Sida 1 av 1
c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 0:43
av Toliphem
Ska ev. köpa en C6:a i Tyskland som i sin tur har importerats dit från USA. Bilen har ingen strålkastarspolning och ingen mätare som visar km. Hur blir det vid reg.besiktningen i Sverige åker man på att fixa såna grejer eller klarar man sig då bilen är registrerad i Tyskland och har gått i trafik där i några år, baklampor och sidoblinkers är bytt på den. Orkar inte plöja genom alla trådar som finns, är det nån som vet hur det funkar är jag tacksam.
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 15:05
av sven erik
nix.har en tyskimport själv och du måste ha en europabil om du ej skall bygga om.kontaktade bilprovningen själv pga detta
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 17:25
av malte
Toliphem skrev:Ska ev. köpa en C6:a i Tyskland som i sin tur har importerats dit från USA. Bilen har ingen strålkastarspolning och ingen mätare som visar km. Hur blir det vid reg.besiktningen i Sverige åker man på att fixa såna grejer eller klarar man sig då bilen är registrerad i Tyskland och har gått i trafik där i några år, baklampor och sidoblinkers är bytt på den. Orkar inte plöja genom alla trådar som finns, är det nån som vet hur det funkar är jag tacksam.
Tyvärr går det inte att svara på denna fråga !
Det är helt upp till din besiktningsmans tolkningar av reglerna.
Dom flesta anser att strålkastarspolning krävs. Men det finns undantag.
Samma gäller hastighetsmätare. Visst har du km visning, är ställbart mellan miles o km.
Men den är bara graderad till 200. Vissa har klarat sig genom att säga att heads up funktionen visar upp till bilens toppfart, vilket den gör. Förutsatt att du har heads up vill säga. Men det finns fall där det krävts byte av mätarclustret.
Min regbesiktning som gjordes 2010 krävde strålkastarspolning, men hastighetsmätaren klagades inte på.
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 20:41
av sven erik
Jag bara händvisar till reg ansvarig på bilprovningen där jag bor.ta kontakt med den ansvarige för regbesikting där du bor....säger han ok....så kör...min sa nej....
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 20:53
av Toliphem
Tackar för svar! Man ser ju C6:or på bilfirmor och även privat som varken har det ena eller andra, har dom bara haft tur då och om man klarar sig på registreringsbesiktningen är det lugnt sen då eller kan "vanliga" besiktningen börja kräva att man sätter dit spolning mm?
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 22:11
av sven erik
Bara första gången.bygde om min till zr1 så då sket jag i spolningen på nya fronten..det va lungt
Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 22:53
av Toliphem
Ok, då får man hoppas på lite flyt, det är inte jag som ska regbesikta utan en importör i Lund, får väl delge han info och säga att han för smörja besiktningsgubbsen

Re: c6:a import
Postat: mån jan 06, 2014 23:52
av sven erik
Välkommen med vetten

Re: c6:a import
Postat: ons jan 08, 2014 0:48
av Toliphem
Tackar
