Sida 1 av 1

R-däck

Postat: mån sep 01, 2014 10:07
av Wakawo
Hej!

Jag har en 2010 Grandsport & behöver köpa nya däck till den & funderar på att sätta på R-däck.

Någon som kan rekommendera bra & lämpliga r-däck & vilken dimension passar bra då?
Jag har 325x30x19 bak & 275x35x18 fram.

Tänkte också passa på att fråga vad ni säger om "reservhjul på burk" till c6:a. Skall man passa sig för det eller går det att använda i nödläge utan att förstöra "något"?

Mvh

Magnus

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 12:39
av Lars J
Det är inte bra att spruta in "reservhjul på burk" Du kan få problem med däckstryckgivaren samt att du måste ändå åka till däckverkstaden och få gjort en riktig reparation av däcket. Det brukar också vara lite jobb att få rent fälg och däck invändigt då :shock:

Själv har jag en liten domkraft, en lyftpuck, en minikompressor 12 volt samt en liten repsats för däck. Har aldrig behövt använda grejerna men har det alltid med när jag är iväg längre sträcker.

/Lars/

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 15:48
av Torch Red
Jag har bytt till "vanliga" däck (non-runflats) eftersom originaldäcken är stenhårda och inte trevliga att åka på. Eftersom runflats däck inte går att köra mer än några mil (kanske tio) efter punktering är de ju inget alternativ i Sverige eller Europa eftersom däckfirmor här inte har däck i rätt storlek i lager. Alltså har jag valt att ha "lagning på burk" samt en minikompressor. Att tryckgivaren kanske kommer att paja och att det blir knepigt att få rent fälg och däck efteråt kan jag ta eftersom jag vill kunna komma hem och lösa problemet på rätt sätt (nytt korrekt däck) om jag fått punktering. En flakbärgare som tar mig ända hem kommer i alla fall kosta betydligt mer än min lösning.

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 16:25
av Wakawo
Tack för era svar.

Jag fick punktering för ett tag sen på en annan bil & såg då när däck-killen reparerade däcket & det såg onekligen inte svårt ut.
Man behöver som vanligt rätt verktyg men har man det så skall man nog kunna fixa en punktering själv. Åtminstone hjälpligt tillsvidare.
(Iofs så skall man förstås hitta hålet också men det är en annan story!)

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 16:30
av Wakawo
Är det ingen som har erfarenhet kring R-däck på en C6:a?
Många som kör på bana verkar ha Toyo R888 men jag är i så fall osäker på vilken dimension som passar fälgarna.

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 19:30
av Ralph
Hej,
Toyo r888 funkar fint på C6 och finns i rätt storlek, gäller dock att beställa tidigt på våren för de brukat ta slut.

Istället för punka spray på burk rekommenderar jag Biltemas MC punkalagningskit i smidig liten väska med bra instruktioner för knappt 200 spänn!

Innehåller i princip detsamma som däckverkstan använder "kletiga snören" som pressa in med solution i däcket med ett specialverktyg.
Du behöver dock en liten 12V kompressor för att pumpa däcket igen då de medföljande CO2 patronerna är avsedda för cykel/MC-däck.

Innan ngn nu kommenterar att det inte duger så kan jag bekräfta att det funkar utmärkt för mig i alla fall, har hittills lagat hjul på släpet, Fabia bakdäck samt bakdäck med grov bult i på en BMW 535 diesel, tung bil med stora däck, funkar perfekt!

:D :D

Re: R-däck

Postat: ons sep 03, 2014 22:28
av Lars J
Torch Red skrev:Jag har bytt till "vanliga" däck (non-runflats) eftersom originaldäcken är stenhårda och inte trevliga att åka på. Eftersom runflats däck inte går att köra mer än några mil (kanske tio) efter punktering är de ju inget alternativ i Sverige eller Europa eftersom däckfirmor här inte har däck i rätt storlek i lager. Alltså har jag valt att ha "lagning på burk" samt en minikompressor. Att tryckgivaren kanske kommer att paja och att det blir knepigt att få rent fälg och däck efteråt kan jag ta eftersom jag vill kunna komma hem och lösa problemet på rätt sätt (nytt korrekt däck) om jag fått punktering. En flakbärgare som tar mig ända hem kommer i alla fall kosta betydligt mer än min lösning.
Med min och Ralphs lösning så kommer du hem samt du behöver verken göra rent något eller köpa nytt däck utan åker till däckverkstan som tar av däcket och borrar hål där skadan finns och sätter i en gummiplugg från insidan. Det enda korrekta sättet att laga ett högfartsdäck enligt däckfirmornas rekommendationer.

/Lars/

Re: R-däck

Postat: tor sep 04, 2014 10:17
av Corinthian
Torch Red skrev:Jag har bytt till "vanliga" däck (non-runflats) eftersom originaldäcken är stenhårda och inte trevliga att åka på. Eftersom runflats däck inte går att köra mer än några mil (kanske tio) efter punktering är de ju inget alternativ i Sverige eller Europa eftersom däckfirmor här inte har däck i rätt storlek i lager. Alltså har jag valt att ha "lagning på burk" samt en minikompressor. Att tryckgivaren kanske kommer att paja och att det blir knepigt att få rent fälg och däck efteråt kan jag ta eftersom jag vill kunna komma hem och lösa problemet på rätt sätt (nytt korrekt däck) om jag fått punktering. En flakbärgare som tar mig ända hem kommer i alla fall kosta betydligt mer än min lösning.
köp ett punkalagningskit istället för burk.. mycket bättre: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... ack-82573/

Re: R-däck

Postat: tor sep 04, 2014 10:52
av Torch Red
Jo ett punkalagningskit är nog bättre än lagning på burk så där håller jag med dig. Men problemet är ju hur man gör när man står ute nånstans utan domkraft. Hur ska man kunna fixa däcket då? Att försöka köra bilen till rätt läge och sen krypa under för att komma åt är inget som lockar mig. Alltså lagning på burk även om efterarbetet blir värre. Sen vet jag inte om jag skulle vilja köra fort på Autobahn med ett pluggat däck även om pluggningen efteråt gjorts korrekt av en däcklagningsfirma.

Re: R-däck

Postat: tor sep 04, 2014 13:02
av Corinthian
Torch Red skrev:Jo ett punkalagningskit är nog bättre än lagning på burk så där håller jag med dig. Men problemet är ju hur man gör när man står ute nånstans utan domkraft. Hur ska man kunna fixa däcket då? Att försöka köra bilen till rätt läge och sen krypa under för att komma åt är inget som lockar mig. Alltså lagning på burk även om efterarbetet blir värre. Sen vet jag inte om jag skulle vilja köra fort på Autobahn med ett pluggat däck även om pluggningen efteråt gjorts korrekt av en däcklagningsfirma.
Du kan plugga däcket på plats oftast, utan att ta av hjulet.
Däck pluggade av däcksfirma (vulkade på insidan) klarar i stort sett samma påfrestningar som nya.

Re: R-däck

Postat: tor sep 04, 2014 13:04
av Corinthian
Wakawo skrev:Är det ingen som har erfarenhet kring R-däck på en C6:a?
Många som kör på bana verkar ha Toyo R888 men jag är i så fall osäker på vilken dimension som passar fälgarna.
Använd länken i min signatur för att räkna ut bra dimensioner. Utgå från originaldimesionerna och försök få samma diff i rullomkrets mellan fram- och bakdäck när du byter till R-däck eller storlek på fälgar

Re: R-däck

Postat: tor sep 04, 2014 13:17
av Bengt
Wakawo skrev:Hej!

Jag har en 2010 Grandsport & behöver köpa nya däck till den & funderar på att sätta på R-däck.

Någon som kan rekommendera bra & lämpliga r-däck & vilken dimension passar bra då?
Jag har 325x30x19 bak & 275x35x18 fram.

Tänkte också passa på att fråga vad ni säger om "reservhjul på burk" till c6:a. Skall man passa sig för det eller går det att använda i nödläge utan att förstöra "något"?

Mvh

Magnus
Lämpliga däck är Toyo R888.
OBSERVERA att R-däck inte är som vanliga däck i regn. Använder du bilen till 99% på gata rekommenderar jag inte R-däck.
Tänker du köra på bana och struntar i att du får köra 70km/h på motorvägen när det regnar så kör på..
I torrt funkar de utmärkt på gata, r888 är väl inte tysta dock, o så håller de ju inte 3000mil :mrgreen:
Man skall INTE köra med r-däck alls när det är kallt ute, typ minus. Bäst att ha ett set vanliga sunkdäck
att ha på bilen under vinterförvaring, också för att de inte skall blir ovala..