Hallo.
Har tänkt byta stift och kylarvätska i min C4 -94 med LT1.
Vad bör man smeta på tändstiftsgängorna, koppar eller aluminiumpasta?
Ska man använda någon särskild glykol eller duger biltemas standardglykol?
Tacksam för svar
/277
Anti-seize, glykol
Smeta
Ska man smeta något på stiftgängorna blir det väl vad som finns i verktygslådan?.Men ok, det är ju aluminiumtoppar på bilen så, aluminiumpasta är ju teoretiskt sett bäst,för koppar angriper aluminium.Men fettet i kopparpastan motverkar angrepp, och dessutom behövs en sur miljö för att det ska bli elektronvandring så det kvittar vilken pasta du tar.
Egentligen precis samma problem med glykolen,skillnaden är att det är realistiskt.
Aluminiumtoppar och gjutjärnsblock skapar elektronvandring från det oädlare till den ädlare metallen,därför ska du se till att glykolen är avsedd för aluminiummotorer,och innehåller rostskydd.
Normal mackglykol är försedd med rostskydd och går att ha i aluminiummotorer,men viss billig glykol kan sakna de ingredienserna.
Men läs på förpackningen.
(får dåligt samvete, börjar vara länge sedan jag själv bytte kylvätska)
Egentligen precis samma problem med glykolen,skillnaden är att det är realistiskt.
Aluminiumtoppar och gjutjärnsblock skapar elektronvandring från det oädlare till den ädlare metallen,därför ska du se till att glykolen är avsedd för aluminiummotorer,och innehåller rostskydd.
Normal mackglykol är försedd med rostskydd och går att ha i aluminiummotorer,men viss billig glykol kan sakna de ingredienserna.
Men läs på förpackningen.
(får dåligt samvete, börjar vara länge sedan jag själv bytte kylvätska)
- Skp
- Corvettefantast
Aluminiumpasta
Aluminiumpasta är att föredra då de ofta har ett par tre hundra grader högre värmetålighet.
Skp
Skp
Anti-seize, glykol
Hej !
Hade en -92:a i slutet på 90 talet, vid den första servicen som jag lämnade in den för byttes automatiskt tändstiften. På räkningen
stod det 8 st tändstift 1200:- tyckte de var lite dyrt. Hittade senare i
instruktionsboken att byte bör ske efter 160 000 Km (platina stift).
Bilen hade gått ca 60 000 Km men du kanske redan har bytt bort orginalen ?
// M@ts
Hade en -92:a i slutet på 90 talet, vid den första servicen som jag lämnade in den för byttes automatiskt tändstiften. På räkningen
stod det 8 st tändstift 1200:- tyckte de var lite dyrt. Hittade senare i
instruktionsboken att byte bör ske efter 160 000 Km (platina stift).
Bilen hade gått ca 60 000 Km men du kanske redan har bytt bort orginalen ?
// M@ts
tänd stift
Jo de nyare bilarna behöver inte stift byte så ofta (kanske aldrig på en hobbybil), men sitter dom för länge kan dom bränna fast så att bara plocka ut dom ,okulärgranska, och smörja är nog det smartaste .Men har man tagit ut dom så lägger man nog i nya, för så dyrt är det ju inte.