Sida 1 av 1

växellåda

Postat: mån mar 30, 2015 13:10
av stingray L46
Hejsan, jag har ett problem med min växellåda och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig.
Mitt problem är följande: Jag har en Munice m22 manuell som jag skulle plocka ner men jag ångrade mig, men jag tog av växelförarna på växellådan. Jag satte tillbaka dessa utan att ändra någon inställning som fanns på dessa men jag fick problem ändå. Till att börja med fick jag inte i backen men det löste sig med det, men när jag var ute och körde i helgen så gick det kanon bra och växellådan lät jättebra. Jag backade in bilen och ställde den. När jag skulle flytta bilen dagen efter så la jag den i neutral och flyttade den, så lät det som om den kuggade, bilen gick att rulla fram och tillbaka men det kuggande ljudet från växellådan finns där. Hur löser jag detta?
Ursäkta om detta inlägg blev lite långt.

Glad påsk

Re: växellåda

Postat: mån mar 30, 2015 19:57
av Peter
Kolla växellänkaget. Har du orginalspakställ så är den nog glapp och oprecis.

Re: växellåda

Postat: mån mar 30, 2015 22:59
av StingrayRacing
Haft liknande fel. Markera vilken justering du har på länkaget idag, och sen får du testa dej fram lite. Kom ihåg att justera tillbaka till den position du kom ifrån, om det inte blir bättre.

//Lasse

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 14:34
av stingray L46
Tack så mycket för hjälpen, jag återkommer efter att jag har testat detta.

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 20:02
av Ricky
1-2 och 3-4:ans växelförare ska vara i mittenläget (neutralläget som den lilla fjäderbelastade kulan stopper dom i) och backväxeln ska inte vara i ingrepp då du justerar växel-länkaget, då ska det vara rätt.

Förutsättningen för att det blir rätt är naturligtvis att du först spärrat spaken i "friläge" genom att föra in verktyget (stången) för detta i växelföraren så att alla växelförare står rätt i spaken. :)

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 20:12
av Ricky
Här ser du verktyget (stången) No.11

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 20:16
av Ricky
Här ser du hålet som verktyget eller valfritt annat passande (insexnyckel) av rätt storlek skall föras in under justeringen.

Glöm inte bort att också justera stoppskruvarna för spakens ändlägen också. :)
Dessa ser du i ritningen ovan, längst ner till höger.

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 20:20
av Ricky
Justeringen av stoppskruvarna nämns under No11 i dokumentet. :)

Re: växellåda

Postat: tis mar 31, 2015 20:23
av Ricky
Grattis förresten till att ha en M22, det är ingen direkt vanlig låda. :)

Re: växellåda

Postat: ons apr 08, 2015 11:30
av stingray L46
Jag tackar för alla snabba svar, jag fick ordning på lådan till slut o nu låter den bra. Jag undra bara vad det är för skillnad på en M21 och en M22, du skrev att M22 inte var vanlig, varför.

Re: växellåda

Postat: ons apr 08, 2015 15:59
av Ricky
M21 och M22 har samma utväxling med lång (hög) 1:a och tätt mellan 2-3-4:an, medans den vanligaste standardlådan M20 har kort (låg) 1:a och längre steg mellan dö övriga växlarna.

M22 är den kraftigaste Muncie-lådan som man kunde få i sin bil, både axlar och drev är stadigare.

M22 ingick endast i de allra kraftigaste tillbehörs pakten som tex L88 och ZR2 osv men kunde väljas till andra paket också.
Men om man inte hadde en motor som krävde det så tror jag knappast man la extra pengar på en dyr växellåda..

Det såldes säkerligen en hel del lådor löst över disk också till racers av alla slag.

Många tror dom har en M22 men ofta visar det sig att de har en M20 eller M21.

Man känner igen M22 genom den sista bokstaven i lådans instansade nummer och id för de olika lådorna är:

A= M20
B=M21
C=M22

Dock passar alla drevsatser i alla hus så innehållet kan ju vara utbytt åt bägge hållen.