Sida 1 av 2
styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 10:01
av blizzard
Hej
Någon som har erfarenhet/jämförelse mellan Borgeson conversion kit och steeroids conversion kit
Ger Borgeson valuta för pengarna jämfört med att renovera standard styrning?
/mats
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 11:32
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag är mycket nöjd med Borgeson! Kolla:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=17800
Och dessutom verkar det som den blir bättre och bättre!! Den var lite "kärv" i början.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 14:19
av Christian Möller
Har också monterat en Borgeson snäcka och jämfört med original är det en ny bil(mindre rattvarv,modernare känsla).
Tyckte att den var lite kärv i början precis som Magnum säjer men det verkar rätta till sej

.
/Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 16:30
av Chrippe
Det finns inte en ny modern bil i dag som har styrsnäcka alla kör med kuggstångstyrning.
Så mitt svar är uteslutande , köp Steeriods kuggstångs kit !
Varför köpa något som är bara bra , när det finns bättre.
Ps. Ställ frågan till till t.ex Ricky alt. Jerka mm. ?
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 17:23
av Christian Möller
Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen".
/Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 18:36
av Ricky
Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.
Inget matching numbers hær inte..
Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.
Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.
Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 19:23
av Christian Möller
Ricky skrev:Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.
Inget matching numbers hær inte..
Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.
Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.
Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Servo prylarna åker bort när man byter så man slipper orginalet.
Nu bytte jag P-ändar och bussning i hjälpstyrarmen i samma veva så det gjorde nog sitt till.
Sedan vad som gäller styrsnäcka eller kuggstång så sticker jag ut hakan lite

,min AMG c55 hade snäcka och den marcherade böjarna avsevärt bättre än Corvetten så snäcka fungerar det med.
Skål och trevlig kväll(semester

)
Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 21:07
av Chrippe
Amg C55 Kuggstångsstyrning
Det måste ha varit pumpen du sett i Mercan , den ser ut som styrsnäcka.
http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 85d53d.jpg
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 21:15
av Ricky
Det finns ingen modern bil som har styrsnæcka væl..
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 21:18
av Christian Möller
http://www.ebay.com/itm/1998-1999-2000- ... c7&vxp=mtr
Samma som i c43/55
Ok,jag medger,det var en -00 jag hade men i perspektivet känns den modern
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: tor jul 24, 2014 21:24
av Chrippe
Citat [quote="Christian Möller"]Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen". )
/Christian
Den satsen jag köpte från Corvette Central fanns allt med , och ingen moddning .
/Christer
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 25, 2014 2:53
av Jerka
Styrsnäcka på orginalbilar
Byta till en bättre styrsnäcka känns som att köpa en 100hz svartvit TV
Det som redan har kommit på nya bilar är elektrisk styrning , vilket känns helt rätt
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 25, 2014 8:15
av Kjell.Magnusson
Hejs
Hmm, om styrningen fungerar bra så har det väl ingen som helst betydelse om det är snäcka eller kuggstång.. Eller?
Servocylindern försvinner med Borgeson snäckan (hydrauliken sitter i snäckan).
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 25, 2014 12:23
av blizzard
Tack för alla synpunkter.
Ser väl Borgeson som det enklaste alternativet och får jag tro några av er så är det en markant förbättring mot en sliten orginal styrsnäcka.
Mål är att få en bil som går stabilt på vägen och slippa glappet
Det verkar som om det skiljer en hel del i pris också , närmar dubbelt upp.
/mats
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 25, 2014 16:09
av Kjell.Magnusson
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 8:50
av StingrayRacing
Summitracing har det som ett kit och det blir ca $80 billigare än ecklers.
http://www.summitracing.com/int/parts/b ... /overview/ $879.61 inkl frakt (exkl moms och tull).
Får man plats att byta denna utan att plocka bort headersen på en bigblock? Bygger den mer innåt motorn än vad originalet gör? Har bara 2-3 mm spel till headersen i dagsläget.
//Lasse
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 9:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag mätte tyvärr aldrig måtten i jämförelse med originalet..
Jag har SB med headers och hade inga problem att få plats, kändes som det inte blev ett dugg trängre med Borgeson!
Men jag har inte full koll på detta..
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 11:44
av StingrayRacing
magnum skrev:Hejs
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Hej
Det är om du skulle kunna mäta hur mycket den nedåtgående "röret" sticker ut. Jag mätte vid bakre fästörat och från där örat ligger emot ramen (i överkant) och rakt ut fick jag det till ca 50-52 mm. Det är jättetrångt, så det är lite svårt att mäta.
Tack på förhand!
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 14:22
av Christian Möller
Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.
/Christian
Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 16:52
av StingrayRacing
Christian Möller skrev:Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.
/Christian
Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
Tack, då kanske man ska köpa en i vinter

Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 18:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 26, 2014 20:12
av StingrayRacing
magnum skrev:Hejs
Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Tack, då verkar det inte som att den tar mer plats i alla fall.

Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör jul 25, 2015 23:01
av Christofer
Hej å hå.
Nu har det gått ett år, hur blev det och blev du nöjd?
Funderar själv på en Steeroid, och att samtidigt byta alla övriga bussningar i hjulupphängning mm.
// Christofer
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 31, 2015 11:11
av Terner
Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.
Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.
Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!
/Terner
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 31, 2015 22:06
av clwi
Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: fre jul 31, 2015 22:50
av StingrayRacing
clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?
//Lasse
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör aug 01, 2015 9:17
av Terner
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: lör aug 01, 2015 17:04
av clwi
StingrayRacing skrev:clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?
//Lasse
Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.
/Claes
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: sön aug 02, 2015 8:27
av StingrayRacing
clwi skrev:
Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.
/Claes
Får se om jag hinner till Westerqvarn på måndag. I så fall kommer jag i en blå BMW Z4, då Corvetten står "ingrävd" pga av garagebygge.
Annars kan vi ta't hemma hos nån av oss. PMar dej mina uppgifter.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Postat: ons aug 05, 2015 10:26
av fty
Terner skrev:Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.
Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.
Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!
/Terner
Ja du får plats med Borgesson styrväxel. Ny hardyskiva medföljer kittet med styrväxeln. Jag har Hooker Super Comp 1 3/4" headers, var orolig för frigång men det är ej trängre än orginal.