Sida 1 av 1

Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: ons jan 02, 2013 20:07
av klingan75
Jag skall byta alla spindellederna i bärarmarna till en C4 -88 och det finns några olika att välja på och priserna skiljer sig en hel del.

Tittar man på Corvette Central så ligger priset på drygt $40 styck för ett okänt märke. Tittar man på Summit finns fler att välja på: Auto Extra för drygt $30 styck, Summits egna samt Pro Forged för knappt $80 och Moog som är dyrast runt $90 styck. Frågan är; får man vad man betalar för? Jag har tidigare köpt Moog styrleder till en klassiker av annat märke och jag var inte imponerad.

Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet delar med er! :D

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: tor jan 03, 2013 2:45
av Ricky
Jag åker C3 men skulle tro att kvalitetsskillnaderna är ungefär desamma..

Jag har nu kört 2 korta somrar med "billiga" kulleder från VBP som trots smörjnipplar som smorts ett flertal gånger redan är glappa.

Efter att ha googlat i timmar samt läst i tex Corvette Fever etc har jag förstått att det lönar sig att satsa på de betydligt dyrare Moogs kullederna eller liknande.

Tyvärr är det mycket skit som flyter runt där ute på marknaden och som vanligt får man vad man betalar för..

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: tor jan 03, 2013 12:04
av Thure
Hej,
Det är med spindelleder som med allt annat "man får vad man betalar för".
Är det skillnad i pris så skilljer det även i kvalite till 99 procent.
Valet är ditt!.
Micke

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: fre jan 04, 2013 16:35
av klingan75
Corvette Central och VBP ligger på samma pris och det var dålig kvalité. Auto Extra är ännu billigare så då är de förmodligen ännu sämre. Återstår Summit, Pro Forged och Moog. Det är ovanligt att Summits egna är nästan lika dyra som de finare märkena. De kanske funkar?

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: fre jan 04, 2013 18:50
av Ingo
Jag är skeptisk till att det just är någon skillnad alls,bara för att det är dyrare!!
Är nog mest tur det handlar om,ungefär samma ojämna och låga kvalitet överallt.
Orginal kan var något bättre,ibland!! :roll:
Moog räknas dessutom vara ett kvalitetsmärke!!! :D
Men till en hobbybil så lär nog billiga smörjbara hålla bra,bara man smörjer..

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: lör jan 05, 2013 11:15
av Thure
Hej,
Klart att kvalite o funktion o pris hör ihop,är det en produkt i det här fallet spindelled som håller en hög
kvalite så är dom flesta beredda att betala för detta,där av det högre priset.Det är ju så det fungerar i all handel!
Micke

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 06, 2013 15:16
av Ingo
Visa då en pryl som har bevisat hög kvalite från Usa,s eftermarknad? :D
Man löser det med garantier eventuellt som Mekonomen.
Men det är definitivt ingen garanti för kvalitet!!
De som säljer prylarna PÅSTÅR givetvis att prylen är dyrare för att det är högre kvalitet.
Menhur kollar man det på kul och spindelleder?
det märks efter något år.
Visst kan det vara bättre stål o dyl i vissa produkter,men oftast är det samma kina/mexprylar i olika förpackning.Ett parti är bra,nästa suger.
Orginal kan eventuellt ha jämnaste kvaliteten,men efter några år med nyare jänkare som bruksbil så är jag tämligen desillusionerad.

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 06, 2013 17:05
av Ricky
Ingo skrev:Jag är skeptisk till att det just är någon skillnad alls,bara för att det är dyrare!!
Är nog mest tur det handlar om,ungefär samma ojämna och låga kvalitet överallt.
Men till en hobbybil så lär nog billiga smörjbara hålla bra,bara man smörjer..
Min erfarenhet säjer något helt annat..

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 06, 2013 18:48
av Ingo
Tala då om vilket fabrikat som är överlägset?
jag förnekar inte att du kan visa någon billig skitpryl som är tämligen kass.
Däremot att visa någon pryl som har bevisat bättre kvalitet för att den är dyrare? :roll:

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 06, 2013 23:52
av Smuggler
Det blir allt svårare att hitta kvalitetsdelar, oavsett dyra eller billiga. (sen är väl ordet kvalitet ett rätt vitt begrepp när det gäller delar till amerikanare, oavsett om de är tillverkade i USA eller typ Kina/Indien).

Moog är ju ett välrenommerat gammalt amerikanskt märke men även hos dom verkar det börja vobbla med kvaliteten.
När jag köpte spindelleder till min 69:a för ca 2 år sedan satsade jag på dyra Moog prylar. När jag fick hem paketen var det 2 likadana övre leder men, 2 olika nedre!! Den ena var betydligt kraftigare i konstruktionen än den andra. Mycket vekare gods och allmänt ett taffligare utförande. Lederna låg i identiska förpackningar med samma artikelnummer.

Jag totalvägrade att ta emot den vekare varianten och det slutade med att leverantören fick gå igenom lagret och plocka fram en grov variant och skicka den till mig.
Man har med största sannolikhet lagt ut tillverkningen av dessa delar till ett "lågprisland" och kan därmed göra en betydligt större vinst per såld del än tidigare. Självklart är ju priset ut till mig som kund lika som förut. Oavsett kvalitet...
Under en övergångsperiod blandas gamla och nya varianter.

Detta är inte unikt för amerikansk tillverkningsindustri. Volvo verkar ju ta allt mer av sina delar från Kina och kvaliten? Nja, Volvo och kvalitet är väl inget som längre går hand i hand enligt min åsikt. Långsiktigheten och synsättet att bilar skall byggas för att fungera länge, ha billiga reservdelar och vara enkla att laga, försvann när 940 lades ner. Kalla mig för bakåtsträvande stofil, det kan jag bjuda på...
Köpte nya bromsskivor runt om till min gamla Volvo (940) i höstas och på paketen stod det med feta bokstäver Made In China. Priset till mig som kund var inte lägre. Däremot blev Volvos vinst på grejorna mångdubbelt större. En skiva kan väl gå att tillverka för 30-40 spänn "där borta" misstänker jag.
Tror jag skulle kunna skriva en doktorsavhandling om problemen med min frus bil, en S70. Den har varit ett rullande haveri sen den köptes då den hade gått 6000 mil. Jag tror utan tvekan att den kan utnämnas till världens sämsta bil. Ett totalt mörker av vansinniga konstruktioner och dålig kvalitet.
Nä, nu måste jag sluta, känner att jag håller på att bli för upprörd nu...

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: mån jan 07, 2013 12:32
av 745
Smuggler skrev:Det blir allt svårare att hitta kvalitetsdelar, oavsett dyra eller billiga. (sen är väl ordet kvalitet ett rätt vitt begrepp när det gäller delar till amerikanare, oavsett om de är tillverkade i USA eller typ Kina/Indien).

Detta är inte unikt för amerikansk tillverkningsindustri. Volvo verkar ju ta allt mer av sina delar från Kina och kvaliten? Nja, Volvo och kvalitet är väl inget som längre går hand i hand enligt min åsikt. Långsiktigheten och synsättet att bilar skall byggas för att fungera länge, ha billiga reservdelar och vara enkla att laga, försvann när 940 lades ner. Kalla mig för bakåtsträvande stofil, det kan jag bjuda på...
Köpte nya bromsskivor runt om till min gamla Volvo (940) i höstas och på paketen stod det med feta bokstäver Made In China. Priset till mig som kund var inte lägre. Däremot blev Volvos vinst på grejorna mångdubbelt större. En skiva kan väl gå att tillverka för 30-40 spänn "där borta" misstänker jag.
Det är billigt att tillverka i Kina :D
En utav orsakerna är att dom oftast kräver betalt i förskott, vilket innebär att man tvingas köpa grisen i säcken :x
Ett alternativ är att ha en kvalitetsansvarig på plats men det blir ganska dyrt om det är mindre serier.
Därför väljer många köpa grisen i säcken alternativet, skillnaden är sedan vad man väljer att göra med tex en sändning kulleder som inte uppfyller kvalitetsspecarna, kasta/låtsas som det regnar.

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: ons jan 09, 2013 12:21
av Ingo
Jag har bekanta som driver företag som köper prylar från kina,men även har verksamhet och tillverkning utlagd dit.
Och vad som sägs är att man måste ta till rejält när man handlar därifrån,då en viss procent är bara skit..
Så dagens kvalitet är att man har garantier som Mekonomen och (trumvirvel) Biltema.. :D
Så det känns inte helt kul att renovera idag,då man vill montera nytt och fräscht kring framvagn och upphängningar,men risken är att man monterar dit en massa skit!!.

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 13, 2013 20:01
av klingan75
Smuggler skrev:Det blir allt svårare att hitta kvalitetsdelar, oavsett dyra eller billiga. (sen är väl ordet kvalitet ett rätt vitt begrepp när det gäller delar till amerikanare, oavsett om de är tillverkade i USA eller typ Kina/Indien).

Moog är ju ett välrenommerat gammalt amerikanskt märke men även hos dom verkar det börja vobbla med kvaliteten.
När jag köpte spindelleder till min 69:a för ca 2 år sedan satsade jag på dyra Moog prylar. När jag fick hem paketen var det 2 likadana övre leder men, 2 olika nedre!! Den ena var betydligt kraftigare i konstruktionen än den andra. Mycket vekare gods och allmänt ett taffligare utförande. Lederna låg i identiska förpackningar med samma artikelnummer.

Jag totalvägrade att ta emot den vekare varianten och det slutade med att leverantören fick gå igenom lagret och plocka fram en grov variant och skicka den till mig.
Man har med största sannolikhet lagt ut tillverkningen av dessa delar till ett "lågprisland" och kan därmed göra en betydligt större vinst per såld del än tidigare. Självklart är ju priset ut till mig som kund lika som förut. Oavsett kvalitet...
Under en övergångsperiod blandas gamla och nya varianter.

Detta är inte unikt för amerikansk tillverkningsindustri. Volvo verkar ju ta allt mer av sina delar från Kina och kvaliten? Nja, Volvo och kvalitet är väl inget som längre går hand i hand enligt min åsikt. Långsiktigheten och synsättet att bilar skall byggas för att fungera länge, ha billiga reservdelar och vara enkla att laga, försvann när 940 lades ner. Kalla mig för bakåtsträvande stofil, det kan jag bjuda på...
Köpte nya bromsskivor runt om till min gamla Volvo (940) i höstas och på paketen stod det med feta bokstäver Made In China. Priset till mig som kund var inte lägre. Däremot blev Volvos vinst på grejorna mångdubbelt större. En skiva kan väl gå att tillverka för 30-40 spänn "där borta" misstänker jag.
Tror jag skulle kunna skriva en doktorsavhandling om problemen med min frus bil, en S70. Den har varit ett rullande haveri sen den köptes då den hade gått 6000 mil. Jag tror utan tvekan att den kan utnämnas till världens sämsta bil. Ett totalt mörker av vansinniga konstruktioner och dålig kvalitet.
Nä, nu måste jag sluta, känner att jag håller på att bli för upprörd nu...

Om man bortser från att du fick olika nedre kulleder, när du väl fick rätt grejjor hur var kvalitén då? Överväger att ge Moog en chans.

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: sön jan 13, 2013 22:48
av Smuggler
Hej,
Tja det återstår ju att se då bilen inte är körd än. Genomgår totalrenovering.
Tror ändå att du skall satsa på kända märken, typ Moog/TRW när du byter framvagnsdelar. Jag köpte dessa från Hansen Racing. De har Moog på hyllan

Re: Är det någon skillnad i kvalité på olika spindelleder?

Postat: tis jan 15, 2013 12:51
av Ingo
Jag köpte ju Moog till bruksdodgen,men försäljaren varnade mig att förra paret han hade sålt hade hållit ett halvår!! :cry:
Men man skyllde på att man missat att smörja Pändan,om det stämmer får framtiden utvisa..
Men ok för man över det till corvettemått så torde den hålla 10-15 år i varje fall minst..