Vilken C4 har starkast motor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
vision79
Nykomling
Nykomling

Vilken C4 har starkast motor?

Inlägg av vision79 »

Som topicen säger

samt..vilken av C4 karossens modeller ska man sikta på? för/nackdelar?

Alltid skoj med mkt motor..så mera kubik o hästar tack :)
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Mest effekt är det i ZR1:orna, det ligger väl på knappt 400 hästar tror jag, vad jag vet så finns dom bara med dom "nyare" kaross formerna som kom 91 på Corvetterna med standard motorn.
ZR1 fanns bara 90-96 tror jag (har inte så bar koll på dom).
Jag tycker den nyare karossen är snyggast, och då får man ju även den nyare instrumenteringen (ofta kallad saab instrumentering), men det är ju inte alla som vill ha den har man förstått, den kom i alla fall 90.

Daniel!
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Det är väl Zr1 du ska leta efter då!
fanns från 375 hk om ja inte minns fel...
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

kothe skrev:Mest effekt är det i ZR1:orna, det ligger väl på knappt 400 hästar tror jag, vad jag vet så finns dom bara med dom "nyare" kaross formerna som kom 91 på Corvetterna med standard motorn.
ZR1 fanns bara 90-96 tror jag (har inte så bar koll på dom).
Jag tycker den nyare karossen är snyggast, och då får man ju även den nyare instrumenteringen (ofta kallad saab instrumentering), men det är ju inte alla som vill ha den har man förstått, den kom i alla fall 90.

Daniel!

Aha okej...

ngn som har bild på instumenteringen? på dessa 2 modeller?

LT1:orna har 306Hk vad jag förstått...ZR1 lär väll knappast vara speciellt lätt att få tag på?
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Har ju själv en C3:a så man har väl ingen större koll direkt, men har för mig att det är/var så här :

Samtliga i C4 & Alla som 350"CUI:

ZR-1. 385-405HK Beroende på årsmodell.
LT-4. 330HK.
LT-1. 300 eller 306 beroende på litteratur.

De äldre "TPI" har jag ännu sämre koll på men fanns väl från 194HK till 280??HK.

ZR-1 finns att få tag på men är ju dyrare...

LT-1 Puffran kom väl -92, så jag hade då kollat efter en sådan eller LT-4.

Så mitt val/råd e isf, en med LT-4:a & manuell låda,
fast allra helst så blev det ju en C3:a -69 till 72 med 427" eller 454"BB & då TH-400 Automat :wink:
Senast redigerad av STINGRAY454 den tor nov 17, 2005 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Det är nog inte några större problem att hitta en ZR1:a, men dom kostar väl 100 000 mer än en LT1:a, dom kostar väl ca. 250 000. Och för dom 100 000 som skiljer kan man ju köpa kompressor + lite annat så har man ju mer än 400 hästar.

Daniel!
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

STINGRAY454 skrev:Har ju själv en C3:a så man har väl ingen större koll direkt, men har för mig att det är/var så här :

Samtliga i C4 & Alla som 350"CUI:

ZR-1. 385-405HK Beroende på årsmodell.
LT-4. 330HK.
LT-1. 300 eller 305 beroende på litteratur.

De äldre "TPI" har jag ännu sämre koll på men fanns väl från 194HK till 280??HK.

LT-1 Puffran kom väl -92, så jag hade då kollat efter en sådan eller LT-4.
Okej..tack för alla tips :)

Har ni ngn länk till vette performance sidor? Kompressor satser , Headers?..ja lite sånt :)
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Den äldre instrumenteringen är ju helt digital, och har vad jag har förstått kunnat krångla en del.
Den nyare har digital hastighets mätare, men en vanlig varvräknare med nål. Den har även några andra analoga mätare för Volt, Olje temp. Vatten temp. och olje tryck.
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

kothe skrev:Den äldre instrumenteringen är ju helt digital, och har vad jag har förstått kunnat krångla en del.
Den nyare har digital hastighets mätare, men en vanlig varvräknare med nål. Den har även några andra analoga mätare för Volt, Olje temp. Vatten temp. och olje tryck.
Aha hm...låter som man ska ligga ngnstans runt 91-95 kanske och en LT-1 alt LT-4 om mans ka hålla sig inom rimliga pengar.
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

92-96 Skulle jag titta på eftersom LT1:an kom 92, LT4:an vet jag inte hur det är med, men jag undrar om det inte var så att den bara fanns sista året (96) eller något sånt.

Daniel!
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Kompressorsatser finns både på www.vette.se och www.vettesmaland.com och det är svenska sidor, men det måste ju gå att hitta i USA också.
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

kothe skrev:Kompressorsatser finns både på www.vette.se och www.vettesmaland.com och det är svenska sidor, men det måste ju gå att hitta i USA också.
Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1

Frågan är om TP1 klarar 10psi på standard motor? och lika så LT1:an om den klarar 8Psi?

Ngn som hört/provat detta som kan uttala sig?

Finns ju även Lustgas om man inte blir nöjd med siffrorna :lol:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

vision79 skrev:
kothe skrev:Kompressorsatser finns både på www.vette.se och www.vettesmaland.com och det är svenska sidor, men det måste ju gå att hitta i USA också.
Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1

Frågan är om TP1 klarar 10psi på standard motor? och lika så LT1:an om den klarar 8Psi?

Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..

Här är en film på en polare till mig, han har iofs gjort lite mer än bara kompressor installation men ändå :D (har varit upp i C3 delen nyligen)

http://media.savarturbo.se/mats/car_mix1.mpeg
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

har bara skummat tråden som hastigast och det kan tänkas att mitt tillägg redan sagts,,,ZR-1:an började på 375 hk och mot slutet gav den 405 hk
mvh R
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

ZR1 1993-1995, 405 hk. Första årsmodellen 375 hk om jag minns rätt och därefter 1991-1992 385 hk. ZR 1 har även "effektnyckel" som sitter i mittkonsollen så att den bara lämnar hk som en "vanlig " Corvette om du inte vridit om nyckeln. :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

Jake skrev:
vision79 skrev: Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1

Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..

Här är en film på en polare till mig, han har iofs gjort lite mer än bara kompressor installation men ändå :D (har varit upp i C3 delen nyligen)

Det är just den bilen som "skadat" mig att vilja ha en vette med kompressor..fifaan så gott ljud det är i den..öj öj

Vad lämnar din i effekt o vad vad har du gjort åt den exakt? och på vilken motor??
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

vision79 skrev:
Det är just den bilen som "skadat" mig att vilja ha en vette med kompressor..fifaan så gott ljud det är i den..öj öj

Vad lämnar din i effekt o vad vad har du gjort åt den exakt? och på vilken motor??
:D, Du kan ju fråga men du får inget svar om vad jag exakt har gjort ;)...Det är ju lite hedersgrej mot svante också.. Men att det inte är billigt kan jag ju säga (kommer du hit med 200000 så kan jag bygga en lämplig motor åt dig ;))..

Skämt å sido :)
Jag har väl ca 600 slumrande pollar på en vacker dag med solsken, det lilla som är kvar av org motorn kommer från 85an TPI..

Svante har med den setupen i filmen 600-700.. men med rätt kompressor IC osv, så bör det bo mellan 800-900 håstar där.. Hans bil var från början en 85a TPI det också..
Överladdad, E85

(_!_)
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

Jake skrev:
vision79 skrev:

:D, Du kan ju fråga men du får inget svar om vad jag exakt har gjort ;)...Det är ju lite hedersgrej mot svante också.. Men att det inte är billigt kan jag ju säga (kommer du hit med 200000 så kan jag bygga en lämplig motor åt dig ;))..

Skämt å sido :)
Jag har väl ca 600 slumrande pollar på en vacker dag med solsken, det lilla som är kvar av org motorn kommer från 85an TPI..

Svante har med den setupen i filmen 600-700.. men med rätt kompressor IC osv, så bör det bo mellan 800-900 håstar där.. Hans bil var från början en 85a TPI det också..

mm..nä jag funderade mest , det lät som den var standard i motor och endast överladdad :)

Vad tror du om det jag frågade ovan?..om effekt uttag med prochargern på LTI o TP1 på orörd motor?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

vision79 skrev:

mm..nä jag funderade mest , det lät som den var standard i motor och endast överladdad :)

Vad tror du om det jag frågade ovan?..om effekt uttag med prochargern på LTI o TP1 på orörd motor?
Prochargern bör ge ca 400häst på en orginalmotor (oavsett TPI/LT1). men det som blir riktigt imponerande är Vridmomentet som hamnar nånstans 600-800Nm.. Kör du Automat så kan du räkna med att den pajjar, och kopplingen på en man ska du inte lita på..

Om vi ska snacka lite årsmodeller,
85an har smidda kolvar org samt att den slipper avgass krav.. Tyvärr så är den manuella lådan lite suspekt, men det positiva är att du knappast kan förstöra den manuella delen men den elektriska överväxeln kan vara lite KESO på många bilar.
LT1 92-93 har den bästa manuella lådan samt att prochargers kompressor insallation är något vettigare på LT1orna.. har hypereutektiska kolvar org, vilket håller ett tag, samt att det är en nyare bil.. Automaterna är lika ohållbara på samtliga årsmodeller, men det ärhyffsat billigt att renovera och preppa dessa..

Kolla även in Vortechs satser www.vortechsuperchargers.com, det är prochargers bittraste konkurrenter.. och dom är bättre på pappret, men det är mycket pajkastning mellan lägren så skaffa din egen uppfattning..
Överladdad, E85

(_!_)
vision79
Nykomling
Nykomling

Inlägg av vision79 »

Mm..frågan vilket kit som är prisvärdast?

Och om man ska köra vattenkyl eller om man kan hänga dit en egn IC? för att spara på kulerna lite..

Antagligen så är Procharger och Vortech minst lika bra..smaken som baken.

Byta koppling på manuella så håller det? alt plocka ner aut o renovera/preppa?!

Vad pratar vi för pengar för att göra iordningen en Aut?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

kom upp ett begagnat boltonkit idag
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... #post22580

Har aldrig fipplat med automater, men en riktig preppning går på 10000-20000 beroende på hur bra den skall vara och vem som gör det..
Överladdad, E85

(_!_)
Grevé
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Grevé »

Om man tittar på sug trim då?
Har sett på diverse forum om strokade >383/sugtrimmade LT-1:r(men aldrig några effektsiffror).
Kompressor vs. 383/sugtrimkoncept i fart och pris?visst,vridet blir ju svårt å matcha med sugtrim.Skulle vilja ha mera effekt utan att riskera lådan,å med kompressor är väl risken överväldigande...
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Överladd

Inlägg av Skp »

Asfräckt, skitcooooooolt

Har du möjlighet att lägga ut några dynocharts med effekt, vrid, laddtryck, blandningsförhållande etc. skulle det var kul att se då jag själv håller på och bygger på en 91:a med överladd.
vill samtidigt passa på att visa lingenfelters C5:a Twin Turbo från 2003 (byggdes i 25ex tror jag) med 1000 friska på bakhjulen.
http://www.motortrend.com/multimedia/mt ... _corvette/
0-250km/h på 9,2sek. Andra videon uppifrån

Skp
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Bilen är inte bromsad, och lär aldrig bli det.. Han har nämligen sålt av shortblocket, till förmån för nya värre grejjer :)..

Ang Strokade TPIer, så har jag ett par artiklar på ämnet, med dynopapper givetvis.. En lämplig 383 med "rätt toppar", lagom rumpig cam, och standard insuget ger ca 400 pollar, och Brutalt med vrid över hela registret..
Överladdad, E85

(_!_)
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

STINGRAY454 skrev: LT-1. 300 eller 306 beroende på litteratur.
Det beror på om man mäter amerikanska eller metriska hästkrafter.

100 kw = 135.96 hk (metriskt)
100 kw = 134.10 hp (UK & US)

300 hp = 223.71 kw = 304 hk

En amerikansk hästkraft är alltså starkare än en tysk hästkraft ;)
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Ang LT4, den fanns ju bara som option till 1996:an, och endast tillsammans med 6-växlad manuell låda.

Det är samma motor + låda som fanns i den begränsade upplagan 1996 av "Grand Sport". Men man kunde även för 1450 dollar köpa den LT4-motorn som tillval till vilken Corvette man än valde. Enda "begränsningen" var att man inte kunde få LT4 med automatlåda.

Det sägs också att GM satte siffrorna på LT4:an medvetet för lågt. De flesta bilarna ger mellan 350-360 hästar, helt i original. Det finns tom några ex som mätts upp till runt 390 hästar, helt original!

GM ville inte "stöta" sig med dom som hade betalt ca 25.000 dollar extra för sin ZR1 1995, genom att nästa år erbjuda en motor-option nästan lika stark, för en tiondel av priset.....

Det är i alla fall vad jag läst i många Corvette-böcker....

För den som vill kolla siffror har jag lagt ut lite på min hemsida (jag är ju lite partisk....) :)

http://www.vearp.se/vette.htm (siffror längst ner på sidan)

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:
vision79 skrev: Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1

Hej Jake

Anntar att det var din Corvette på filmen :D
Kul att få se den live och vad den går :shock: :D

Gratulerar till ett lyckat bygge!
Kör du på E85 i filmen?
Är det flytt gods eller annan trevlig regning på din vette? Kan ju inte vara helt lätt i Bilprovningen annars :wink:

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

mrv8 skrev:
Jake skrev: Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..

Hej Jake

Kör du på E85 i filmen?
Är det flytt gods eller annan trevlig regning på din vette? Kan ju inte vara helt lätt i Bilprovningen annars :wink:

Mvh
MrV8
Nä det är inte min bil :(... det är en polare till mig.. Jag har dock varit tagit fram motorkonceptet på motorn som sitter i på filmen.. samt gjort alla beräkningar.. Nu är den motorn såld, Kan ju lova att den nya motorn kommer att bli något i hästväg.. Motorn på filmen kommer att framstå som snäll och slätstruken ;).. Det e 98 på filmen, men det blir E85 i den nya motorn.

Bilen besigtigas i kramfors för de är inte så petiga där :D..
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:
mrv8 skrev: Hej Jake

Kör du på E85 i filmen?

Mvh
MrV8
Nä det är inte min bil :(... det är en polare till mig.. Jag har dock varit tagit fram motorkonceptet på motorn som sitter i på filmen.. samt gjort alla beräkningar.. Nu är den motorn såld, Kan ju lova att den nya motorn kommer att bli något i hästväg.. Motorn på filmen kommer att framstå som snäll och slätstruken ;).. Det e 98 på filmen, men det blir E85 i den nya motorn.

Bilen besigtigas i kramfors för de är inte så petiga där :D..
Ahhh Okej.

Jag som hoppats på att det var E85 i den hade varit kul att se ett bygge som gick av bara den på E85 bränsle. Men men man kan inte få allt, men det var väldans vad den gick :D

Hoppas vi får se en liknade film på din snart :D

Låter trevligt att ha en så snäll besiktning i närheten eller ni kanske åker ditt även om det är långt.

Lycka till med din kompis nästa protjekt!

Mvh
MrV8
Skriv svar