Sida 1 av 1

Ska köpa en corvette C3, vad bör jag tänka på/undersöka?

Postat: tor sep 01, 2005 20:45
av Tony_N
Hej!

Jag har hittat en corvette C3 av 1977 årsmodel. Vad finns det för för-och nackdelar med denna årsmodell. Motorn som sitter i är en L82.

Hur är det med avgaskrav på bilar ifrån -77?

Hur mycket brukar en C3:a ifrån -77 kosta (Hyfsat bruksskick, ej matching numbers)?

Bilen finns hos www.vettesmaland.com är det någon som gjort affärer med dessa? bra/dåliga erfarenheter?


Mvh Tony

Postat: fre sep 02, 2005 6:40
av Jonathan
Jag har handlat med dom, och gör fortfarande!

Bra killar att ha och göra med, inga konstigheter
där! Bra service, och kunnande!

Tummen upp!

Postat: fre sep 02, 2005 6:58
av Peter

Postat: fre sep 02, 2005 8:47
av gbak
Som en liten jämförelse bara....
Min 71:a som jag köpte US, kostade mig (ink skatt, frakt, moms) för ca 80000:-
Inredning och lack i mycket bra skick, motor var inte i toppskick så där måste jag plöja ner 10-15000:-.
Lite annat vinterpyssel inför regbesiktning 5000:-

Om jag skall ge nåt tips så välj en bil med fin inredning och lack för det kommer annars att kosta dig multum när du senare kommer på att du vill frächa upp de delarrna.

F.ö var det inte alls svårt att importera själv, väljer du en äldre bil slipper du krav på avgasrening, bälten mm.

Postat: fre sep 02, 2005 10:55
av antos
Håller med gbak. viktigaste att kolla lack/kaross-inredning-ram. Allt detta kostar mycke pengar att fixa om det är i dåligt skick. Motor+låda är faktiskt mindre intressant, går att fixa för rimliga pengar. Motortyp förutom BB eller SB tycker jag också spelar mindre roll, du kan ju få de hästar du vill ändå upp till ca 330 hk för en billig peng. Jag har själv svårt att förstå prisskillnaderna på sena 60 talare i jmf med 70 talare. Det är ju till 99% samma bil förutom kofångare fram/bak och dem tycker inte jag e värda 80.000:- typ.

Postat: fre sep 02, 2005 12:25
av Jake
Du har avgasskrav från 75/76 här hört många bud :).. Dom är ganska slappa så det är inget att oroa sig för, har för mig att det blev en övre gräns på co (tidigare fick den vara hur hög som helst).. Men man ska enl utsago komma igenom med i stort sätt vad som helst (tex rena racemotorer på 800 N/A häst) så länge motorn går "bra".

Postat: fre sep 02, 2005 14:52
av frisk
Men man ska enl utsago komma igenom med i stort sätt vad som helst (tex rena racemotorer på 800 N/A häst) så länge motorn går "bra".
Jo :wink: :)

Postat: fre sep 02, 2005 15:33
av Hagge
Hej,

jag köpte min via VetteSmåland och de var helschyssta att göra affärer med. Min var en ganska risig 78:a och det var inget de hymlade med så alla fel som fanns informerades jag om.

Bla så gick den varm så att köra hem den var inte att tänka på. Det fixade killarna på VetteSmåland lätt, de levererade Corvetten till min dörr hemma i Stockholm, bra service !
Betalning, papper etc funkade också kanon.

Så min bedömning av VS är = :D

Och efter lite skruvande så har jag idag en Corvette som funkar bra och som jag är mycket nöjd med.

Men den här typen av bil är av det slaget att den mer blir ett löpande projekt. Det går ju att plöja ner hur mycket pengar som helst i den.

Själv bytte jag inredning, fiffade upp motor, växellåda, vacuumsystem, elsystem etc.

Så här håller jag definitivt med GBAK, ett stort plus är fin inredning och fin lack, kostar annars mycket pengar. I princip kan man säga att allt som är Corvettespecifika reservdelar är ganska dyra medan delar till motor, drivlina etc som inte är Corvettespecifikt är billigare.

Lycka till !

//Hagge


//Hagge

Postat: fre sep 02, 2005 17:08
av Keller
har själv tittat på bilen i fråga för några månader sen, men priset var alldeles för högt för det skicket (i mina ögon, men jag är ingen expert)
tycker också att både inredningen och lacken va kass..

bemötandet var dock felfritt, de ställde upp och lät mig komma efter 18 en fredag och det är det stora pluspoäng på..!!

Postat: fre sep 02, 2005 18:02
av Anders S.
Kanonkillar att göra äffärer med! Köpte min via dem i våras och det gick väldigt bra. De ställde till och med upp med att hämta mig på tågstationen då man var långväga gäst. :) /Anders

Postat: fre sep 02, 2005 19:53
av eriksson
lägg på 30.000 å köp min :D

Postat: lör sep 03, 2005 0:40
av Kai P
eriksson skrev:lägg på 30.000 å köp min :D
Ska du BARA ha 30K+ så talar jag med banken på måndag!

Kai P™

Han med en Vette utan Vette™
*I skallen....*

Postat: lör sep 03, 2005 1:14
av eriksson
Kai P skrev:
eriksson skrev:lägg på 30.000 å köp min :D
Ska du BARA ha 30K+ så talar jag med banken på måndag!

Kai P™

Han med en Vette utan Vette™
*I skallen....*
Vi kanske kollade på olika bilar? :D har en del småpill kvar, sen kommer den ut på annons, tänkte lägga ut den här först, och se om intresset finns, utgångspriset blir nog 175.000:- kanske är billigt, iallafall om dom vill ha 145.000 för en 77a?

åter till tråden

Postat: lör sep 03, 2005 9:24
av antos
175' ? Är ju tokbilligt. Hade du sålt den här nere i S-holm hade du fått 250'

Postat: sön sep 04, 2005 19:19
av Terner
Helrenovera en big block är ju inte billigt om man ska göra det seriöst...
Dessutom är det svårt att hitta alla corvettespecifika delar till vettigt pris.
Vill du ha en bil med MYCKET påkostad drivlina kan du lägga ett bud på min -73 men det handlar om betydligt mer än för den du tittat på.
Sen återstår lite dörrsidor mittkonsol med söndersågat radiouttag mm men bilen ser fin ut.

Drivlinan har gått 170 mil efter totalrenovering där det inte sparats på något. Allt med dokumentation så klart. Motorn är gatvänlig och ger lite under 500 pållar kan lätt tryckas upp mer.

Ska egentligen inte sälja men har hittat ett annat Corvettteobjekt i USA som jag inte kan få ur huvudet.

Jaja skicka ett personligt meddelande eller maila till hans@terner.name om du är intresserad.

/Terner