Sida 1 av 2
Rullkam 454:a 72:a
Postat: mån sep 07, 2015 18:16
av clwi
Funderar på att uppgradera till en rullkam.
Vill inte byta ut vev, stakar och kolvar om allt är fräscht.
Skulle vilja ha lite mer pulver och mer muskelbilsljud.
Har tittat lite på Compcams XR276.
Ni som har moddat, kom med förslag!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: tis sep 08, 2015 18:35
av Mr. Beam
Om vi bortser ifrån allt som egentligen borde göras så.....XR288HR är vad din 454:a ber dig om.... spottar och fräser på tomgång = garanterar succé bland raggarna.
https://www.youtube.com/watch?v=W0HzhzF-HcQ
https://www.youtube.com/watch?v=qRAcwEFjE7Y
/Mr. Beam
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 09, 2015 18:35
av pppp
276:an är en trevlig kam som ger lite ruppel på tomgång, men med schysst bottenvrid och trevliga lågvarvsegenskaper samtidigt som din bil blir snabbare än mr Beam's, eller i alla fall så blev min det
Det blir lite som en K-kam i en B 20 bara positiva, men inga negativa egenskaper!
mvh Patrik
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 09, 2015 20:07
av clwi
pppp skrev:276:an är en trevlig kam som ger lite ruppel på tomgång, men med schysst bottenvrid och trevliga lågvarvsegenskaper samtidigt som din bil blir snabbare än mr Beam's, eller i alla fall så blev min det
Det blir lite som en K-kam i en B 20 bara positiva, men inga negativa egenskaper!
mvh Patrik
Compcams har flera olika nr på Xr276, ingen aning vilken som passar min 72:a...
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 09, 2015 20:52
av Meatos
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 09, 2015 21:30
av pppp
Tror det är den här jag åker med : 01-416-8 [37]
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 09, 2015 21:32
av StingrayRacing
clwi skrev:Compcams har flera olika nr på Xr276, ingen aning vilken som passar min 72:a...
När jag köpte kam et.c. mailade jag Compcams och Cranecams min övriga motorsetup, biltyp, växellåda samt bakaxel utväxling, så kom deras support med förslag. Nu var det ett tag sen så de kanske inte har samma support längre.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: tor sep 10, 2015 18:26
av clwi
StingrayRacing skrev:clwi skrev:Compcams har flera olika nr på Xr276, ingen aning vilken som passar min 72:a...
När jag köpte kam et.c. mailade jag Compcams och Cranecams min övriga motorsetup, biltyp, växellåda samt bakaxel utväxling, så kom deras support med förslag. Nu var det ett tag sen så de kanske inte har samma support längre.
Jodå, men dom föreslog XR270, vilket verkar vara lite mesigt...

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons sep 16, 2015 16:30
av clwi
Bestämde mig för att inte köpa Compcam kittet, fick inget vettigt svar från dom...
Fick kontakt med Chris Straub på Straub Technologies på USA:s Corvette forum.
Lyssnade på hans kam på Youtube och läste vad vad han rekommenderade ( han designar egna kammar ) det lät väldigt bra.
Har beställt ett kamkitt från honom, en lite vildare kam men den låter så bra, och funkar kanon enligt kunderna.
Duration 229/241@.050, lyft .600/.570., LSA 109.
470hk, 680Nm.
Lite grisen i säcken, men va f-n.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: fre sep 25, 2015 20:41
av clwi
Sådärja, nu är allt på väg.
Kam, lyftare, stötstänger, fjädrar, nya rullvippor, kamdrivning o allt annat som behövs.
Sjukt sugen på att höra o känna hur den går med nya kammen!
Blir nog lite höståka i år

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: sön sep 27, 2015 20:44
av StingrayRacing
Spännande.

Hydralrulle antar jag.
Klarar toppen det lyftet som den är eller måste det fräsas ur för ventilfjädrarna?
Hör gärna av dej när den är på plats. Nyfiken.

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: sön okt 04, 2015 18:41
av clwi
StingrayRacing skrev:Spännande.

Hydralrulle antar jag.
Klarar toppen det lyftet som den är eller måste det fräsas ur för ventilfjädrarna?
Hör gärna av dej när den är på plats. Nyfiken.

Japp, hydraulkam, enlig Chris Straub så funkar det med singelfjäder utan fräsning upp till .600 i lyft.
Tror han vet vad han snackar om, bygger racemotorer och designar egna kammar.
Delarna skickas med flyg, om jag har tur så är dom här i slutet på nästa vecka.
Hör av mig när det är allt är installerat.

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: mån okt 19, 2015 18:57
av clwi
Nu så...
Paketet framme med alla delar, blev lite mer än tänkt från början...
Efter en del snack med Chris Straub så blev detta resultatet:
Kam: 288/300, 229/241@.050, .600/.570, LSA109.
Lyftare: Morel
Stötstänger: Associated
Fjädrar: Brownbrothers singelfjäder
Rullvippor: Comp cams
Ny kamdrivning ( Rollmaster ), svängningsdämpare, mekanisk soppapump ( Quickfuel )
Och lite annat smått o gott.
Enligt Chris Straub ska det ge mig ca:500hk och 700Nm
Hoppas på lite provkörning innan snön kommer

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons okt 28, 2015 20:38
av clwi
clwi skrev:Nu så...
Paketet framme med alla delar, blev lite mer än tänkt från början...
Efter en del snack med Chris Straub så blev detta resultatet:
Kam: 288/300, 229/241@.050, .600/.570, LSA109.
Lyftare: Morel
Stötstänger: Associated
Fjädrar: Brownbrothers singelfjäder
Rullvippor: Comp cams
Ny kamdrivning ( Rollmaster ), svängningsdämpare, mekanisk soppapump ( Quickfuel )
Och lite annat smått o gott.
Enligt Chris Straub ska det ge mig ca:500hk och 700Nm
Hoppas på lite provkörning innan snön kommer

Under v 47 kommer allt skruvas dit, räkningen blev lite högre än tänkt från början, men det ska göras ordentligt.
Lyftet på kammen justerat lite map vipporna, .620/.578.
Comp cams bästa rullvippor
Blir bra det här..haha
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons okt 28, 2015 21:42
av Meatos
Fina grejer det där

men klarar du verkligen toleransen mellan retainer och ventil tätning med det lyftet utan att frisera ventil styrningen?
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons okt 28, 2015 22:19
av clwi
Meatos skrev:Fina grejer det där

men klarar du verkligen toleransen mellan retainer och ventil tätning med det lyftet utan att frisera ventil styrningen?
Det ska inte vara några problem enligt Chris Straub.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons okt 28, 2015 23:42
av Meatos
Ok så bra skriv gärna hur mycket tillgodo du får sen när du monterar

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: mån nov 16, 2015 19:57
av clwi
När verkstan började riva motorn för montering av nya kammen visade det sig att jag hade dåliga cylindrar och oljan såg inte alls bra ut....
Så nu är motorn urlyft för borrning till 468 med smidda kolvar och nya stakar.
Blir lite mer än tänkt från början, men nu blir det en riktigt frän maskin.
Fortsättning följer....
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: mån nov 16, 2015 20:31
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tråkigt att du behöver renovera motorn.. eller inte
Se nu till att det blir en riktig dräpare!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: fre nov 20, 2015 20:07
av clwi
Uppdatering i projektet.
Paketet med nya delar till motorn är på väg från USA.
Chris Straub fick leverera även detta.
Det blir smidda kolvar från Mahle 0,060 (468 ) och Eagle stålstakar, polerade och shotpeanade, ny oljepump m.m m.m.
En lustig grej när vi började riva, hittade en MSD box bakom instrumentbrädan som inte används...
Sitter en HEI fördelare i bilen nu, märkligt.
Så beställde även en MSD Pro Billet fördelare och ny tändspole för att få användning av boxen.
Av en tillfällighet så hade min verkstad ett nytt komplett chassiekit med moderna bärarmar fram o bak, kränghämmare, dämpare o lite annat, allt ställbart, som en kund ville sälja för ett kanonpris.
Nu blir det ett nytt chassie också

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: lör nov 21, 2015 18:15
av Kjell.Magnusson
Hejs
Kul att "hitta" saker billigt eller ännu bättre GRATIS!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons dec 09, 2015 20:44
av clwi
Har köpt delar till motorn för 40000:- och sen tillkommer borrning och montering...kanske skulle köpt en ny motor istället...
Men å andra sidan så blir den här maskinen en riktig juvel, 520+hk o 700Nm.
Kul sommar väntar!!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: tor dec 10, 2015 19:51
av Kjell.Magnusson
Hejs

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: fre dec 11, 2015 22:55
av Mr. Beam
Har köpt delar till motorn för 40000:- och sen tillkommer borrning och montering...kanske skulle köpt en ny motor istället...
Men å andra sidan så blir den här maskinen en riktig juvel, 520+hk o 700Nm.
Blir nog en trevlig gatracer det där - och skit i pengarna : Lägga däcksrök framför en ful M3:a hela dagen lång = priceless...
/ Mr. Beam
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: ons dec 30, 2015 22:01
av clwi
Jahaja, det tar aldrig slut......min motorbyggare informerade mig om att vevaxeln är slut, för stort axialspel.
Bara att slanta upp och köpa en ny vev. Nu är det bara block och toppar som är original, allt annat blir bytt.
Men va fan, nu blir det en riktigt frän maskin

Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: fre jan 15, 2016 21:20
av clwi
Det blev en Scat 4340 vev, är på väg från Chris i USA.
Fantastisk support o snabba svar!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: fre jan 15, 2016 22:49
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det blir mer och mer en dräparmotor!
Tyvärr har jag inte en minsta lilla aning vad det är för vev men det lät bra!
Håller dock tummarna för dej och hoppas att det ska bli fränt, snabbt och ha ett gott brum!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: lör jan 16, 2016 17:02
av clwi
magnum skrev:Hejs
Det blir mer och mer en dräparmotor!
Tyvärr har jag inte en minsta lilla aning vad det är för vev men det lät bra!
Håller dock tummarna för dej och hoppas att det ska bli fränt, snabbt och ha ett gott brum!
Det är en smidd vev från Scat i Californien, dom gör allt från standardvevar till riktigt extrema racevevar.
4340 är en kvalitet som är bra mycket bättre än en original vev.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: lör jan 16, 2016 21:01
av Kjell.Magnusson
Hejs
Aha, tack, då har jag ju lite koll!
Re: Rullkam 454:a 72:a
Postat: tor jan 21, 2016 18:38
av clwi
StingrayRacing skrev:Spännande.

Hydralrulle antar jag.
Klarar toppen det lyftet som den är eller måste det fräsas ur för ventilfjädrarna?
Hör gärna av dej när den är på plats. Nyfiken.

Nu har jag levererat alla delar till Janne på Motorteknik, en go gubbe tycker jag.
Du har rätt, det måste fräsas lite för vitontätningar och mätas in för lyftet (.600,.620 )
Det här blir nog en maskin i paritet med din.
Ska bli klar i slutet av februari, får väl se hur det blir med det, kommer ligga på som en igel
Hör av mig när den är klar o startad.