Kall luft är ju alltid bra.
Jag mätte tempen i mitt motorrum 2012, (stripsade fast termometer-sensorn framtill på luftfiltret) och vid låg fart mätte jag 56 grader, vid hög fart sjönk temperaturen till ca 38 grader.
Med andra ord var tempen vid luftfiltret under hög fart ungefär det dubbla mot omgivande ytter temp.
I dag kör jag med en L88-huv och har en tätning från luftfilter-basen upp mot huven och motorn får då luft från högtrycksområdet framför vindrutan precis som det var tänkt 1968 då designen kom till.
Spectre-designen du länkar till är beprövad och jag vet att Micke Östberg kör en liknande design (om inte samma Spectre) på sina Historic Racing Camarobilar.
Så iden är det inget fel på.
Det kniviga kan vara att välja den modell som passar din bil/huv bäst.. För man måste nog räkna med att INGEN passar hel perfekt direkt från kartongen.
Ett IMO bra sätt att mäta höjder och frigång mellan luftfilter och huv är att:
1. Tejpa fast papperslappar med centimetermärkning på luftfilter locket, -lappa fram, bak, höger och vänster sida.
2. Lägg en ficklampa/jobbarlampa i motorrummet.
3. Lägg din Iphone eller filmkamera i motorrummet
4. Stäng huven helt.
5. Se på filmen hur pappret med märkningarna tagit i huven
6. Justera papperslapparna tills du har en exakt höjd runt om.
(Det funkar säkert alldeles utmärkt även med modell-lera).
Nu bör du kunna mäta dig fram så du får en någorlunda kläm på hur luft-boxen bör se ut för att passa under din huv.
Räkna dock med att den du beställer måste justeras för att passa perfekt.
Behöver du gummilist etx så kan jag rekommendera Kuntze i Västberga, dom har massor på hyllan.
Lycka till.
