Sida 1 av 2
sänka bil
Postat: tis dec 02, 2014 12:01
av stingray L46
Hejsan, jag tänkte att jag skulle sänka min vette som har en small block utan A/C.
Att jag sätter en längre bult bak är väl ok men att bara kapa fjädern fram är vad jag hört ingen bra idé enligt en som jag pratat med, han säger att det kan bli väldigt stöttigt.
Jag undrar vad som är bäst att göra för sänka fram med bästa resultat.
Min tanke är att sänka den ungefär en tum runt om.
Re: sänka bil
Postat: tis dec 02, 2014 16:30
av Chrippe
Jag har kapat ett varv , upplever inte Corren som stötig.
Annars kan du vända dig till Lesjöfors fjädrar AB
så tillverkar dom två stycken som du vill ha det , dyrt till dig .
Re: sänka bil
Postat: tis dec 02, 2014 16:49
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag kapade mina framfjädrar ett varv vintern 12/13, körde sommarn 13 och köpte nya fjädrar vintern 13/14..
Jag gillade utseendet med kapade fjädrar men inget annat, fartgupp, väghållning och styrning enligt mej helt kass!
En kompis till mej kapade ett halvt varv och han är nöjd!
Nu vet jag inte vad det gör i höjd, har inte mätt på min sänkning eller kompisens..
Re: sänka bil
Postat: tis dec 02, 2014 20:40
av Chrippe
Man bör=skall göra en framvagns inställning efter , (det är inte bara å kapa) , då bl.a
camber vinkeln mm förändras.
Ps. För optimal Corvette sätt på kuggstångs styrning (typ Steeriods steering).
Re: sänka bil
Postat: tis dec 02, 2014 22:29
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jo, så klart det blev 4 hjulsinställning också! Men i alla fall inte bra med 1 varvs kapning.. i vart fall inte på min bil, men Corvette C3 är ju en Amerikansk gammal bil så det kan ju fungera på andra C3:or..
Re: sänka bil
Postat: ons dec 03, 2014 6:21
av Ricky
Låter ju vældigt mærkligt att "væghållningen" ska bli sæmre av att man kapar ett varv på framfjædrarna..
Re: sänka bil
Postat: ons dec 03, 2014 12:32
av Kjell.Magnusson
Hejs
Varför skulle väghållningen inte kunna ändras (+/-) av kapade fjädrar? T.ex. hur fort du kan köra i en kurva (antal tiondels G)(bilen vart mer understyrd och instabilare i kurvor speciellt vid ojämnheter).
Men visst, jag kunde ha skrivit VÄGEGENSKAPER i stället så hade det kanske kännts lite bättre!
För det är väl snarare det jag menar, ursäkta!
Re: sänka bil
Postat: ons dec 03, 2014 13:17
av Tersan
magnum skrev:Hejs
Varför skulle väghållningen inte kunna ändras (+/-) av kapade fjädrar? T.ex. hur fort du kan köra i en kurva (antal tiondels G)(bilen vart mer understyrd och instabilare i kurvor speciellt vid ojämnheter).
Men visst, jag kunde ha skrivit VÄGEGENSKAPER i stället så hade det kanske kännts lite bättre!
För det är väl snarare det jag menar, ursäkta!
Jag tycker nog att du kan mena både väghållning och vägegenskaper. Kapar man en fjäder ändrar man ju inte bara längd utan även hårdheten (som bland annat påverkas av antalet fria varv), så vips har vi nya parametrar att ta hänsyn till för bästa varvtider/komfort eller vad som nu önskas.
edit: stavar som ett ar**e
Re: sänka bil
Postat: ons dec 03, 2014 15:31
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Tersan!
Re: sänka bil
Postat: ons dec 03, 2014 16:21
av Tersan
magnum skrev:Hejs
Tack Tersan!
Det var så lite så... jag tycker det är kul att diskutera chassiteori.

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 2:29
av Chrippe
Jag håller med Ricky , jag märker då ingen skillnad efter att jag kapade mina och gjorde en 4-hjulsinställning.
Jag tror mer Magnum att den som gjorde din 4-hjulsinställning inte gjorde det bra
efter den så kallade nyare parometrarna.
Tack Ricky!

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 8:30
av Tersan
Ja, teori och praktik följs inte alltid åt.

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 17:36
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, jösses!
Min bil funkade inte! Vad som blev fel vid sänkningen har jag inte en aning om..
Men med nya fjädrar och något så när original höjd och samma person som gjorde fyrhjulsinställningen så funkar den utmärkt! Det går t.o.m. att köra över fartgupp

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 18:30
av Chrippe
Men en sak som inte direkt har med sänkning att göra , är att dom flesta C3 ägare med smallblock åker
utan krängnings hämmare bak.
Det blev kanon sen jag monterade dit en anpassad storlek förhållande till främre krängningshämmaren.
Ps. Fartgupp , ja man får välja själv om man tycker om att gå i högklackat eller inte till 99,9 %
är vägen slät.

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 19:08
av Målarn59
Köpte ett par grövre och lägre fjädrar här på forumet till min -69 vilket gjorde att den vart lite lägre tror dom kom från Ecklers (gymkana ?)kanske
Chrippe skrev:Men en sak som inte direkt har med sänkning att göra , är att dom flesta C3 ägare med smallblock åker
utan krängnings hämmare bak.
Det blev kanon sen jag monterade dit en anpassad storlek förhållande till främre krängningshämmaren.
Ps. Fartgupp , ja man får välja själv om man tycker om att gå i högklackat eller inte till 99,9 %
är vägen slät.

Men håller med Chrippe (bakre krängringshämmare) wow vilken skillnad
Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 20:16
av Kjell.Magnusson
Hejs
Hmmm, krängnings hämmare bak.. det kanske gör susen det!
Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 20:21
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Vi har nog glömt bort stingray L46:s fråga! Ska han sänka bilen? Eller vad? Jag rekommenderar: Inte mer än ett halvt fjädervarvs sänkning!
Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 20:55
av Tersan
magnum skrev:Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall

Jag blir också lite avis nu... jag kommer inte ens ut från min tomt utan att det skrapar i, och vägarna ska vi bara inte tala om.

Re: sänka bil
Postat: tor dec 04, 2014 21:05
av Tersan
magnum skrev:Ska han sänka bilen?
Klart han ska sänka om han tycker att det behövs!
Skulle jag själv göra det (vilket jag nog kommer att göra den dag jag har en C3) så skulle jag köpa nåt färdigt fjäderkit och komplettera med bra stötdämpare.
Eller testa att kapa ett halvt varv i taget om det ska sänkas snabbt och billigt.

Re: sänka bil
Postat: fre dec 05, 2014 19:25
av Chrippe
[magnum"] Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall

:mrgreen:Jag blir också lite avis nu... jag kommer inte ens ut från min tomt utan att det skrapar i, och vägarna ska vi bara inte tala om. :wink
Bor i Bromma , 7km från Sveavägen/Kungsgatan ( Raggarsvängen)
Re: sänka bil
Postat: fre dec 05, 2014 20:16
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag måste åka till Bromma på studiebesök! 99,9% slät väg! Helt underbart!
Hur lång är den 99,9% släta vägen? Hinner jag få upp lite fart även med min trötta Corvette?
Å,VA ROLIGT det ska bli!

Du håller vad du lovat nu va?
Re: sänka bil
Postat: fre dec 05, 2014 22:31
av Chrippe
Det är bara att kapa först med ett halvt varv , sen kan man kapa så man kommer upp till
3/4 dels varv , sen upp till helt varv.
Jag har kapade bigblocks fjädrar på , har inte vågat säga att
jag har det , för någon kanske ringer och säljer en BB 427a till mig.
Ännu bättre blir det när vi får en regering som sparkar igång
kringfartsleden , då kommer man se det ljusare på tillvaron.
Re: sänka bil
Postat: fre dec 05, 2014 22:48
av Leif Eriksson
magnum skrev:Hejs
Jag måste åka till Bromma på studiebesök! 99,9% slät väg! Helt underbart!
Hur lång är den 99,9% släta vägen? Hinner jag få upp lite fart även med min trötta Corvette?
Å,VA ROLIGT det ska bli!

Du håller vad du lovat nu va?
Hej Magnum.
Klart du tar dig till Norrköping. Sedan är det ju bara E4:an norrut. Finns ju inga gupp där inte..... men mycke salt nu vid denna årstiden.
// Leif.
Re: sänka bil
Postat: fre dec 05, 2014 23:17
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nä, det KANSKE inte är några gupp från Norrpeking till flygplatsen.. Men är det 99,9% slät väg?

Hmmm. bigblock fjädrar! Hmmm
Re: sänka bil
Postat: lör dec 06, 2014 0:23
av Chrippe
Magnum får väl ta sig upp till Wheels Nats på Solvalla 2015 , så ska vi ta väl hand om dig , släta raksträckor finns det så
det räcker , det förekommer nattliga race stort sett varje helg.
Polisen verkar vara intresserade av race också , för dom försöker komma till varje repa som körs.
Typ: Googla på ( Final edition Stockholm open 2014)
Re: sänka bil
Postat: lör dec 06, 2014 19:49
av Mr. Beam
Ahhh kul att se att detta forum lever - jag hade fanimej givit upp... Men nu får jag anledning att gå igång på en fråga som legat mig kärt länge : stance v.s väghållning. Nu kastar jag in en troll-brandfackla och ser om det blir livat!
I mitt tycke är det en icke-fråga om en C3 skall sänkas eller ej. Våra kära stingrajjor FÖRTJÄNAR en sänkning på ca 30 mm för att framhäva de tänkta proportionerna. Se min fräsiga C3:a nedan med motsvarande sänkning fram och bak;
MEN nu skall man ha jävligt klart för sig att en raggarlösning som innebär att kapa fjädrarna fram med mer än 30 mm med oförändrat k-värde på fjädrarna kommer obönhörligen att ge dig en alldeles speciell erfarenhet av det vi kallar bump-steer, dvs att din toe-in ändras under ett kraftig fjädringsslag på så sätt att bilden självstyr åt ett valfritt håll när du minst anar det. Bak betyder det att din camber ändras under fjädringsväg, från - till 0 eller kanske tom +. Riktigt fantastiskt roligt om du har moderna och breda lågprofildäck och skall göra ett filbyte i 230+ och har minsta antydan till hjulspår i vägen...
Så sluta med dumheterna att kapa fjädrar och tro att "det blir nog bra det" - gör om gör rätt. Det är ingen jävla Volvo 240 vi har här och nog fan har ni råd att köpa rätt prylar om ni valt denna hobby.
Se skillnaden på original BB fjädrar och rätta grejjor som ger de där 30 mm som vi behöver. Skiljer väl ca 10 cm i okomprimerat läge men ger bara ca 30 mm lägre stance. Det är för övrigt 550lbs/in fjädrar aka Gymkhana fjädrar från VbandP och en "lite" grövre k-hämmare.
Ge fan i kapen nu.
/ Mr. Beam
Re: sänka bil
Postat: lör dec 06, 2014 20:49
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, där fick vi! Med all rätt dessutom!
Jag hade faktiskt glömt det där med bumpsteer och det var det i massor!
Och det med 1 varv kapade fjädrar!
Tack för uppvaknandet Mr. Beam!
Re: sänka bil
Postat: sön dec 07, 2014 15:56
av Kjell.Magnusson
Hejs
Va tyst det blev..
Re: sänka bil
Postat: sön dec 07, 2014 17:10
av Chrippe
Bump-steer justerar man enkelt om man har Steeriods Steerings kitet , det ingår.
Re: sänka bil
Postat: sön dec 07, 2014 17:19
av Chrippe
Mr Beam skulle ta sig till Mantorp och åka med Ricky
så kommer han märka att man kan få till bra väghållning