Sida 1 av 1

Bromsok

Postat: sön nov 07, 2004 23:27
av bigblock
Jag bytar packningar i mina främre ok.
Vad rekomenderar ni. Ska jag behålla fjädrarna i oken eller inte.
Jag har sett olika förslag.
Brukar orginalpackningen hålla tätt eller ska man byta till o-ring ?
Jag har rostfria inlägg.

Postat: mån nov 08, 2004 21:43
av Johan Fräjdin
Jag renoverade mina i vintras, men behöll originalfjädrarna och "lip seal" packningarna. Funkar fint för mig.
Om du skall byta till o-ring måste du ha nya kolvar, så det kostar ju en slant extra.

Postat: tis nov 09, 2004 12:47
av Joakim
Komplett O-ringssats Kostar $139.95 hos Vette Brakes & Products + frakt, tull & Moms... :(

Såg en liten läcka på mitt högra fram ok, så jag funderar på en konvertering till O-ringar, men jag ska se hur illa det ser ut i oken när jag tar i sär dem (i vinter). Är de för dåliga så blir det väl tyvärr till att handla nya ok.

Är det någon som har erfarenhet av en O-ringskonvertering + eller - ...?


Så här står det i beskrivningen..

Complete O-Ring Caliper Conversion Kit(4 Wheel)
ID: 11312

Manufacturer: Vette Brakes & Products, Inc.

Desc: O-Ring Caliper Upgrade Kit Does All 4 Calipers. Kit includes all parts to completely rebuild and convert all calipers to O-ring Seals. All Bolts, Bleeders, Pistons, Seals, Mounting Hardware, and Springs.
Price: $139.95

Bromsok

Postat: tis nov 09, 2004 19:29
av sh454
Jag har fått två satser o-rings caliprar från Vette Brakes.Det första började läcka direkt efter montering :evil: det andra paret började läcka efter en sommar(bara fram som läcker) :evil: :evil: efter det bytte jag till vanliga läpptätningar och nu funkar det fint. :D :D :D
Stefan

Postat: tis nov 09, 2004 19:42
av StingrayRacing
Johan Fräjdin skrev:Jag renoverade mina i vintras, men behöll originalfjädrarna och "lip seal" packningarna. Funkar fint för mig.
Funkar perfekt för mej också. Fixade mina för två år sedan.

Re: Bromsok

Postat: ons nov 10, 2004 13:46
av Joakim
sh454 skrev:Jag har fått två satser o-rings caliprar från Vette Brakes.Det första började läcka direkt efter montering :evil: det andra paret började läcka efter en sommar(bara fram som läcker) :evil: :evil: efter det bytte jag till vanliga läpptätningar och nu funkar det fint. :D :D :D
Stefan
Aj aj det var ju inget bra alls..!! Då kan man ju med andra ord inte ens köpa sig fri från läckage genom att köpa NYA O-ringsok..!!!
Mina ok fram renoverades med nya vanliga tätningar i vintras/våras av förra ägaren och nu läcker det igen... kanske är mina ok poriga i godset eftersom honing och nya packningar ej har hjälpt. Ja ja får väl se hur det ser ut då jag plockar ner det. :cry:

Mvh//Jocke

Postat: ons nov 10, 2004 16:11
av ABEJ
Tänk på att det inte är helt enkelt att montera läpp-tätningarna. Det är oerhört lätt att skada läpparna vid montage. men det ser du när du demonterar har du skador på läpparna kan du utgå ifrån att den förra ägaren misslyckats. Jag vet av egen erfarenhet har fått göra om själv.
Anders

Postat: ons nov 10, 2004 17:20
av kuggen
det finns ju firmor som säljer broms ok nya med rostfria insatser= bra livslängd, till C3:or 3000:- paret. känns inte det enklare

Postat: tor nov 11, 2004 1:48
av vett74
http://www.stainlesssteelbrakes.com/pro ... &year=1974
Här är ett set av aluminium
Får ju ner vikten på dom ganska mycket
samt det där med rost försvinner ju också....

Postat: sön nov 14, 2004 20:21
av 427-454
Ni kan kanske få lite info med med fölande rader.








http://www.fastcorvette.com/CaliperSchool.htm

Ha en BRA CORVETTE dag.