Sida 1 av 1

TH700 vs 4+3, vilken är bäst?

Postat: fre dec 16, 2005 22:52
av Doktor-T
Jag vet att th700 lådan blev förbättrad allt efter vad åren gick. Men när var det den blev riktigt vettig, 88?

Hur ligger det till med 4+3 lådan? Vilka är bra? Dåliga? Kom den 6 växlade -90?


Mvh: Tobbe

Dålig/bra

Postat: lör dec 17, 2005 15:57
av Ingo
Lådorna var väl anpassade till den effekt motorn gav,så vet inte om man ska säga att automaterna är dåliga före 88, men dom blev förstärkta på flera punkter då.
Sexväxlade lådan kom 1989 i samband med ZR1,som var tänkt att släppas redan 89,men blev uppskjuten till 90.
4+3 är ju lite lastbilslåda,men de flesta växlar väl 4 gånger och lägger in överväxeln.
Bristande underhåll är väl största problemet med 4+3,och det är en rätt ovanlig pjäs vilket gör att delar kostar en del.
Men om man inte ids veva ner sidorutan,utan ska ha elmotor till den funktionen,varför ska man då sitta och veva i en växellåda?

Postat: lör dec 17, 2005 22:06
av ornet
4+3
Är inte helt på det klara med vad det är för pjäs.
converterlock på alla vxl eller hur funkar den?

växellåda

Postat: sön dec 18, 2005 0:04
av Doktor-T
Jag har sedan tidigare haft mina duster med th700 lådan & 4L60E och kvaliteten är la sisådär i mitt tycke. Hur som helst så låter det trevligare med den lådan än med 4+3 lådan.

Bäst vore det trots allt med den 6 växlade.



4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?

Postat: sön dec 18, 2005 0:41
av ornet
4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?
Jaha :oops: manuell

Postat: sön dec 18, 2005 11:01
av M Nordin
Doktor-T: Tidgare TH700:or är sämre i mina ögon. T o m halva årsmod -84 har de 27 splines på ing axel (=sämre tillg på turbiner), utan aux valvebody = pang i ryggen när du lägger i D, + alla bussningar, tätningar, sprag, fjäderpaket och oljekontroll som blev bättre med tiden. Dock inte skottsäkra men bättre. Till min -84 bygger jag om en låda från -91 med delar från Pro-built. Lådan i mkt fint skick invändigt men brunnen 3-4 koppling (som vanligt).

MVH

MN

Re: växellåda

Postat: sön dec 18, 2005 14:02
av mrv8
Doktor-T skrev:Jag har sedan tidigare haft mina duster med th700 lådan & 4L60E och kvaliteten är la sisådär i mitt tycke. Hur som helst så låter det trevligare med den lådan än med 4+3 lådan.

Bäst vore det trots allt med den 6 växlade.



4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?
4+3 lådan
Har också vart nyfiken på den lådan!

Är det en plantetväxel som går att lägga i på 2,3,4 som en extra växel på dessa växlar?

I så fall hur mycket skilljer sig varvet då med den i och ur?

Kan man säga att det är en hög och låg växel så man kan få 2,3,4 hög och 2,3,4 låg?

Skulle vara kul att höra från er som har provat dessa lådor i verkligheten hur den är, och fungerar.

Mvh
MrV8

th700

Postat: sön dec 18, 2005 22:37
av Doktor-T
Ja det är vettigt att preppa 700:An ordentligt om man har den nere, speciellt om man trimmar en del.

Jag ska se till att satsa på en så sen 700 som möjligt, sen är det bara att hålla tummarna. Dom är iaf finfina när dom funkar bra 8)

Postat: mån dec 19, 2005 20:47
av Najkles
Har en 4+3-låda i min 86:a och har inte haft några problem med den. Kör man lugnt kopplas overdriven in automatiskt efter att motortemperaturen överstigit 50° C men som vid aktiv körning på Mantorp kopplas inte Od in överhuvudtaget. Od kan naturligtvis kopplas ur manuellt med knappen på växelspaken.

Själva lådan är en "super T10". samma låda som man har manglat i NASCAR sedan 60talet.. Just den som sitter i corvetten är den sista uppdaterade varianten, och den starkaste. Od är en liten 2växlad automat som sitter som extraklump efter den vanliga växellådan. Den skall regelbundet kontrolleras gällande oljenivå samt att man skall byta vissa filter och packningar i den, ganska humana priser på den packningssatsen.


Niklas svart 86:a 4+3

Postat: tis dec 20, 2005 1:39
av mrv8
Najkles skrev:Har en 4+3-låda i min 86:a och har inte haft några problem med den. Kör man lugnt kopplas overdriven in automatiskt efter att motortemperaturen överstigit 50° C men som vid aktiv körning på Mantorp kopplas inte Od in överhuvudtaget. Od kan naturligtvis kopplas ur manuellt med knappen på växelspaken.

Själva lådan är en "super T10". samma låda som man har manglat i NASCAR sedan 60talet.. Just den som sitter i corvetten är den sista uppdaterade varianten, och den starkaste. Od är en liten 2växlad automat som sitter som extraklump efter den vanliga växellådan. Den skall regelbundet kontrolleras gällande oljenivå samt att man skall byta vissa filter och packningar i den, ganska humana priser på den packningssatsen.


Niklas svart 86:a 4+3
*hmm*

Intressant växelåda det där :shock:

Skulle villja åka en i verkligheten någon gång och se hur den är i praktiken.

Du skriver att det är två växlad automat efter super 10 lådan.

Kan inte du vara snäll och berätta lite mer om dom olika växlingsalternativen den har att bjuda på? Eller är det bara som du skrev att när 4 växel är i så går en extra växel i när man inte gasar så hårt?

Har kört en i ett bil spel en gång i tiden, där 4 växeln var hög hög! Är den så i verkligheten?

Stort tack för ditt svar och även stort tack om du fyller på med nytt svar på mina nya frågor :D

Mvh
MrV8

Postat: lör dec 24, 2005 13:56
av Najkles
Denna lilla sida kan kanske vara av intresse:
http://www.5speeds.com/dne.htm

Mvh
Niklas

4+3

Postat: lör dec 31, 2005 14:15
av Doktor-T
Den där länken var informativ. Jag antar att den lådan inte är sämre än th700 som oxå drogs med en del probs.

Hur som helst så ska jag kika på några 88:or och den ena har 4+3 låda och den andra th700.

Hur märker jag om 4+3 lådan är fel på?

Mvh: Tobbe

växellåda

Postat: tis jan 03, 2006 19:49
av Doktor-T
Räcker det med vanlig service på överväxeldelen på 4+3 lådan för att den ska fungera eller finns det några andra svagheter?

Re: växellåda

Postat: tor jan 05, 2006 22:49
av Jake
HEHE

4+3 ären intressant skapelse.. Volvo hade ju nån liknande läsning på 164an. 4 växlar plus en elektrisk överväxel (som man bara kunde på i på 4an om man inte kapade en viss sladd).

Ang 4+3 och hållbarhet så måste man vara ganska klantig för att köra sönder den 4pedade delen, men OD'n blir lätt keso om den inte får rätt underhåll.. Vilket lär vara ett problem eftersom jag köpte det sista filtret från klantberg(3.5år sedan), dom har nämligen slutat att tillverka dessa.. Har på omvägar hört att det finns nåt FORD filter som passar.. men jag vet inte vilket.. (sedan så är det ju en styggelse att beblanda corvetten med FORDgrejjer)

MRV8: om du vill åka med en 4+3a så kan du höjta till på nån träff i sommar så ska du få en provtur :)

filter

Postat: fre jan 06, 2006 12:15
av Doktor-T
Angående det med filtret så låter det inte bra. Slutar dom tillverka så lär ju ingen byta dom.

Dom bilar jag ringt på (bilannonser) så verkar inte någon veta något om att filter och olja ska hållas efter på överväxeldelen. Detta känns ganska oroande tycker jag.

Dom kunde väl gjort den som en normal 5 eller 6 växlad låda från början...

Det känns på så vis nästan bättre att köpa th700 låda än en lådan som med största sannolikhet är dåligt skött.. :(

Postat: fre jan 06, 2006 15:11
av Najkles
Angående filter tillgång till 4+3lådan.
Ett filter kit finns att köpa hos Ecklers: http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1852 för 19.99Us och det finns även ett renoveringskit art nr: 35651 för 144.99 Us.
Oljebyte samt filter byte skall ske varje 10.000miles enligt ecklers.
Men enligt (101 Projekts for your Corvette 84-96 "Richard Newton") kan bytet ske var 15.000miles och då använda Dextron III olja.

Vad jag förstått är många rädda för krångel med denna Od men enligt ovanstående författare till boken så är årsmodell 84 den som haft problem, därefter har vissa detaljer bytts ut i Od och därmed fått betydligt förhöjd tillförlitlighet.

Om Du Doktor T skall prova denna bil med 4+3 så kolla att kickdown fungerar på andra, tredje och fjärde växeln. Detta skall ske lika smidigt som en vanlig automat. Prova även att med knappen på växelspaken att Od går att lägga ur manuellt utan krångel, på den lilla svarta panelen finns ett "D" som skall tändas och slockna när du gör detta.
Kom ihåg att Od fungerar efter att motortempen överstiger 50°C inte på en kall bil.

Jag pratar varmt om denna låda men det kanske beror på att jag ej haft några problem på de 3åren jag haft bilen, sedan gillar jag att köra V8 med manuell låda, en speciell känsla. :wink:

Mvh
Niklas Svart 86:a 4+3

Re: växellåda

Postat: sön jan 08, 2006 1:48
av mrv8
Jake skrev:
MRV8: om du vill åka med en 4+3a så kan du höjta till på nån träff i sommar så ska du få en provtur :)
Hej Jake

Jag tackar så mycket för ditt erbjudande :D

Vill gärna åka med en tur i sommar på någon träff, den här 4+3 lådan låter riktigt intressant tycker jag!

Vi får höras närmare sen hur jag känner igen dig på träffen :wink:

Mvh
MrV8

Postat: sön jan 08, 2006 3:50
av ornet
Jaha, då får väl jag bjuda in mig själv till en provtur med dej då Najkles.
Tycker ju själv jänkare och manuell inte låter riktigt friskt :lol:

Postat: sön jan 08, 2006 11:32
av Najkles
Automat passar bra till stora plåtskepp med förare som är solbrända på vänster armbåge. Vi andra kör sportbil. :lol:

Du är jättevälkommen att prova 4+3konceptet när vi träffas Ornet.

Mvh
Niklas Svart 86:a 4+3