Sida 1 av 1

Olika däck fram och bak

Postat: tor mar 20, 2014 22:53
av Vrrooom
Funderar på att byta mina slitna framdäck (Goodyear, värdelösa).

Har Pilot sport bak. Min fråga är om det funkar bra med R-däck t.ex. Toyo R888 fram och mina Pilot sport bak.

Eller är det dumt att blanda R-däck med "vanliga däck"?

Re: Olika däck fram och bak

Postat: fre mar 21, 2014 9:01
av Ricky
Jag TROR inte det är någon direkt fördel att ha olika typer av däck på bilen.

Blir resultatet att man får olika fäste och förutsättningar mellan fram och bak axlarna kan nog bilens uppförande påverkas negativt.

Bättre fäste fram än bak torde leda till överstyrning av bilen och bättre fäste bak till understyrning.

Olika däck/däckstyper kan även uppföra sig annorlunda (evt motsatt effekt) vid tex under regn.

Min egen bil är ganska hårt uppsatt (jämfört med original) och att byta från R-däcken till gat-däcken kräver en förändring av körstil sedan bilen då överstyr något kopiöst om man "står på lite".

Förmodligen är det större skillnad mellan mina gat och R däck än vad det är på dina.

Jag personligen skulle inte blanda olika däckstyper sedan jag vill ha en stabil bil som har liknande fäste på alla fyra hjulen oavsett väder och underlag. :)

Re: Olika däck fram och bak

Postat: fre mar 21, 2014 9:25
av Bengt
+1

Re: Olika däck fram och bak

Postat: fre mar 21, 2014 9:38
av Torch Red
Men varför köper du inte Pilot Super Sport till framhjulen också? Finns på Reifen.com för strax under 2 500 kr st hemma hos dig.

Re: Olika däck fram och bak

Postat: lör mar 22, 2014 10:43
av Lars J
Jag fick ett annat fabrikat när en däckfirma bytte bakdäck på en C-4, 87:a till mig för en del år sedan. Efter detta så tog bilen upp 1,5 fil på motorvägen vid 100 km och var synnerligen obehaglig att köra. Hela bilen hoppade och skakade samt fladdrade över vägen. Då 87:an har samma dimension runt om så skiftades hjulen så de nya däcken kom fram och då var problemen borta. Bakdäcken "spårade" inte ihop med framdäcken, men när bakdäcken kom främst så funkade det :shock:

Efter detta har jag alltid varit väldigt noga med vad jag köper för däck samt aldrig blanda olika fabrikat eller däcktyper.

/Lars/

Re: Olika däck fram och bak

Postat: lör mar 22, 2014 12:17
av Vrrooom
Tack för alla svaren!

Tanken var liksom att byta även bak till R-däck när de som sitter på nu är slut.

Får bli Pilot sport runt om (aldrig mer Goodyear).

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 9:49
av whoppi
Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.

Michelin är såklart alltid bra och pilot sport 3 har väl fått bra i tester men ska man ha det bästa grepp så är det "michelin pilot super sport" som gäller.
Här är det ett helt annat däckmönster som är så nära ett racingdäck du kan komma o fortfarande vara laglig
http://www.bythjul.com/dack/michelin/mi ... item=41710

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 14:57
av 745
whoppi skrev:Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.
Kul med lite feedback, jag håller med dig och jag tror att nya kan ge 2 - 3 % bättre varvtider i torrt jmf m. gamla.

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 15:17
av Corinthian
745 skrev:
whoppi skrev:Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.
Kul med lite feedback, jag håller med dig och jag tror att nya kan ge 2 - 3 % bättre varvtider i torrt jmf m. gamla.
Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 16:03
av 745
Corinthian skrev:Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..
OK, jag kom fram till 2 - 3 % då jag jmf olika gamla däck vid två Corvette Cup race (Gelleråsen & Falkenberg), hur mycket skiljde varvtiderna för dig :?:

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 16:19
av Corinthian
745 skrev:
Corinthian skrev:Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..
OK, jag kom fram till 2 - 3 % då jag jmf olika gamla däck vid två Corvette Cup race (Gelleråsen & Falkenberg), hur mycket skiljde varvtiderna för dig :?:
Skillnaderna i varvid mellan första (A048) o sista (R888) testerna var:
Varvid: 1'31,8 mot 1'28.5 (3.3 sek = 3,59% så du hade rätt)
LateralG: 1.18G mot 1.39G (0.21G)
DecelG: 1.09G mot 1.75G (0.66G)
Toppfart: 220,3 mot 228,8 (8,5 km/h)

Max uppmätt LateralG och DecelG var 1.46G resp 2.11G men dock inte på mitt snabbaste varv.. så det finns utrymme för finslip!

Re: Olika däck fram och bak

Postat: ons okt 08, 2014 20:11
av Ubbe
Corinthian skrev: Skillnaderna i varvid mellan första (A048) o sista (R888) testerna var: Varvid: 1'31,8 mot 1'28.5 (3.3 sek = 3,59% så du hade rätt) LateralG: 1.18G mot 1.39G (0.21G) DecelG: 1.09G mot 1.75G (0.66G) Toppfart: 220,3 mot 228,8 (8,5 km/h) Max uppmätt LateralG och DecelG var 1.46G resp 2.11G men dock inte på mitt snabbaste varv.. så det finns utrymme för finslip!

Hej! Jag körde på 1.31.8 nu i veckan på Mantorp :) Jag kan säga att Toyo däcken är värdelösa när dom är slitna när det är 10grader i luften.
Gjorde 180 graders mm. Det ska vara Michelin pilot super sport ca 1.5 Sec snabbare, men då ska man inte åka när det blött;)
Vi får skaffa flera uppsättningar av olika däck;)

Re: Olika däck fram och bak

Postat: fre okt 10, 2014 11:08
av 745
Ubbe skrev:Det ska vara Michelin pilot super sport ca 1.5 Sec snabbare, men då ska man inte åka när det blött;)
Vi får skaffa flera uppsättningar av olika däck;)
Det blir en spännande Corvette TA serie 2015 och vi kommer att lära oss massor om olika däck :D
Vilka däck kommer du satsa på i blött :?: