samt..vilken av C4 karossens modeller ska man sikta på? för/nackdelar?
Alltid skoj med mkt motor..så mera kubik o hästar tack

kothe skrev:Mest effekt är det i ZR1:orna, det ligger väl på knappt 400 hästar tror jag, vad jag vet så finns dom bara med dom "nyare" kaross formerna som kom 91 på Corvetterna med standard motorn.
ZR1 fanns bara 90-96 tror jag (har inte så bar koll på dom).
Jag tycker den nyare karossen är snyggast, och då får man ju även den nyare instrumenteringen (ofta kallad saab instrumentering), men det är ju inte alla som vill ha den har man förstått, den kom i alla fall 90.
Daniel!
Okej..tack för alla tipsSTINGRAY454 skrev:Har ju själv en C3:a så man har väl ingen större koll direkt, men har för mig att det är/var så här :
Samtliga i C4 & Alla som 350"CUI:
ZR-1. 385-405HK Beroende på årsmodell.
LT-4. 330HK.
LT-1. 300 eller 305 beroende på litteratur.
De äldre "TPI" har jag ännu sämre koll på men fanns väl från 194HK till 280??HK.
LT-1 Puffran kom väl -92, så jag hade då kollat efter en sådan eller LT-4.
Aha hm...låter som man ska ligga ngnstans runt 91-95 kanske och en LT-1 alt LT-4 om mans ka hålla sig inom rimliga pengar.kothe skrev:Den äldre instrumenteringen är ju helt digital, och har vad jag har förstått kunnat krångla en del.
Den nyare har digital hastighets mätare, men en vanlig varvräknare med nål. Den har även några andra analoga mätare för Volt, Olje temp. Vatten temp. och olje tryck.
Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1kothe skrev:Kompressorsatser finns både på www.vette.se och www.vettesmaland.com och det är svenska sidor, men det måste ju gå att hitta i USA också.
Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..vision79 skrev:Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1kothe skrev:Kompressorsatser finns både på www.vette.se och www.vettesmaland.com och det är svenska sidor, men det måste ju gå att hitta i USA också.
Frågan är om TP1 klarar 10psi på standard motor? och lika så LT1:an om den klarar 8Psi?
Ngn som hört/provat detta som kan uttala sig?
Finns ju även Lustgas om man inte blir nöjd med siffrorna
Jake skrev:Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..vision79 skrev: Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1
Frågan är om TP1 klarar 10psi på standard motor? och lika så LT1:an om den klarar 8Psi?
Ngn som hört/provat detta som kan uttala sig?
Finns ju även Lustgas om man inte blir nöjd med siffrorna
Här är en film på en polare till mig, han har iofs gjort lite mer än bara kompressor installation men ändå(har varit upp i C3 delen nyligen)
http://media.savarturbo.se/mats/car_mix1.mpeg
vision79 skrev:
Det är just den bilen som "skadat" mig att vilja ha en vette med kompressor..fifaan så gott ljud det är i den..öj öj
Vad lämnar din i effekt o vad vad har du gjort åt den exakt? och på vilken motor??
Jake skrev:vision79 skrev:
Det är just den bilen som "skadat" mig att vilja ha en vette med kompressor..fifaan så gott ljud det är i den..öj öj
Vad lämnar din i effekt o vad vad har du gjort åt den exakt? och på vilken motor??, Du kan ju fråga men du får inget svar om vad jag exakt har gjort
...Det är ju lite hedersgrej mot svante också.. Men att det inte är billigt kan jag ju säga (kommer du hit med 200000 så kan jag bygga en lämplig motor åt dig
)..
Skämt å sido
Jag har väl ca 600 slumrande pollar på en vacker dag med solsken, det lilla som är kvar av org motorn kommer från 85an TPI..
Svante har med den setupen i filmen 600-700.. men med rätt kompressor IC osv, så bör det bo mellan 800-900 håstar där.. Hans bil var från början en 85a TPI det också..
Prochargern bör ge ca 400häst på en orginalmotor (oavsett TPI/LT1). men det som blir riktigt imponerande är Vridmomentet som hamnar nånstans 600-800Nm.. Kör du Automat så kan du räkna med att den pajjar, och kopplingen på en man ska du inte lita på..vision79 skrev:
mm..nä jag funderade mest , det lät som den var standard i motor och endast överladdad
Vad tror du om det jag frågade ovan?..om effekt uttag med prochargern på LTI o TP1 på orörd motor?
Hej JakeJake skrev:Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..vision79 skrev: Kollade lite närmare på Prochargern Centrifugal kompressorn som enl utsago ska klara ca 10-12Psi på TP1 och ca 8Psi på LT1
Frågan är om TP1 klarar 10psi på standard motor? och lika så LT1:an om den klarar 8Psi?
Ngn som hört/provat detta som kan uttala sig?
Finns ju även Lustgas om man inte blir nöjd med siffrorna
Här är en film på en polare till mig, han har iofs gjort lite mer än bara kompressor installation men ändå(har varit upp i C3 delen nyligen)
http://media.savarturbo.se/mats/car_mix1.mpeg
Nä det är inte min bilmrv8 skrev:Hej JakeJake skrev: Jag har en procharger i min bil.. och det har inte varit några problem, så länge man inte laddar mer än vad som kommer med kitten.. ALLA jag känner som har såsat i mer laddtryck (eller gjort nåt annat i trimväg+kompressor) har skutit motorn..
Här är en film på en polare till mig, han har iofs gjort lite mer än bara kompressor installation men ändå(har varit upp i C3 delen nyligen)
http://media.savarturbo.se/mats/car_mix1.mpeg
Anntar att det var din Corvette på filmen![]()
Kul att få se den live och vad den går![]()
![]()
Gratulerar till ett lyckat bygge!
Kör du på E85 i filmen?
Är det flytt gods eller annan trevlig regning på din vette? Kan ju inte vara helt lätt i Bilprovningen annars![]()
Mvh
MrV8
Ahhh Okej.Jake skrev:Nä det är inte min bilmrv8 skrev: Hej Jake
Anntar att det var din Corvette på filmen![]()
Kul att få se den live och vad den går![]()
![]()
Gratulerar till ett lyckat bygge!
Kör du på E85 i filmen?
Är det flytt gods eller annan trevlig regning på din vette? Kan ju inte vara helt lätt i Bilprovningen annars![]()
Mvh
MrV8... det är en polare till mig.. Jag har dock varit tagit fram motorkonceptet på motorn som sitter i på filmen.. samt gjort alla beräkningar.. Nu är den motorn såld, Kan ju lova att den nya motorn kommer att bli något i hästväg.. Motorn på filmen kommer att framstå som snäll och slätstruken
.. Det e 98 på filmen, men det blir E85 i den nya motorn.
Bilen besigtigas i kramfors för de är inte så petiga där..