Sida 1 av 1

Bromsar och hjulmuttrar

Postat: ons jul 16, 2014 13:04
av Vrrooom
Funderar på att byta bromsar på min standard C6:a med originalfälgar.

Har t.ex. tittat på:
Fram

http://www.wilwood.com/BrakeKits/BrakeK ... option=C-6

Bak
http://www.wilwood.com/BrakeKits/BrakeK ... option=C-6

Diametern verkar inte vara något problem, men oken verkar behöva mer djup. Vad göra? Spacers eller andra fälgar? Vad händer om t.ex. spacers monteras?

Fråga två.
Är på jakt efter svarta hjulmuttrar, men det verkar svårt att få tag på dessa.
Går det att hitta t.ex. fabrikat Gorilla i Sverige?

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 12:56
av Corinthian
Vrrooom skrev:Funderar på att byta bromsar på min standard C6:a med originalfälgar.

Har t.ex. tittat på:
Fram

http://www.wilwood.com/BrakeKits/BrakeK ... option=C-6

Bak
http://www.wilwood.com/BrakeKits/BrakeK ... option=C-6

Diametern verkar inte vara något problem, men oken verkar behöva mer djup. Vad göra? Spacers eller andra fälgar? Vad händer om t.ex. spacers monteras?

Fråga två.
Är på jakt efter svarta hjulmuttrar, men det verkar svårt att få tag på dessa.
Går det att hitta t.ex. fabrikat Gorilla i Sverige?
Jag har hört att Wilwood inte är rekommenderat då deras ok inte klarar påfrestningarna över "ryggen".. då är Brembo, StopTech eller AP Racing bättre.
Du får ju beg'ade Z06-bromsar för en billig peng numera (ca 10k).. dom lirar bra om man uppgraderar till 2-delade skivor fr. ex Coleman Racing.
Kolla annars med Per på PEAN Sweden.. dom har ju lite nytt på ingång.

Svarta hjulmuttrar finns på ebay billigt inkl. frakt.

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 13:45
av Mange_C5
Ang. Wilwood och diskussionerna om flex i oken, så ligger nog orsaken till viss del i vilken modell man använder, LG G-stop använder annan grövre modell till skillnad från de flesta kit som använder tunnare ok och tunnare belägg.
http://www.wilwood.com/Calipers/Caliper ... 20-7762-RS
C6Z06 oken är väl inte så värst bra heller egentligen, trots att det väl är Brembo?

Men visst, går man upp i pris och grovlek så får man i de flesta fall bättre grejer.

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 16:39
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Ang. Wilwood och diskussionerna om flex i oken, så ligger nog orsaken till viss del i vilken modell man använder, LG G-stop använder annan grövre modell till skillnad från de flesta kit som använder tunnare ok och tunnare belägg.
http://www.wilwood.com/Calipers/Caliper ... 20-7762-RS
C6Z06 oken är väl inte så värst bra heller egentligen, trots att det väl är Brembo?

Men visst, går man upp i pris och grovlek så får man i de flesta fall bättre grejer.
True.. C6Z06 är Brembo och såklart inte bäst på marknaden.. men en uppsättning kostar "bara" 10-12.000:- på ex. bildelsbasen, så det är en prisvärd uppgradering.. lägger man annars 40-50.000 så får man ju riktigt bra grejor.

Vrrooom, det här kanske är intrexant? http://www.blocket.se/goteborg/Willwood ... ?ca=11&w=3

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 18:27
av Bengt
Läsvärt om än ingen nyhet - åtminstone för de riktiga hardcore dårarna, typ Andreas :mrgreen:

http://forums.corvetteforum.com/autocro ... ndles.html

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 22:26
av Corinthian
Bengt skrev:Läsvärt om än ingen nyhet - åtminstone för de riktiga hardcore dårarna, typ Andreas :mrgreen:

http://forums.corvetteforum.com/autocro ... ndles.html
Haha, så hardcore är jag inte, eller?
intrexant om spindlarna.. det visste jag faktiskt inte.. ska kolla mina inför nästa körning. får hålla ett öga efter 2009or på skrotarna då
konstigt att det inte blivit några återkallningar och byte om GM vet att dom är dåliga

Re: Bromsar och hjulmuttrar

Postat: fre jul 18, 2014 22:46
av Bengt
Den som får det problemet först vinner :mrgreen: