Oljebyte, hur ofta??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
shaken
Rookie
Rookie

Oljebyte, hur ofta??

Inlägg av shaken »

Köpte min corvette C4 -90 för två månader sedan. Den tidigare ägaren hade knappt kört med bilen denna sommaren. Enligt honom skall oljan bytas varje år pga av att det är en "billig försäkring för motorn". Behövs detta eller är det att gå till överdrift :?: :?:
MVH Shaken
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det finns minst lika många teorier som det finns förståsigpååare :).. Och eftersom jag är en förståsigpååare så kan jag ju ge dig min åsikt :D..

Olja består av en soppa av olika längre kolväten. Och oljan bli gammal när dessa kolväten bryts ned, detta sker på i huvudsak TRE olika sätt.

1. Värme, oljan klarar inte hur höga temperaturer som helst.
2. Mekanisk skjuvning, primärt i lager.
3. Kemisk nedbrytning, SOTET i motorn har en nedbrytande effekt.

Detta gör att en olja som bara körts 300mil kan vara TOKSLUT. Så därför är man bara Dumsnål om man inte byter olja en gång om året.

Oljan skall bytas på hösen innan avställning, två anlednignar till detta.
1. sotet som finns i motorn jobbar även korrosivt (ROST) om oljan byts så följer mycket av detta med ut.
2. pga att oljan bryts ned över tiden så har man alltid en fräch olja när man startar på vårkanten. (och den nya oljan du har hällt i kommer inte att brytas ner nämnvärt eftersom det finns en mycket liten mängde nedbrytande ämnnen i den, dom bildas ju när man kör..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

På de trefemtio motorer jag servat å ägt så har jag bytt var 500 mil :)

Är de mycket korta sträckor så är de vad GM rekomenderar också :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

hög moral= låg IQ?

Inlägg av Ingo »

tja man kan ju säga att man ska byta olja varje år på en hobbybil,vilket ju är rätt vettigt.
Men kör man 150 mil under sommaren och det mesta till en bilträff 50 mil bort,då blir det lite löjligt.
Kör man bilen vintertid i stan,utan motorvärmare och aldrig längre än 5 km,då köper jag Jakes resonemang,men inte på en hobbybil använd under sommaren.
Hur gör jag själv då ? :roll: ,tja jag kör nog aldrig 500 mil på min olja,men jag byter inte varje år heller.
Men i höst bytte jag aldeles för besiktningen.
Användarens profilbild
Lingmieux
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lingmieux »

Jake skrev:Så därför är man bara Dumsnål om man inte byter olja en gång om året.
Håller med Jake om ovanstående...
Jag är alldeles för rädd om pärlan så jag byter varje höst när det närmar sej vinteravställning.
/Roger
Skriv svar