Sida 1 av 1

Så här såg det ut under oljetråget till motorn

Postat: tor mar 10, 2005 0:03
av gbak
Säger de här bilderna någon nåt?
Jag tycker det ser ut som ren std. Säljaren sade att det var förstärkta stakar och skruvar.

BildBild
Bild

Postat: tis mar 15, 2005 2:29
av Jochen
stakarna ser iof lite väl silver-färgade ut för att vara orginal, ser i övrigt ut att vara standard. 2 bultat block, e det "matching numbers" motor?

Postat: tis mar 15, 2005 9:56
av frisk
E det inte H-stakar av nått slag? Dom ser inte orginal ut tycker jag. Fast speedshopkillen eller nån annan kan säkert säga vilket datum dom e tillverkade så ... jag vill höra deras åsikt! :) Corv1-micke!! Var e du? :lol:

Postat: tis mar 15, 2005 13:25
av Jake
[quote="frisk"]E det inte H-stakar av nått slag? Dom ser inte orginal ut tycker jag. [quote]

Det där är väl I stakar, och dom e snarlika mina org stakar.. förrutom att mina stakar är rödaktiga till färgen..

Postat: tis mar 15, 2005 13:30
av frisk
:lol: :lol:


Bäst jag kniper igen nu......

Postat: tis mar 15, 2005 13:43
av gbak
Tror inte att det är matching number.
Är orginalstakaran mörkare i färgen?
Är det någon som har en bild på orginalstakar så jag kan jämföra?
Anledningen till att jag frågar är att jag är osäker på om man kan ladda på +400 hk på den här uppsättningen.
För jag vill ju inte göra en "Frisk" :wink:

Postat: tis mar 15, 2005 13:48
av frisk
Tack! :wink:

Postat: tis mar 15, 2005 14:10
av 2QIK4U
Det är ingen Corvette motor Gbak...men vad gör det??
Tyvärr är inte allt som säljs på I-net det som det utlovas,,,som så mkt annat som bara dimper ner från USA.

Blocket 2-bultat

veven ser jag inte riktigt om den är gjuten eller smidd- vill se en bild som visar gjutskarven tydligare. Ta en bild rakt upifrån(om du ej vridit veven sen första bilden togs).

Stakarna är orginal dock renoverade en vända då de är blästrade men tyvärr är det inga riktiga vevstaksbult i (kan vara en bra tanke att byta till det när Du ändå har öppnat maskin).
Däremot ser det ut som stakarna är viktjusterade.

men det ser rent och fint ut och bilen går väl bra så det är bara hoppas Du får dit tråget tätt igen och ut och ha kul.

Det är väl ingen som vill göra "en frisk"?

mvh R

Postat: tis mar 15, 2005 14:33
av frisk
vet inte vad jag tänkte...eller såg?? Men det syns ju tydligt att det inte e en H-stake!!.... dilerium? Får skylla på febern....


Men ni behöver ju inte va så taskiga mot mig... jag har faktiskt bihålsinflammation... det e synd om mig :(


:lol:

Postat: tis mar 15, 2005 15:17
av 2QIK4U
Dags att byta namn??

Postat: tis mar 15, 2005 18:45
av Stefan
2QIK4U skrev:Det är väl ingen som vill göra "en frisk"?
Totalras :wink:
2QIK4U skrev:Dags att byta namn??
HAHA

Postat: tis mar 15, 2005 18:56
av Stefan
När vi nu "gissar" så ta en titt å säg vad dehär kommer ifrån då :lol:

Bild

Postat: tis mar 15, 2005 19:14
av Mr SIXPACK
Jag tror att det är från en av Arla's mjölkmaskiner. :D

Bästa Corvettehälsningar


Svemp@

Postat: tis mar 15, 2005 21:56
av vett74
Den mittersta stora klumpen är väl ett ankare va? :lol:

Postat: tis mar 15, 2005 22:42
av gbak
2QIK4U:
Hur ser du att det inte är en Corvette motor?
Säljaren påstod att den kom från en -66 Corvette :(
Tyvärr så har jag redan monterat tillbaka tråget och styrningen också så det blir inga fler bilder däremot kan jag ta en delförstoring oskalad så kanske det framgår. Jag tycker vevaxeln ser ut att vara gjuten!

Bild

Postat: ons mar 16, 2005 2:24
av 2QIK4U
Alla Corvetter har 4-bultat block....
Veven på bilden har en bred "gjutskarv" (1-2 cm) den är smidd.
det kan ha blitt ett haveri och de har då bytt blocket mot ett tvåbultat.
Windage trayen har Du i vart fall.
mvh R

Postat: ons mar 16, 2005 8:43
av vett74
om jag inte minns fel är väl l 48 motorn 2 bultad??

Postat: ons mar 16, 2005 9:34
av gbak
Tur att jag inte betalade så mycket för Corvetten då. Man får väl räkna med att bli "lite lurad" vid de flesta bilaffärer.
Säljarna håller inne med lite info, även om jag hade vetat att det "bara" var ett 2-bults block, så skulle jag köpt bilen.
Ännu så länge är nog det här det enda som inte stämmer med vad säljaren utlovat.

Men det gör inget, jag är glad ändå!!
Det kunde varit värre, ett par skruvar som fattas är inte hela världen. Det finns folk som bara gör skruvar hela dagarna..... :D

Sitter windage trayen bara på Corvetter? Jag antar att den är till för att hålla oljan på plats eller??

Postat: ons mar 16, 2005 9:58
av M Nordin
L83 och tidiga L98 är 2 bultade. Är nästan hundra på att även senare L98 är det oxå förutom Callaway som bonkade splayed caps på sina block.

MVH

MN

Postat: ons mar 16, 2005 11:19
av 2QIK4U
Det stämmer nog...dessutom var en del riktigt tidiga vettes oxå 2 bultade,,,,,tar tillbaks lite av de jag skrev ovan.Lite väl snabb ibland...*skäms*
mvh R