Sida 1 av 1

Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: fre sep 27, 2013 23:38
av conpers
Jag bara tänker hur den nya C7 motorn kommer att va driftsäker? eller inte ! och varför undrar jag det ? jo
det är så att den nya motorn har ett avstängningssystem under gång 4 eller 8 cylindrar va bra ! eller inte, verkligheten med detta system är så,
jag har det i min Chevy Tahoe hybrid och vad hände, avlastningsventilen för en cylinder blev skrot och det brände sönder ventilerna på denna cylinder. Det är precis samma system i den nya Corvette motorn C7.
Tur att man har garantin kvar.

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: lör sep 28, 2013 10:03
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, just det ja: Hur låter motorn på tomgång och låga effekt uttag? Som en Toyota Avensis eller???? Inget V8 muller alls???

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: lör sep 28, 2013 11:03
av Hans Wijk
Har motsvarande system i min Chrysler 300C Hemi, provade att sätta på ett Magnaflow (grövre avgassystem) - blev ett mycket obehagligt ljud när "de fyra cylindrarna" stängdes av.
Plockade bort och lämnade tillbaka avgassystemet igen :(
Vet inte om det blir samma problem på C7:an - kompisens Camaro 2012 låter oxå "konstigt" ibland, han har tagit bort bakre ljuddämparna .........
TROR förövrigt inte att det blir några andra problem, dock viktigt att man kör med rätt olja !!

Med vänliga hälsningar
Hasse

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: lör okt 05, 2013 13:10
av Bengt
Bara att mappa bort - välkommen till 2014 :wink:

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: lör okt 05, 2013 19:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Bara mappa bort? Hur går det med däck tryck sensorerna...

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 14:18
av Bengt
Tittade lite i en konfig fil för nya C7 och DOD funktionen. Här har ni lite att fundera kring. För övrigt att motorn inställd för E10 soppa med en stoich på 14,10.
Man kan göra mycket med rätt verktyg o det finns MÅNGA parametrar i C7:ans motorstyrning... :shock:

Displacement On Demand
General

DOD Enable: Master enable/disable for Displacement on Demand(DOD).
DOD Enable ERT: Minimum engine run time before DOD can enable.
DOD Enable VSS: Minimum vehicle speed before DOD can enable.
DOD Enable ECT: Minimum engine coolant temp before DOD can enable.
DOD Enable ECT Hysteresis: Hysteresis value for Enable ECT.
DOD Disable RPM: DOD is disabled if RPM is above this value.
DOD Disable RPM Hysteresis: DOD is disabled if RPM is above this value, hysteresis value.
DOD TPS Max: TPS must be below this for DOD to enable.
DOD TPS Max Hyst: Hysteresis value for TPS Max.
DOD TPS Delta Max: TPS change(12.5ms) must be below this for DOD to enable(12.5ms).
RPM Thresholds
DOD Minimum RPM: Below this RPM, V4 mode will disable
DOD Maximum RPM: Above this RPM, V4 mode will disable
DOD RPM Min Hysteresis: Hysteresis value for DOD Minimum RPM table
DOD RPM Max Hysteresis: Hysteresis value for DOD Maximum RPM table
Vacuum Thresholds
DOD Enable Vacuum: Engine Vacuum level must be above this to allow switch from V8 to V4 mode.
DOD Disable Vacuum: If in V4 mode, Vacuum level below this will force a return to V8 mode.
DOD Vacuum Ignore: When V4 mode is enabled the ECM will delay this long before checking the disable vacuum limits.
Timers
DOD Enable Delay: Transition delay between V8 and V4 mode.
DOD Disable Delay: Transition delay between V4 and V8 mode.
DOD Min V8 Time: Minimum time for V8 mode to be active before V4 mode can activate.
DOD Fuel Cut Delay: Delay time after a non-DOD fuel cutoff event before DOD can enable.
Max V4 Time
DOD Max V4 Time Lower: After this time in V4 mode, vacuum delta disable checks are made.
DOD Max V4 Upper: Maximum allowed time in V4 mode.
DOD Vacuum Delta Pos: When Max V4 Time Lower is exceeded, change in vacuum(12.5ms) exceeding this will disable V4 mode.
DOD Vacuum Delta Neg: When Max V4 Time Lower is exceeded, change in vacuum(12.5ms) exceeding this will disable V4 mode.
DOD Enable Delay Max V4: DOD will not re-enable for this amount of time after it has been disabled for exceeding the max time in V4 mode conditions
Oil Aeration
DOD Oil Aeration RPM: To protect the engine oil, DOD is disabled if RPM is above this value for DOD Oil Aeration Time.
DOD Oil Aeration Time: RPM must exceed the Protect RPM for a total of this much time to activate oil protect mode.
DOD Oil Aeration Reset RPM: DOD will not enable again until RPM is below this value when oil proect is activated.
DOD Oil Aeration Reset Time: RPM must be below the Reset RPM for a total of this much time to reset oil protect mode.


Bild

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 14:28
av Bengt
För övrigt stöder de nya datorerna och operativsystemet både kompressor, enkel samt dubbelturbo :twisted:

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 18:40
av Kjell.Magnusson
Hejs

Oj, en sån massa DOD!
Säger mej intet, går det att mappa bort eländet eller inte? Är det det som är V4 mode?
Seriöst Bengt! Att du la energi på detta :D

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 19:11
av Bengt
Översta - "DOD Enable: Master enable/disable for Displacement on Demand(DOD). "
Bara att välja "disable".. :mrgreen:

Har Hptuners i alla mina datorer o corvette 2014 filen fanns med i exempel med den senaste uppdateringen, tog 10sek att hitta DOD :lol:

I vinter när det är kallt kanske Anders på AKRacing kan hålla en liten allmänutbildning om mappning ? Fick de som ville lite mer insikt vad man egentligen gör när man mappar, o framför allt hur man gör det på rätt sätt !! Bara en ide'... Han har ju en stor TV att visa det på medans vi andra klämmer en bärs !

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 21:27
av Kjell.Magnusson
Hejs

Bra Bengt!
En liten tripp till kungliga hufudstaden kanske det blir då!

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: tor okt 10, 2013 23:12
av Ricky
Har du köpt dig en C7 Magnum?? :shock:

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: fre okt 11, 2013 16:21
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Inte än...
En cabbe vore trevligt!

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: fre okt 25, 2013 18:25
av conpers
Mappa bort ? lyftarna med ventilerna sitter kvar man bara deaktiverar oljetrycket stänger av solonoiderna en decimeter lång lyftare finns ju kvar med alla fjädrar ventiler inuti. Hoppas jag har fel annars blir detta forum fullt sura corvetteägare.

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: fre okt 25, 2013 20:04
av Bengt
Japp, lär inte vara ett problem, att INTE aktivera V4 är ju ett mindre problem än att aktivera vid fel tillfälle... V8 är s.a.s normalläge.

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: sön nov 24, 2013 13:06
av Ingo
Jag kör ju hemi som bruksbil ,och tycker aldrig man hör just någonting,men har ju orginalsystem,(förstår liksom inte vitsen med buller på tomgång,vid högre effektuttag går aldrig en v8,a att få direkt tyst),men vet att Chrysler tydligen inte har bränslesparfunktionen på bilar med manuell låda?,vet inte hur GM löst de funktionerna..

Re: Den ny motorn ???? bra är eller

Postat: mån dec 16, 2013 20:02
av Kjell.Magnusson
Hejs

Kul läsning för C7 ägare och blivande: http://www.bytbil.com/nyheter/7vcevkyg