Sida 1 av 1

Styrservo

Postat: mån mar 03, 2014 18:45
av vette427
Hallå där!

Har fått för mig att ersätta muskelservon i vetten med en riktig styrservo. Någon som gjort en sådan operation, och kan bistå med lite tips och trix hur man går till väga. Var man kan köpa grejerna som behövs o.s.v.

Mvh
Kenneth

Re: Styrservo

Postat: mån mar 03, 2014 20:31
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag meckade dit en sådan här i vintras: http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html verkar bra tycker jag, passade perfekt och enkelt! Det står att det är "Three Turns Lock To Lock" men jag fick bara 2 och 1/8 dels varv!
Du behöver också: http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related samt pump med fästen.
Detta är en Borgeson produkt se: http://www.borgeson.com/xcart/catalog/C ... -c-49.html Kanske går att köpa komplett kit därifrån..

Re: Styrservo

Postat: mån mar 03, 2014 20:44
av Christian Möller
Hej,
Lånar lite...........
Hur är denna storleksmässigt mot orginal :?:
Mina headders går NÄRA styrsnäckan.
Skulle också vilja få bort orginal muskelvariant,har väl blivit lat nu när jag närmar mej 50 8) :D .

/Christian

Re: Styrservo

Postat: mån mar 03, 2014 21:31
av fty
Hej,

Jag har precis fått hem en Borgeson styrsnäcka från Usa.
Stötte du på några problem vid installationen? Några monteringstips? Hur är känslan jmf original?

Re: Styrservo

Postat: ons mar 05, 2014 21:35
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har bara kört någon kilometer i måttligt tempo än..
Så långt känns det bra! Med hänsyn att jag inte gjort hjulinställning än.. Alla bussningar och kulleder bytta både fram & bak..
Bättre plats vid headersarna än med min hemmagjorda Steeroids/Saab styrning! Tror inte det skiljer så mycket mot orginalet, måste dock tillse att slangarna inte kommer för nära headersarna!
Använd riktig servoolja! Inte ATF! Jag köpte något som jag tror hette Red Line syntetisk Power steering fluid.. jag kan kolla exakt senare..
Enda "problemet" var att returslangen från snäckan var lite trång att få på röret på pumptanken, men det gick det också!

Re: Styrservo

Postat: ons mar 05, 2014 22:27
av Christian Möller
Får nog bli en sådan :D
/C

Re: Styrservo

Postat: mån mar 10, 2014 19:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har nu kört c:a 15 mil, styrningen funkar perfekt! Trots att jag ännu inte gjort hjulinställning! I morrn är det dags för hjulinställning och nya däck! Sen får vi se hur det går då..

Re: Styrservo

Postat: fre apr 25, 2014 20:25
av Christian Möller
magnum skrev:Hejs

Har nu kört c:a 15 mil, styrningen funkar perfekt! Trots att jag ännu inte gjort hjulinställning! I morrn är det dags för hjulinställning och nya däck! Sen får vi se hur det går då..
Nu har jag också handlat en dylik!
Kommer att monteras tillsammans med Hydroboost bromsservo!
Jag åker med Hydroboost på min Jeep CJ7 och där fungerar det kanon så jag hoppas på roligare bromsar på Även vetten............

Skål och trevlig helg!
Christian 8)

Re: Styrservo

Postat: fre apr 25, 2014 21:03
av Kjell.Magnusson
Hejs

:D
Min funkar fortfarande perfekt! Absolut inte missnöjd det minsta :D
Lycka till med din!

Re: Styrservo

Postat: tor maj 15, 2014 21:10
av Christian Möller
magnum skrev:Hejs

:D
Min funkar fortfarande perfekt! Absolut inte missnöjd det minsta :D
Lycka till med din!
Har monterat min nu och det blev ett lyft.
Har heller inte gjort hjulinställning än,läste i papprena att dom rekomenderar 3-4 grader caster för självstyrningens skull.
Den känns lite "kärv",inte trög men lite rå,får väl åka lite och se.
Monterade även Hydroboost på bromsarna och det tar nog ett tag att vänja sej vid att det klipper till när man bromsar :mrgreen: .

Christian

Re: Styrservo

Postat: tor maj 15, 2014 21:23
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jo, den var lite kärv men det gick över efter någon mil eller så har jag vant mej..
Lite bett i bromsarna är ju så klart inre fel det heller!

Re: Styrservo

Postat: tor maj 15, 2014 23:59
av Ricky
Vad ær anledningen till att man inte ska anvænda ATF olja?

Re: Styrservo

Postat: fre maj 16, 2014 8:52
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad jag kan förstå enl. dokumenten som följde med Borgeson styrsnäckan så är det att ATF är aggressiv mot packningarna i snäckan, det var t.o.m. så att man måste skölja ur resten av systemet noga för att få bort minsta rest av ATF, som jag förstöd det..
Sen kan det ju också vara ett sätt att sälja dyr styrservoolja?

Re: Styrservo

Postat: fre maj 16, 2014 16:35
av Christian Möller
Det som gjorde mej fundersam med oljan var att när jag plockade ur den ur kartong och plastpåse var oljan som kommit ur styrväxeln vid transport var just röd....
Tycker "servo"oljan verkar tunnare än ATFen,inget jag doktorerat på men den verkar lite blaskigare.

Christian

Re: Styrservo

Postat: fre maj 16, 2014 18:02
av Kjell.Magnusson
Hejs

Håller med dej om att ATF oljan känns tjockare.. men inte jag heller har något belägg för detta..
Jag hade dock ganska klar olja i min!
Vi får väl hoppas att det funkar bra vilket som!!

Re: Styrservo

Postat: ons jul 02, 2014 22:00
av fty
Hej

Jag har precis fått dit min Borgeson styrväxel,
Ratten är dock knappt 180 grader fel, är det bara att lossa rattnavet (splines) med en avdragare och rotera denna?

Bilen ska in på 4 hjulsinställning sedan.

Re: Styrservo

Postat: tor jul 03, 2014 5:30
av Christian Möller
Jag tror prylarna till blinkers retur kommer fel om man gör på det viset,det är nog bättre att vrida ute vid styrväxeln.

/Christian