Sida 1 av 2

Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 14:41
av Meatos
Har precis installerat en Aem bredbandslambda i min 68 och tänkte dela med mig av lite bilder. Tog ur klockan och ersatte den med nya mätaren. Går bra att använda samma "baksida" som klockan sitter i så då går det jättesmidigt att montera dit nya mätaren på samma plats :) Mobilbilder så lite suddiga tyvärr men tror man ser det som är viktigt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 14:43
av Tersan
Snyggt! 8)

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 17:32
av Kjell.Magnusson
Hejs

Bra tänkt!
Å va ska en klocka vara bra för?
Snyggt!

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 18:17
av Meatos
Tack! Klockan funkade ändå inte :)

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 19:12
av Leif Eriksson
magnum skrev:Hejs

Bra tänkt!
Å va ska en klocka vara bra för?
Snyggt!
Hmm Hmm ... Där fick du en ytterligare registrering ...
/ Leif

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor dec 11, 2014 23:35
av Kjell.Magnusson
Hejs

?
Å, en till eller vad menar du Leif?

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: fre dec 12, 2014 18:05
av Chrippe
Registrering av vad ?

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: fre dec 12, 2014 19:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, precis Chrippe!
Om jag fattar detta rätt så har Leif något emot att jag, du, Ubbe, 745, Ingo.. samt sist men inte minst Ricky som "leder", (var ju tvungen att kolla detta) och några till som håller forumet vid liv :shock: (förlåt alla som inte blev nämnda, ni gör en jättebra insats allihop!).
Det jag var "skyldig" till var vad jag förstår att ge uppskattning till Meatos för hans utomordentliga installation av bredbandslamdamätaren (eller vad det heter).
Om det inte var så som Leif menade så ber jag om ursäkt för missuppfattningen, En förklaring vore ju trevligt Leif!

Postat: fre dec 12, 2014 22:06
av Mr. Beam
Klockren placering, mittkonsolen lämpar sig ytterligt för att klämma in lite roligare mätare än de från fabrik. Jag fick dit Innovates Motorsports AFR mätare och en Vac mätare på ungefär samma sätt.

Bild


Leif Eriksson skrev:
Hmm Hmm ... Där fick du en ytterligare registrering ...
/ Leif

Sätt inte fredagsgroggen i halsen nu, men då ska fan jag också ha en registrering !



/ Mr. Beam

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: fre dec 12, 2014 22:15
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Mr. Bean!
Det var minst lika snyggt som Meatos!
Oj, nu blev det en registrering till..

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: fre dec 12, 2014 22:45
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Jag tycker detta är väldigt trist!
Varför bråka om vem som skriver intressant /mest/mest onyttigt/skit?
Jag tycker nog att vad som helst utom påhopp är bra på alla sätt!
Är det någon som tar ett initiativ att skriva något bra/roligt/intressant/informativt/bara en kommentar/fakta/skit eller vad som helst så är det bara bra!
Det håller detta forum levande!
Vem som "leder" just nu har i mina ögon ingen som helst betydelse utom möjligtvis att det är för oss andra att försöka komma i kapp och på så sätt öka aktiviteten på detta forum :D !
Jag tycker det är skitkul att kolla på andras inlägg och är det läge för mej så självklart kommenterar jag dessa!
Jag blev utsatt för detta för c:a ett år sedan.. "tyvärr" togs detta bort.. det var värre utskällning än detta men med samma enligt mej konstiga inställning!
Jag hittar ibland roliga/konstiga saker på nätet och jag informerar om detta på Ordet är fritt här på forumet
Lite udda och konstiga saker tycker jag att det behövs!
ÄR DETTA FEL AV MEJ? Ska jag hellre vara "tyst"? Om det är så informera mej om detta så är jag i fortsättningen tyst!
Ursäkta Meatos! För lite stöld av din tråd.. Kunde bara inte låta bli!
Så Leif skriv du med! Fast hoppa inte på någon! Vad har/ska du göra med din bil i vinter? Eller är den perfekt :wink:

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: lör dec 13, 2014 17:08
av Tersan
magnum skrev:ÄR DETTA FEL AV MEJ? Ska jag hellre vara "tyst"
Nej, så f-n heller. Det här forumet är nog ett av de tråkigare klubbforumen jag stött på, så allt som får det mer livaktigt är bra.

Inte ens de ansvariga är ju inne här och diskuterar/svarar på frågor. :roll:

Fortsätt å tjöta, det är ju ändå ett diskussionsforum! :wink:

Re:

Postat: lör dec 13, 2014 17:09
av Tersan
Mr. Beam skrev:Klockren placering, mittkonsolen lämpar sig ytterligt för att klämma in lite roligare mätare än de från fabrik. Jag fick dit Innovates Motorsports AFR mätare och en Vac mätare på ungefär samma sätt.
Nästan värt att skaffa en C3 bara för att det är så enkelt att montera nya mätare. :wink:

Vad använder du Vac-mätaren till?

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: lör dec 13, 2014 18:16
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Tersan!

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: sön dec 14, 2014 2:29
av Chrippe
Mycket snyggt att ha i mitt konsolen , fast jag känner att man vill kunna se hela tiden vid alla gaspådrag när man ska justera in motorn.
Så man får väl fälla in den i mittkonsolen när man är klar.

Bild

Re: Re:

Postat: sön dec 14, 2014 10:06
av Mr. Beam
Tersan skrev:
Vad använder du Vac-mätaren till?

Bra att ha koll när jag justerar in förgasare (bränsleblandning för tomgångskrets och tillskottsventil) och tändningskurva (vacuumförställning)


/ Mr. Beam

Re: Re:

Postat: sön dec 14, 2014 17:08
av Tersan
Mr. Beam skrev:
Tersan skrev:
Vad använder du Vac-mätaren till?

Bra att ha koll när jag justerar in förgasare (bränsleblandning för tomgångskrets och tillskottsventil) och tändningskurva (vacuumförställning)


/ Mr. Beam
Aha, trodde de var lite för oprecisa för det. Men i kombination med en bredbandslambda är det nog inte fel.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 10:16
av Meatos
Kopplade på mätaren igår kväll och hann köra lite. På landsväg ligger jag på 12,5-13 och full gas 10,5-11.
Tändningen utan vacuum är 12 grader vid tomgång och 34 fullt utfällda vikter vid 2500 varv. Men kör med direktvacuum så ligger på 24 tomgång osv. Känns som det borde gå att gå ner i storlekar på munstyckena utan problem?
Nu testade jag bara ena sidan av motorn ska koppla över till andra och testa men borde bli samma får man hoppas!

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 18:52
av clwi
Jag har testat med direktvacuum o då fick jag detonationer i avgassystemet....gick som en kratta.
Kent som byggt min förgasare rekommenderade portat vacuum.
Min står på 10 grd i grundtändning med vacuum bortkopplat...

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 19:29
av Smuggler
Portat vakum togs fram av biltillverkarna när avgaskrav började ställas. Det har normalt ingen funktion i en bil byggd för performance. Där gäller normalt direktvakum men, undantag finns ju.

Att endast koppla in en vakumklocka mot direktvakum utan att känna till motorns vakum och, vakumklockans beteende är nog rätt dömt att misslyckas... Klockan måste ha rätt beteende mot det vakum motorn ger (den måste dra fullt slag en bit under motorns max vakum) och den måste ha en kalibrerad slaglängd som ger korrekt tändförställning för den set up man har i motorn. Oftast kan man hitta en klocka med lämpliga vakumdata. Slaglängden kan man behöva justera vilket dock inte är komplicerat.
Kent har även byggt min förgasare och han är mycket duktig. Att generellt rekommendera portat vakum kanske är det säkraste men ger troligen inte motorn möjlighet att leverera sitt bästa genom hela registret.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 19:58
av Meatos
clwi skrev:Jag har testat med direktvacuum o då fick jag detonationer i avgassystemet....gick som en kratta.
Kent som byggt min förgasare rekommenderade portat vacuum.
Min står på 10 grd i grundtändning med vacuum bortkopplat...
Direktvacuum som jag kör med har jag bara gjort min motor gott. Bättre respons, går svalare och jämnare mm. Men jag har ju justerat in slaglängden så den passar min motor också.
Igentligen var det inte detta jag ville diskutera utan vilket afr värde man ska sträva efter men läst mig till att 12.5 vid fullast är lagom så kan nog gå ner en del i storlek på munstycken utan problem.

Länk som gjorde att jag testade direktvacuum http://chevellestuff.net/tech/articles/ ... nifold.htm

For peak engine performance, drivability, idle cooling and efficiency in a street-driven car, you need vacuum advance, connected to full manifold vacuum. Absolutely. Positively. Don't ask Summit or Jeg's about it – they don’t understand it, they're on commission, and they want to sell "race car" parts.

Courtesy John Hinckley
Retired GM/Chrysler Engineer

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 20:18
av clwi
Har också läst på det här med direktvacuum, men det verkar inte funka på min motor....
Vet inte riktigt vad jag ska ändra på, ska börja med att gå upp i grundtändning till 12-14grd.
Har en ny kam som ger 15 hg i vacuum på tomgång, mätt o kollat.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 20:22
av clwi
Smuggler skrev:Portat vakum togs fram av biltillverkarna när avgaskrav började ställas. Det har normalt ingen funktion i en bil byggd för performance. Där gäller normalt direktvakum men, undantag finns ju.

Att endast koppla in en vakumklocka mot direktvakum utan att känna till motorns vakum och, vakumklockans beteende är nog rätt dömt att misslyckas... Klockan måste ha rätt beteende mot det vakum motorn ger (den måste dra fullt slag en bit under motorns max vakum) och den måste ha en kalibrerad slaglängd som ger korrekt tändförställning för den set up man har i motorn. Oftast kan man hitta en klocka med lämpliga vakumdata. Slaglängden kan man behöva justera vilket dock inte är komplicerat.
Kent har även byggt min förgasare och han är mycket duktig. Att generellt rekommendera portat vakum kanske är det säkraste men ger troligen inte motorn möjlighet att leverera sitt bästa genom hela registret.
Intressant, kom gärna med tips om vad jag kan göra.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 21:04
av Meatos
clwi skrev:Har också läst på det här med direktvacuum, men det verkar inte funka på min motor....
Vet inte riktigt vad jag ska ändra på, ska börja med att gå upp i grundtändning till 12-14grd.
Har en ny kam som ger 15 hg i vacuum på tomgång, mätt o kollat.
Kollat hur mycket vacuumklockan avancerar? Om den avancerar mer än motorn klarar så kommer den självklart inte gå bra. Om du går upp i grundtändning kommer det även påverka din max tändning med lika mycket om du bara vrider fördelaren så var försiktig. Det är då vacuumklockan är bra eftersom du kan justera så du får det rätta påslaget på tändningen med hjälp av klockan utan att behöva justera slaget i fördelaren.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 21:09
av Smuggler
Du skall läsa "Lars papers".
Det är en grundläggande förklaring kring hur ett korrekt inställt tändsystem fungerar samt, hur du ställer in/bygger det så. Skriften är ganska omfattande men grundlig och förklarar steg för steg funktionen hos varje del. Där tydliggörs också varför portat vakum generellt ger sämre prestanda.

Ingen ide att börja modda innan du läst och förstått detta.

Skicka ett PM till mig med din mailadress så får du dom som pdf i morgon.

Mvh. Daniel

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 21:14
av Meatos
Denna menar du? Är också väldigt bra skriven http://www.corvetteforum.com/forums/c1- ... -lars.html

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 21:25
av Smuggler
Meatos skrev:Denna menar du? Är också väldigt bra skriven http://www.corvetteforum.com/forums/c1- ... -lars.html
Denna har samma författare, Lars Grimsrud. Hans artikel om tändning är en annan artikel. Den du länkar till är ju mycket bra att ha plöjt igenom innan man läser om tändningen.
Man bör dock se till att få en relativt färsk utgåva då han uppdaterar med jämna mellanrum efterhand nya fakta tillkommer.

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 21:59
av clwi
Jag har läst på detta om vacuum av en GM ingenjör som verkar veta vad han snackar om, en spridd artikel både här o i USA.
Funkar inte på min motor, har en HEI fördelare (okänt fabrikat) kör på grundtändning 10grd, om jag kopplar till direktvacuum så får jag detonationer i avgassystemet. För mycket förtändning, men har svårt att veta vad jag ligger nånstans..

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: tor apr 23, 2015 23:00
av Meatos
clwi skrev:Jag har läst på detta om vacuum av en GM ingenjör som verkar veta vad han snackar om, en spridd artikel både här o i USA.
Funkar inte på min motor, har en HEI fördelare (okänt fabrikat) kör på grundtändning 10grd, om jag kopplar till direktvacuum så får jag detonationer i avgassystemet. För mycket förtändning, men har svårt att veta vad jag ligger nånstans..
Om du har lampan igång mot svänghjulet och bara kopplar in direktvakuum lite snabbt ser du ju vart det hamnar på?

Re: Bredbandslambda i en 68

Postat: mån maj 04, 2015 18:05
av clwi
Ställde om tändningen igen noggrant på 10grd, vacuum bortkopplat och kopplade om till direktvacuum.
Herregud vilken skillnad, nu går den mycket bättre på tomgång!
Tomgångsvarvet gick upp 200-300 varv innan jag skruvade ner det.
Kent har inte alltid rätt verkar det som...