Markfrigång?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Markfrigång?

Inlägg av frisk »

Hej allihopa! :)
Nu undrar jag vad ni har för markfrigång på era bilar. Nu med dom nya headersen och motorn så har jag häftiga 5 cm mellan mark och kollektor. 6,5cm till oljetråget . Och detta e ju inte så kul. Tråget ska ev. bytas till ett lägre så den kommer högre upp, om det finns nått som passar.
Men jag mätte aldrig hur det va innnan. skulle va kul och veta vilken höjd som e att sträva efter! Förut kunde jag köra över snälla vägbulor men nu får det ju inte ligga en sten ens på vägen. m ä h Frisk
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jag hade ca 5.5cm förra sommaren när jag åkte runt med mina "snik" sidepies, hur fränt det än ser ut så är det inte praktiskt, inte för fem över, och det spelar ingen roll att jag är 23år gammal och åker med kepsen bakåfram :D

runt 8cm kanske kan vara lagom? det hamnade jag på nu, iof så är ju inte motorn i än 8)
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Va fasen... 5 cm.... jäkla monstertruck då ha ha ha ha


Jag fick inte ens in tårna under headerserna förra året, så jag har faktiskt höjt 2 cm... nu får jag i alla fall in tårna ;)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Och jag som klagade och trodde att min var låg :D
Ska hem o mäta, men mer än 5 ska vi väl komma upp till,8-9 kanske?
Vette -71 454 rules
ABEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons mar 24, 2004 14:27

Kan inte låta bli

Inlägg av ABEJ »

"Skrivet: Mån Jan 03, 2005 16:44 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Grattis till den fina knotan. När du listat ut hur du skall få en rimlig markfrigång med dina nya headers RING mig. Jag har tyvärr fått höja min kärra för att överhuvudtaget komma ur garaget , med (om jag ser rätt på bilden) likadana headers.
Om någon annan har något tips berätta.
ABEJ"

Skrevs för snart 4 månader sedan.
ABEJ :wink: :wink: :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

8cm till tråget som e lägsta punkten :roll: 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Abej! Vet fortfarande inte vad du har för mått!! Eller hur ditt garage ser ut.
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Säger bara en sak.. SB Convertible -72:a std avgas, VB&P Street & slalom kit.. = Markfrigång nog för att kölhala nästan vem som helst.. 8)

Vad säger du herr Frisk :?: nästan ett inlägg i din klass.... :lol:
Corvette SB Convertible -72
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol!
Tror den reser sig lite med DOT-däcken. fast fram e ju det viktiga så där får jag nog höja lite.

Ok Jag tackar för svaren.... En 8:a e att sträva efter då. :)
ABEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons mar 24, 2004 14:27

Inlägg av ABEJ »

Nu har jag legat och mätt.
Jag har nu, 5 cm upp till kollektorflänsen.
Detta är efter att jag höjt både bak och fram.
Bak är som bekant enkelt. Fram med tuffare fjädrar och en gummidistans under respektive fjäder.
Inte det mest optimala ur skönhetssynpunkt :cry: men nu kommer jag i varje fall ur garaget och klarar en del vägbulor :lol: .

ABEJ
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Garaget går ju alltid att fixa. Värre är den där fr...b.s...de lyftbryggan som dom har på besiktningen och som man alltid fastnar i. Tur att man bara besiktigar vart annat år....... 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Vet inte vad jag har men får backa ur garaget för att det inte ska ta i...
Ska mäta

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

fasen va låga bilar ni har måste ut å sänka hör ja!
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Det kritiska är ju inte markfrigången under axlarna utan mellan dom. Mina Hooker headers ligger inte farligt lågt direkt men efter kollektorn blir det kritiskt. Funderar på att snitta och vinkla om lite men får se först ska allt annat fungera.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo det man inte vill nu e att trycka till headerserna uppåt och paja motorn.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Har tryck upp avgassystem ett antal ggr och det händer inte så mycket. Å andra sidan sitter det relativt långt uppe och tvärbalken tar i lika mycket. Det som är värre är om man skulle trycka sönder tråget... Och att man inte skulle se oljetrycket försvinna på en gång. :roll:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

självfallet e det så MEN... Jag har ju 1,5cm längre upp till tråget så det e lugnt :oops:
Skriv svar