Sida 1 av 1

Vindrutetorkare

Postat: lör jul 02, 2005 15:06
av prask
Är det någon som har en bra länk (eller goda råd) till felsökning av torkarmotorn.
Jag ska besikta bilen i veckan och då passar vindrutetorkarna på att lägga av.
Det är en 72:a så den har lucka över torkarna.
Någon som har tips?? (säkringen är hel).

Postat: lör jul 02, 2005 15:35
av frisk
precis det hände mig innan min besiktning för en månad sen hehe... E det nått typiskt för -72:orna eller? :lol:
Min motor hade kortslutit sig. så jag köpte en ny.
Berätta vad det e för fel. E det torkarna som inte rör sig eller e det luckan? Luckan styrs med vakum och motorn e elektrisk :)
Visste du säkert. Om det e motorn så mät så du har plus och jord fram till den. Jorden e den separata, det e 2 för reglering av hastighet. Mät så dom e ok..... berätta gärna vad felet e :wink:

Postat: lör jul 02, 2005 16:51
av prask
Luckan kör jag "manuelt" med ventilen under ratten (ska fixa det med när jag fattar hur det funkar).
Frisk, går det att mäta, på plats, om motorn är kortsluten?
Funderar åxå på switchen som indikerar läget på luckan.

Postat: lör jul 02, 2005 17:07
av frisk
jo ....har du en multimeter eller liknande så kan du resistansmäta (Ohm) och då ska det inte vara 0ohm eller lågt...lättast borde vara att börja med att manuellt koppla förbi switchen, och testa. funkar det ändå inte så mät så du har spänning fram till motorn. E den varm motorn?? min gick inte att hålla i när den blev kortsluten. (Jag klarade det naturligtvis men ingen annan hade kunnat ta på den utan att bränna sig 8) ) :lol:
Lättast e iofs att plocka loss motorn och mäta och titta hur den ser ut, dock e den ju inte så enkel att ta ur... min va inte det iaf ....

Postat: lör jul 02, 2005 18:40
av prask
Tackar så länge.
Ska ta ett gäng öl och bränna på lite köttbitar, så det är väl bäst att lägga ner elarbetet ett tag. :D

Postat: sön jul 03, 2005 18:01
av gbak
Jag har haft stora problem med min torkarmotor (från -71) och plockat isär den ett antal ggr.
Det fel som jag hade var att en liten plastbit som håller ett kontaktbleck var sprucken och det resulterade i att torkarna gick ett varv för att sedan helt lägga av. Plast biten sitter inne i torkarmotorn och bakom en rund plastskiva med ett spår i. Bleckets uppgift är att känna av när torkararmen kommit till sitt hemmaläge. Är inte torkararmen i sitt hemmaläge så startar inte torkarmotorn när man slår på den (iallafall inte min)

Kabelskorna kan också vara felvända vid manöver switchen inne i bilen, kanske inte troligt om torkarna tidigare har fungerat.

torkarmotor 72

Postat: sön jul 03, 2005 19:52
av Bo Ytterström
hej - även min 72 a hade problem med torkarmotorn förra året, just innan besiktning ..... - troligen ordnade jag själv till en kortis i den, men den fungerade men sa "flap" "flap" hela tiden - troligen gick spolarmotorn igång samtidigt och den kunde jag inte stänga av. Med tanke på besiktningen så inhandlades en ny motor - och det fungerar bra nu - 1000-1100 kr fattigare, men tid är oxså pengar.
Om den gick igenom besiktningen ? - självklart, men inte kollade de om torkarna funkade....
Bo Ytterström
991

Postat: sön jul 03, 2005 22:07
av prask
Mätte på kablarna till torkarmotorn (Svart till Gul och till grön) under 1 volt (0.8 ).
Földe kabeln (röd) från "luckswitchen", den var ej ansuten utan hängde lös :shock: .
Kopplade 12v direkt till motorn utan resultat.
Skumt, fortsättning följer.
Dags att boka om bes.tid.

Postat: mån jul 04, 2005 8:15
av Fransson
Har 72:an ett externt relä som sitter precis framför värme o fläktkontrollerna, alltså under konsollen?
Min -68 har ett sånt som påverkar funktionen rejält. Jag hittade ett dokument som beskrev all funktionalitet kring torkarmotorn ordentligt,
scheman och bilder men det är för en -68.
Skrik till om nån vill ha det.

Postat: mån jul 04, 2005 10:03
av Corv1-Micke
Fransson:
Jag vill gärna ha...

/ Micke

Postat: mån jul 04, 2005 10:31
av prask
Jaaaa.
jag vill gärna ha........

Postat: mån jul 04, 2005 12:45
av Jonathan

Postat: mån jul 04, 2005 15:12
av Joakim
Fransson:
Jag vill gärna ha också... :D

jdoshe@volvocars.com

Mvh//Jocke

Postat: mån jul 04, 2005 15:13
av Stingray
Fransson skrev:Har 72:an ett externt relä som sitter precis framför värme o fläktkontrollerna, alltså under konsollen?
Min -68 har ett sånt som påverkar funktionen rejält. Jag hittade ett dokument som beskrev all funktionalitet kring torkarmotorn ordentligt,
scheman och bilder men det är för en -68.
Skrik till om nån vill ha det.

AAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGG Det var ett skrik

Skicka det till mig så lägger jag upp den också som nerladdningsbar på hemsan...

tommy@stingray.nu

Postat: mån jul 04, 2005 15:34
av Fransson
jaja....det e gjort... :cry:

Postat: mån jul 04, 2005 21:56
av Corv1-Micke
Tusen tack!

/ Micke

Postat: lör jul 16, 2005 13:35
av prask
Då var det besiktigat U.A.
Vindrutetorkarna fungerade inte, med besiktningsmannen var fullt uptagen med att försöka reda ut om jag hade despens för orange positionsljus så han glömde torkarna + att jag inte hade en varningstiangel. Vägvärkets dator hade lagt av så de kunde inte kolla :D
Och ett stort tack till Fransson för beskrivningen av torkare- och vackumsystemet.