Sida 1 av 1

-74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: fre sep 20, 2013 11:14
av JohanLysen
Hello igen...

Har som sagt i tidigare inlägg fått en -74 med 350L82/TH400 på halsen och är ingen större mekaniker.

Förgasaren är en Rochester Quadrajet och enl nummret på den är den rätt till denna bil.
Har något höjd tomgång, 850 är väl det lägsta jag får till med tomgångsskruven 'på noll'

Har plockat isär förgasaren, rengjort, ny packningssats. (Den var riktigt ren och fin innan)
Har bytt massa vaccumslangar.
Har bytt tändning till HEI, tändkablar och stift.
Har använt diverse info från webben för att ställa in lågfart, sekundärportarna, tändning, choke, tomgångsskruv etc
Primär spjällaxel på förgasaren känns stum och tät och fin.

Allt detta har gjort att bilen generellt går väldigt fint numera.
Ganska bra drag. Stabil tomgång. Mjukt och fint motorljud rent generellt.

Men... Att få ned tomgången till 700rpm gör mig lätt galen.
(Varvtalet mäts på varvräknaren som har ny fördelare och wiré)


Största orsaken att jag vill få ned tomgången är att pga rätt stort glapp i drivlinan så hugger/klonkar det rejält när jag lägger i Reverse. Lägre tomgång ger mindre klonk, samt lite trevligare ljud...


Fråga 1 är. På en bil där allt är OK, visst kan man ställa tomgången så lågt man vill?
Eller är det vanligt att den inte blir lägre än t.ex 600/700/800 rpm?
Jagar jag ett fel som inte finns så att säga?

Fråga 2: Har ni några tips på vart jag ska börja gräva?

Fråga 3 : Klonkljudet... Det gör jag ett eget inlägg till...

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: fre sep 20, 2013 14:35
av Ricky
Hej Johan.

Det kan vara sekundärportarna som är aningen för mycket öppna och tillåter ett luftflöde som ger motorn den luft den behöver för att hålla de 850 varven du nämner.

Annars kan det vara att motorn drar tjyvluft någonstans.

Det kan förutom läckande slangar tex vara PCV ventilen eller vacumklockan till fördelaren osv som inte fungerar som den ska.

Har du provat att koppla bort (blinda av) alla vakumslangar från förgasaren?

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: fre sep 20, 2013 15:13
av JohanLysen
Mycket bra tips!

Kommer nog hinna prova det till veckan.
Återkommer med info hur min Vette reagerade på det!

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: sön sep 22, 2013 22:50
av JohanLysen
Ikväll provade jag lite olika settings på lågfart/blandskruvar och tändning, samt vaccum till tändning.
Jag får naturligtvis lägre tomgång om jag 'skruvar lite fel'.
Det jag har insett är att jag inte har finlirat fram rätt kombo än.

Har inte tagit mig tid att kolla spjällen på sekundär, samt knyta av alla vaccumslangar än.
Men det ska bli!

Just nu står idle på 850rpm igen, och bilen går rätt så OK.
Tändning står på 15grader Advance utan vaccumslang till fördelare (tätad)…
Vaccumslangen kopplad till vaccumporten närmast gaswiré sidan (manifold vaccum)
Luftskruvarna inställda strax innan den dyker i varv (ca 4.25 varv ut)

I detta läge är tomgången lite för hög för min smak.
Jag drömmer om 650-700 i P/N och 500-600 i Drive.


Har även ett annat 'fel' som jag inte kämpat med ännu.
Om jag ligger på låga varv, väldigt lite gaspådrag (säg 40km, 1300rpm) och trycker snabbt halv gas (utan att öppna sekundärportarna) så står bilen på näbben fram och tebax i en halv sekund.
Den bluddrar liksom till och sen går den bra igen.
Med blandskruvarna mer inskruvade verkar problemet minska något, men är kvar.
Med vaccumslang till fördelaren i Ported vaccum (chokesidan) så blir det mer.
Har inte grävt så mycket i detta än.
Men kanske ändå kan ge er lite idéer om varför jag har lite extra hög tomgång.

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tis sep 24, 2013 20:44
av JohanLysen
Hello

Har glömt säg att om jag kör med Ported Vaccum så får jag ned tomgången ända ned till 600rpm om jag vill.
Så kanske är det "lösningen" oxå.

Har dock en hel del setup av tändningen att jobba med innan jag kan börja finlira ut det sista ur förgasaren
Se andra trådar...

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tis sep 24, 2013 21:11
av Chrippe
En sak man börjar med är att ställa in grundtändningen innan
man börjar skruva på förgasaren.
Har du det?
mvh.Christer

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tis sep 24, 2013 21:26
av JohanLysen
Om du skulle beskriva grundtändning vad skulle det innebära?

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: ons sep 25, 2013 23:43
av Chrippe
Jag har inte hittat för din än , men som för min ZZ4 så ska tändningen stå 10° vid 800rpm samt
vid fullt utslaget 32°vid 4000rpm utan vacuumförställning.

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tor sep 26, 2013 9:16
av JohanLysen
Ok

Jag hoppas hinna med att ta tag i tändningen i helgen.
En sak jag ska göra är att kugga om den ett hack, se annan tråd.

Det finns många sätt att tolka alla möjliga instruktioner på nätet, speciellt från Lars Grimsrud.
Men jag tolkar principen så här just nu;
* Standardinställningen från fabrik fungerar inte så bra. Och normalt ger inte fördelaren rätt "längd" på förtändningen.
* Lars variant är bättre. Man kan behöva modda tändningen så den slår längre.

Uppfattar Lars variant med korta ord är;
* 2500rpm, full mekanisk advance (kan behöva släppa på fjäder till vikter), ingen vaccum == 36grader advance
om den knackar/spikar, sänk lite, ibland så mycket som till 34 grader men ovanligt.
* Om allt stämmer så blir det ofta kring ca 18grader på tomgång, men det är inte så viktigt

Om vaccum advance ska sitta i manifold eller ported vaccum tvista de lärde.

Hur stort mekanisk advance jag har på min HEI fördelare har jag inte klurat ut än, inte heller vid vilket varv den slår ut till max, och när den börjar röra på sig.
Hur stort vaccum advance det är har jag inte heller klurat ut, inte heller vid vilket vaccum den börjar röra sig och vad som är max.
Kanske kan jag ställa in ur många grader advance min vaccum del ska tillåta med en 1/8" insexnyckel rakt in i vaccumklockan där slangen går in.


Så, det finns lite att fundera på ....

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tor sep 26, 2013 17:05
av peter.holm
På min motor med en Magnum 280H-cam hittade jag en rekommendation att initial tändning skulle ligga runt 20-24 grader, fullt mekaniskt utslag 36-38. Fullt utslag mekaniskt plus vakuum har jag för mig att Lars skriver att 52 grader är max.

På min nya Kina Hei-fördelare har jag med en skruv begränsat det mekaniska utslaget så att initial är 20 och fullt är 38. Jag har även mekaniskt satt en bricka som stopp för vakuumklockan så att totalt utslag är ca 50 grader. Mätte in vakuumet så att det startar att öppna vid ca 7 Hq.

Vakuum har jag i dagsläget kopplat till portat och med denna kombo funkar det bäst...

Fjädrarna i denna fördelare verkar rätt klena då den slår ut redan efter dryga 2000rpm.

Peter

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tor sep 26, 2013 17:18
av JohanLysen
bra info, stort tack - det kan nog hjälpa mig i helg

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tor sep 26, 2013 17:47
av C3 454-72
Ett tips som kanske motverkar att motorn dippar vid gaspådrag. Justera sekundärspjället enl. nedan


Justerskruven sitter på passagerarsidan vid änden på axeln som håller luftspjällen.
Den låses av insexskruven som sitter undertill på förgasarlocket intill länken som går till choke pull-off:en. 0-läge är när spjällen hålls stängda med handen och öglan på fjädern precis nuddar pinnen som den ska löpa mot.
Kör på tvåans växel i 60km/h, tryck hastigt gasen i botten.
Om bilen står på "näbben" så öppnar sekundärspjällen för tidigt och förspänningen ökas med 1/8 dels varv i taget tills den svarar utan tvekan, dock ej aldrig mer än ett helt varv, då förstörs fjädern.
Om bilen sakta ökar hastigheten med tendenser till ryckningar kan det behövas släppas 1/8 dels varv i taget tills ryckningarna försvinner.Om det inte behövs mer än 1/4 varv förspänning kan man prova en hängare som håller sekundärnålarna lite högre.
Mellan 3/8 och 3/4 varvs förspänning anses som normalt.


Guy Ejremyr


C3 454-72 med M-21 låda

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: tor sep 26, 2013 18:13
av JohanLysen
Hello

Jo, jag har provat den där beskrivningen.
Det blir skillnad på när sekundärerna öppnar.

Samtidigt kommer min 'dip' kommer på minsta minsta möjliga gaspådrag
Så det är rätt långt innan sekundärerna börjar röra sig.
Ska ändå dra 'åt' Sekundärportarna lite lite till

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: fre sep 27, 2013 20:34
av JohanLysen
Hello

Har löst dippen från lågvarv.
Renoveringskit från Hansenracing innehöll en ny tätring
till accpumpen. Den satt inte fast så bra så den lossnade tillslut.
Då blev det riktigt stor dipp vid lätt gaspådrag från lågvarv.
Bytte till den som satt där innan.
(Har bild på de, fick inte ladda upp den)

Nu har jag ingen dipp längre!

Efter lätt meck med tändning, lågfartskruvar och porten/manifold vaccum till fördelaren
Kan jag justera tomgång till 650 ungefär.

Finlir av allt ovan blir nog gjort nästa helg.
Men redan nu går den riktigt rent och fint tycker jag.

Re: -74 där tomgången ej går sänka under 850

Postat: fre sep 27, 2013 20:42
av peter.holm
Bra jobbat!

Vill du ha riktigt bra ordning på din förgasare ska du Googla på Kent, där kan du få mycket hjälp, tex på forumet "forum.musclecars.nu/".

Bilder får du lägga på tex photobucket.com och sedan länka in dem i trådarna men det kanske du redan visste!?

Peter