Sida 1 av 1
Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 20:24
av hasseh
Jag har fått ett erbjudande om att få i princip låna en Appelgren byggd 427 på 600 bromasade pållar (utan gas ca 850 med gas) så länge jag vill.
Att min 78 aldrig har haft en big block är jag fullständigt medveten om men.... man blir bara tokigare med åldern och ett sådant här erbjudande är svårt att stå emot.
Då till min fråga. Vad behöver jag byta alt. bygga om för att få detta att fungera.
Vad säger den samlade vetenskapen i detta fall.
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 20:56
av Ricky
Bigblocken ramlar ju i stort sett rakt ner i din bil.
Ock skulle något råka sitta ivægen så ær det ju inget som inte går att flytta på..
Dock behøvs ju naturligtvis hedders/grengør før bigblock, fæsten før servopump och generator etc samt evt en større kylare.
Sen beror det ju på vad du har før ett insug om hela hærligheten får plats under din huv.

Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 21:32
av Kjell.Magnusson
Hejs Hasse
Det vore ju skitfränt med en 600 pållars storsnurra!
Men då gäller inte det att jag ska köra i från dej på Vättern runt
Ett litet negg: Tänk på att 600 hk & en massa vrid sliter på saker..
Men va f-n kör på!
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 21:35
av axelg89
Ligger en BB kylare på blocket för små pengar, kanske värt att titta på om du står i funderingarna
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 22:08
av hasseh
axelg89 skrev:Ligger en BB kylare på blocket för små pengar, kanske värt att titta på om du står i funderingarna
Jag har sett det men jag har ett splirrans nytt 3 raders kyl som ska palla motorer upp till 750 hkr enl. tillverkaren.
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 22:10
av hasseh
Ricky skrev:Bigblocken ramlar ju i stort sett rakt ner i din bil.
Ock skulle något råka sitta ivægen så ær det ju inget som inte går att flytta på..
Dock behøvs ju naturligtvis hedders/grengør før bigblock, fæsten før servopump och generator etc samt evt en større kylare.
Sen beror det ju på vad du har før ett insug om hela hærligheten får plats under din huv.

Vet inte än hur insuget ser ut men om jag minns rätt har kompisen originalhuv.
Funderade lite på om man behöver andra fjädrar farm? Det lär ju bli lite mera vikt. Och sen koppling. Antar att min iof nya Sachs lämnar lite övrigt att önska om man lägger på 600 pållar?
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 22:12
av hasseh
magnum skrev:Hejs Hasse
Det vore ju skitfränt med en 600 pållars storsnurra!
Men då gäller inte det att jag ska köra i från dej på Vättern runt
Ett litet negg: Tänk på att 600 hk & en massa vrid sliter på saker..
Men va f-n kör på!
Va... förstår inte vad du menar
Jo jag har funderat på det och hur drivlina mm klarar allt. Lite därför jag la ut tråden. Brukar finnas några som gjort liknande saker tidigare.
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 22, 2012 22:28
av peter.holm
inget att tveka över, av dem man pratat med som gått till Big-Block har jag inte hört någon som ångrat sig.
Peter
Re: Sätta i Big Block
Postat: fre nov 23, 2012 0:11
av Ricky
hasseh skrev:
Vet inte än hur insuget ser ut men om jag minns rätt har kompisen originalhuv.
Funderade lite på om man behöver andra fjädrar farm? Det lär ju bli lite mera vikt. Och sen koppling. Antar att min iof nya Sachs lämnar lite övrigt att önska om man lägger på 600 pållar?
Är det aluminiumtoppar på bigblocken så väger den inte många kilo mer än en orginal smallblock.
Hur koppling och drivlina håller beror i mångt och mycket på om du har fäste..
Kör du med vanliga gatdäck tror jag hjulspinn blir ditt största problem (eller glädje).
Men ska du ha klibbiga däck och tänker utföra snabba starter måste du nog börja fundera lite mer och vara noggrannare.
Men vafan, det är väl bara att hänga i maskinen och krita sönder bakdäcken.

Re: Sätta i Big Block
Postat: fre nov 23, 2012 7:44
av hasseh
Ricky skrev:hasseh skrev:
Vet inte än hur insuget ser ut men om jag minns rätt har kompisen originalhuv.
Funderade lite på om man behöver andra fjädrar farm? Det lär ju bli lite mera vikt. Och sen koppling. Antar att min iof nya Sachs lämnar lite övrigt att önska om man lägger på 600 pållar?
Är det aluminiumtoppar på bigblocken så väger den inte många kilo mer än en orginal smallblock.
Hur koppling och drivlina håller beror i mångt och mycket på om du har fäste..
Kör du med vanliga gatdäck tror jag hjulspinn blir ditt största problem (eller glädje).
Men ska du ha klibbiga däck och tänker utföra snabba starter måste du nog börja fundera lite mer och vara noggrannare.
Men vafan, det är väl bara att hänga i maskinen och krita sönder bakdäcken.

Japp det är alu lock på den. Portade av Appelgren.
Ja fästet är nog som du säger inte något jag kommer att ha med mina däck

Jag har inga planer på något seriöst fortåkande men det är klart att när den där fjortis ungen kommer och ska vara kaxig med sin BMW så växer hornen även på en som snart är 60
Man blir inte mindre barnslig med åren

Re: Sätta i Big Block
Postat: fre nov 23, 2012 7:45
av hasseh
peter.holm skrev:inget att tveka över, av dem man pratat med som gått till Big-Block har jag inte hört någon som ångrat sig.
Peter
Jag antar att det kommer att innefatta mig med

Re: Sätta i Big Block
Postat: lör nov 24, 2012 19:13
av hasseh
Ja det blir väl inget annat än att inställa sig på att åka BB i framtiden fast man lagt ner tid och pengar för att få lite mer fart i det man har

Re: Sätta i Big Block
Postat: lör nov 24, 2012 20:16
av Ricky
Varfør stroka och trimma en smallblock då det finns standardmotorer som många gånger prestetrar mer æn man luckas få ut ur en dyr smallblock..?
Hoppas det går vægen och att du får i den dær maskinen, 600hk BB ær ju sækert lite livligare..
Gløm inte bilder, massor av bilder..

Re: Sätta i Big Block
Postat: lör nov 24, 2012 21:10
av hasseh
Haha... ja du Ricky. Många tankar är det nu. Vi får se vad jag hinner med innan säsongen börjar. Det kanske får bli nästa vinters projekt.
Ska i vilket fall åka upp och hämta hem den från Appelgren så fort de fått i ordning på den 562 ci motor som ska ersätta den som jag tar över.
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 15:43
av Börje
Hej
Jag har gjort bytet. Från 350SB sen 400SB och sist 454BB.
Du kommer inte att ångra dej. Vridet i en BB är enormt.
Bigblocken ramlar ju i stort sett rakt ner i din bil.
Ock skulle något råka sitta ivægen så ær det ju inget som inte går att flytta på..
Dock behøvs ju naturligtvis hedders/grengør før bigblock, fæsten før servopump och generator etc samt evt en større kylare.
Sen beror det ju på vad du har før ett insug om hela hærligheten får plats under din huv.
Det är precis som Ricky skriver. Allt går att lösa med ganska enkla medel.
Du har ju ett halvår på dej innan den ska ut på gatan.
Go for it.
/Börje
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 16:19
av hasseh
Det låter härligt Börje.... nästan för bra för att vara sant
Hur är det med fjädrarna i fram, behöver man byta till andra?
Finns det något annat som ska bytas?
Troligen behöver jag byta huven , i den bil den sitter i har L88 scoop.
Sen är det ju nästan löjligt.... höll på och skrämde upp min nuvarande motor med ny kam och nya toppar mm när den här dök upp. Fast min torde få 200 hkr mindre.
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 17:34
av Hejdarn
Om du inte vill ha motorn så kan du höra av dig.

Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 18:02
av Ricky
Det GÅR att köra med sb framfjädrar och du kommer att få en härligt resning av framvagnen då du står på!
En slät orginal smallblock-huv funkar dessvärre inte (såga hål?), se om du kan norpa (låna) huven med L88-scoopet.
Hedders osv sitter kanske redan på motorn annars har väl Ante (Anders) ett par BB-hedders till salu här på forumet.
Sen måste du åka till Dressman och köpa en påse kalsånger för det lär behöva bytas rätt ofta för 600hk ger bilkörning en ny dimension.
Hjulspinn lär ju plötsligt bli vardag och då det fäster på de högre växlarna får du hålla i dig..
//Ricky.
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 18:32
av hasseh
Hejdarn skrev:Om du inte vill ha motorn så kan du höra av dig.

Det ska jag absolut göra..... men vad tror du risken är för det

Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 18:40
av hasseh
Ricky skrev:Det GÅR att köra med sb framfjädrar och du kommer att få en härligt resning av framvagnen då du står på!
En slät orginal smallblock-huv funkar dessvärre inte (såga hål?), se om du kan norpa (låna) huven med L88-scoopet.
Hedders osv sitter kanske redan på motorn annars har väl Ante (Anders) ett par BB-hedders till salu här på forumet.
Sen måste du åka till Dressman och köpa en påse kalsånger för det lär behöva bytas rätt ofta för 600hk ger bilkörning en ny dimension.
Hjulspinn lär ju plötsligt bli vardag och då det fäster på de högre växlarna får du hålla i dig..
//Ricky.
Min huv har har en liten höjning men jag tror inte det räcker så det blir väl att önska sig en i Hjulklapp av sig själv för tanten hemma lär nog inte köpa någon.
Headers ja.... hur f-n får det plats på förarsidan... tycker det är trångt nog ändå
Kallingar är redan införskaffat när jag köpte bilen. Med däcken som satt på så fick den klart intressanta köregenskaper, speciellt när det var lite spårigt. En sidoförflyttning på en halvmeter i 160 var min första intressanta upplevelse.
Ja nu gäller det att få tid över till allt det här. Jag har 4 jobb just nu och ett till på G så möjligen får det ligga på is till nästa vinter om jag kan hålla mig tills dess förstås. Man kanske skulle höra vad Appelgren ska ha för att skifta motorerna om han nu har tid

Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 18:59
av Börje
Hej
Jag köpte ett kit från VBP redan när jag hade SB-motorn. Dom säjer att det är 460lbs/inch framfjädrar.
Men såg nånstans att F-41 option har 550 lbs/inch. Har nog ingen vidare koll på olika fjädrar.
Men varför inte lägga en planka på motorn-kylaren och slänga på en säck cement och se vad som händer.
Jag kan försöka kolla upp exakt vilken framfjäder jag har om du vill. Men Ricky har nog järnkol på det här.
Hade turen att få tag på en hemmagjord huv i glasfiber <10 kg !!!!
Bor förresten ganska nära Appelgrens verkstad.
/Börje
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 20:04
av hasseh
Börje skrev:Hej
Jag köpte ett kit från VBP redan när jag hade SB-motorn. Dom säjer att det är 460lbs/inch framfjädrar.
Men såg nånstans att F-41 option har 550 lbs/inch. Har nog ingen vidare koll på olika fjädrar.
Men varför inte lägga en planka på motorn-kylaren och slänga på en säck cement och se vad som händer.
Jag kan försöka kolla upp exakt vilken framfjäder jag har om du vill. Men Ricky har nog järnkol på det här.
Hade turen att få tag på en hemmagjord huv i glasfiber <10 kg !!!!
Bor förresten ganska nära Appelgrens verkstad.
/Börje
Till att börja med ska jag kanske säga att jag inte är någon som kommer att racea utan i sådan där stolle som tycker hkr är manligt
Blev lite smått tilltalad av det Ricky beskriver med att framvagnen hissar ... mmmm manligt kände jag
Men samtidigt så vill jag inte ha tillbaka hur bilen var när jag köpte den med intressanta sidoförflyttningar mm. Kan bli bromsspår i kallingarna för mindre
Huv ja.... blir väl att beställa av någon eller ta från US. Någon som har ett bra förslag vart man köper den?
Att bo vid trimmargurun kan ju inte vara någon nackdel. Vi hade en kille här där jag bor som var bra på det men tyvärr så fick han ett hastigt slut då en vinge från en fläkt lossade och skar av honom halsen. Flexalight .... akta er. Inte första jag hört som lossnat men då bara förstört bilen.
Idag har jag 10 mil till någon som i alla fall liknar Appelgren så det blir inte så ofta man dyker in där.
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons nov 28, 2012 23:23
av Jerka
Huv köper du av Corvette Sweden , prata med Håkan han kan hjälpa dig med det du behöver
/Jerka
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor nov 29, 2012 14:48
av hasseh
Jerka skrev:Huv köper du av Corvette Sweden , prata med Håkan han kan hjälpa dig med det du behöver
/Jerka
Tack för tipset Jerka
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons dec 05, 2012 20:09
av hasseh
Nu när man hunnit smälta att man blir med Big Block så kommer nästa våg av funderingar.... allt verkar helt enkelt för lätt.
Det jag funderar på är hur det är med koppling och sprängkåpa är det samma från SB till BB. En annan fundering är fästena till servopump och generator. Går dom att använda som sitter där idag?
Re: Sätta i Big Block
Postat: ons dec 05, 2012 21:36
av Hejdarn
Nä, det är mycket svårare än vad du tror. Det går aldrig att få ihop det där.
Det är en mycket bättre idé att ge motorn till mig och slippa en massa problem. Tänk bara på hur däckskontot kommer att se ut!

Re: Sätta i Big Block
Postat: tor dec 06, 2012 14:43
av hasseh
Hejdarn skrev:Nä, det är mycket svårare än vad du tror. Det går aldrig att få ihop det där.
Det är en mycket bättre idé att ge motorn till mig och slippa en massa problem. Tänk bara på hur däckskontot kommer att se ut!

Jo jag ska ägna dig en tanke..... sätter du dessutom in 200.000:- på mitt konto så ska jag intensifiera mina tankar

Re: Sätta i Big Block
Postat: tor dec 06, 2012 15:26
av Hejdarn
Re: Sätta i Big Block
Postat: tor dec 06, 2012 22:55
av Kjell.Magnusson
Hejs Hasse
När får du motorn? När börjar det hända något? Det här är ju spännande!
Du får säkert ha nya fästen till generator, servo och ac, men växellåda passar nog, tror jag..
Men om du säljer din sb så har du ju lite pengar över!
Kom igen nu!
Re: Sätta i Big Block
Postat: fre dec 07, 2012 12:50
av hasseh
magnum skrev:Hejs Hasse
När får du motorn? När börjar det hända något? Det här är ju spännande!
Du får säkert ha nya fästen till generator, servo och ac, men växellåda passar nog, tror jag..
Men om du säljer din sb så har du ju lite pengar över!
Kom igen nu!
Hej Kjell
Vet inte riktigt när jag kan hämta motorn, kan tänka mig det blir i februari.
Läget just nu är att jag har i princip 4 jobb igång så det kan bli så att den får stå till nästa höst om jag inte blir rik och kan betala någon för bytet.
Motorn som sitter i nu tänkte jag behålla ifall man får några andra tokiga tankar. Det har ju inträffat förr
