Hua.... Jag vill inte åka med

Postat: lör sep 18, 2004 12:44
av vett74
har varit uppe i mer än 200 går finfint
200
Postat: lör sep 18, 2004 13:05
av susanna113
Sant 200 i C3:an är ingen höjdarupplevelse, men som sagt man måste ju prova vad skötebarnet går för

Postat: lör sep 18, 2004 14:12
av Peter
Har inte heller provat hur fort den går..Hatar motorväg..

Postat: lör sep 18, 2004 18:10
av StingrayRacing
Har inte heller provat toppfarten, då jag tycker att det är accet som räknas och allra helst då genom att utnyttja det enorma bottenvridet.

Postat: lör sep 18, 2004 18:14
av Terner
Ahh bottenvridet ja....
Vilken stallspeed ska man ha på en 454 med vrålvrid och 400 pållar??
Ja menar så att man kan skrämmas lite men ändå kunna köra den normalt.
Terner
Postat: lör sep 18, 2004 18:45
av frisk
2800 har jag och jag e nöjd!!

Postat: lör sep 18, 2004 19:30
av Terner
frisk skrev:2800 har jag och jag e nöjd!!

Vad har du för låda?
Postat: lör sep 18, 2004 19:35
av StingrayRacing
Stallspeed?! I och för sig är det många pållar i stallet, men här kör vi manuellt!

Postat: lör sep 18, 2004 20:23
av Terner
OK fattar vinken...
Låt oss ta det på ett annat sätt då:
Vid vilken hastighet och varvtal lägger du in ettan, tvåan , trean, fyran för att få max vrid/hp? Hur många instrument behöver du kolla för att det ska funka haha.
Med en rätt justerad automat e de ju bara att gasa eller ??
Terner
Postat: lör sep 18, 2004 20:25
av Jonathan
Har varvat 5800 varv på 3:an med 3.08 utvxl och 255/60-15 th400 låda..
någon som vet vad det är för toppfart?? mätaren ordentligt i botten.
lite lagom otäckt bakom ratten... =)
Postat: lör sep 18, 2004 20:33
av StingrayRacing
Kolla instrument...
På original varvräknaren studsar bara nålen omkring vid acc, så jag brukar köra på gehör och kanske växla vid 4500 rpm. Ska byta fördelaren till nästa säsong för att jag tror att brytaren (fortfarande brytare i kärran...Suck!:roll:) flyter ovanpå vid högre varv. Motor är byggd (Hydralrullekam) för 2500-6000 rpm.
Postat: lör sep 18, 2004 20:36
av johan lu
Visste ni att en corvette 68 med 427L88 med rätt utväxling och öppna headders uppmättes till 296kmh i slutet på 60 talet vid testkörning
Postat: lör sep 18, 2004 20:41
av StingrayRacing
johan lu skrev:Visste ni att en corvette 68 med 427L88 med rätt utväxling och öppna headders uppmättes till 296kmh i slutet på 60 talet vid testkörning
Läckert!

Postat: lör sep 18, 2004 21:51
av frisk
Th400

Postat: lör sep 18, 2004 21:56
av Terner
Jonathan skrev:Har varvat 5800 varv på 3:an med 3.08 utvxl och 255/60-15 th400 låda..
någon som vet vad det är för toppfart?? mätaren ordentligt i botten.
lite lagom otäckt bakom ratten... =)
Med lite enkel matematik så ör det 247.3 km/h
Postat: sön sep 19, 2004 9:25
av frisk
mätarn kan väl inte vara i botten då???
Postat: sön sep 19, 2004 9:40
av Terner
Nej den borde visa mindre eftersom omkretsen på bakhjulen är lite större än original...
Postat: sön sep 19, 2004 11:50
av susanna113
Om man har 265/50/15 fram o 295/50/15 bak, diffar hastigheten på det den visar och verkligheten p g a däckdimensionen???
Postat: sön sep 19, 2004 11:51
av susanna113
Har nu toppat den på 220km/h och det var ingen behaglig upplevelse, men lite kul var det......

Postat: sön sep 19, 2004 11:52
av Peter
susanna113 skrev:Har nu toppat den på 220km/h och det var ingen behaglig upplevelse, men lite kul var det......

Kamikaze?

Postat: sön sep 19, 2004 11:55
av Janne
Är allting bara i ordning med styrning och hjulupphängningar, Så går det fint att åka 240 på motorvägen. Men fan vad det brummar och blåser i håret när man kör nercabatt.
Janne 289
Postat: sön sep 19, 2004 13:44
av Terner
susanna113 skrev:Om man har 265/50/15 fram o 295/50/15 bak, diffar hastigheten på det den visar och verkligheten p g a däckdimensionen???
Så här är det:
Diametern på bakhjulet gånger pi ger omkretsen, Det är omkretsen på hjulet som avviker från originalet om man inte väljer rätt profil när man breddar. Ju mer man breddar ju lägre profil för att behålla rät omkrets.
Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m
Du kan ju bara mäta höjden på hjulet det gåt lika bra men blir inte lika exakt.
Omkretsen nu då 0,4065 * pi = 1,276410 m
Om växellådan släpper igenom motorns varvtal rent (låst) är ju ofta så på högsta växeln så kommer du alltså 1,276410 m/3.08 /bakaxelns reduktion så kommer du alltså 0,414418 m på ett varv som motorn går.
Multiplicera sen med 60 och antalet varv så är det klart.
Postat: sön sep 19, 2004 16:50
av Hagge
Hej,
Terner skrev: "Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m"
Nja, det blev inte mycket till däck på den fälgen
295*0,5 = 147,5 mm * 2 = 295 mm = total höjd på däcket
Fälgens diameter = 381 mm
Fälg + däck diameter = 381 + 295 mm = 676 mm = 0,676 m
Hjulets omkrets = pi * 0,676 m = 2.126 m
Sedan stämmer det bra men man måste dela 1000 för att få km/h
((Varvtalet/bakaxelutväxlingen)*60)/1000 --> km/h
/Hagge
Postat: sön sep 19, 2004 17:10
av Terner
Jo ibland går det bara för fort både i bilen och huvet.
Men principen är rätt eller hur.
Postat: sön sep 19, 2004 18:54
av Hagge
Terner skrev: "Men principen är rätt eller hur."
Japp !
/Hagge
Postat: sön sep 19, 2004 19:22
av susanna113
Tackar. så om jag räknat rätt blir det 211 km/h på 5100varv????