Sida 1 av 1
OLJA
Postat: sön feb 19, 2006 23:02
av hakan-69
Hej på er.
Eftersom det finns så många som har koll på läget här så hoppas jag på snabba svar. Jag har en -93 LT1 och undrar vad jag skall ha för olja?
Motor:
Automatlåda:
Bakaxel:
Mvh
Håkan
Re: OLJA
Postat: mån feb 20, 2006 8:43
av M Nordin
hakan-69 skrev:Hej på er.
Eftersom det finns så många som har koll på läget här så hoppas jag på snabba svar. Jag har en -93 LT1 och undrar vad jag skall ha för olja?
Motor:
Automatlåda:
Bakaxel:
Mvh
Håkan
Hej
Fritt ur minnet:
Motor: GM skvalpade väl i Mobil1 5W30. Här lär du få höra råd tills öronen ramlar av
Automatlåda: Dexron III
Bakaxel: SAE 80W/90 med "antiknäpptillsats"
För att göra det hela lite lustigt så finns det inga avtappningspluggar på vare sig låda eller bakaxel.
MVH
MN
Postat: ons feb 22, 2006 16:26
av Bobrob
Jag har kört på Mobil1 0W40 (Porsche + Volvoolja) finns ofta till specialpris 15W30 brukar vara lite scårare att hitta, men MICRO har den.
Min bil har nu gått 11500 mil. Med den tjockare 0W40-oljan har jag kunnat köra 1000 mil utan att behöva fylla på olja och fått något högre oljetryck.
Skall pröva med Mobil1 15W30 nästa runda för att se eventuell skillnad.
Postat: tor feb 23, 2006 1:56
av STINGRAY454
Bobrob skrev:Jag har kört på Mobil1 0W40 (Porsche + Volvoolja) finns ofta till specialpris 15W30 brukar vara lite scårare att hitta, men MICRO har den.
Min bil har nu gått 11500 mil. Med den tjockare 0W40-oljan har jag kunnat köra 1000 mil utan att behöva fylla på olja och fått något högre oljetryck.
Skall pröva med Mobil1 15W30 nästa runda för att se eventuell skillnad.
Är inte en 0-40 olja den som är tunnare än en 15-30

Postat: tor feb 23, 2006 9:32
av M Nordin
0W/40 är tunnare kall men tjockare varm än 15W/30
F ö aldrig hört talas om en syntet med så tight VI?
MVH
MN
Postat: tor feb 23, 2006 10:42
av Jake
Nordin, Bara för att det står syntet på flaskan behöver det inte vara det i den.. Kravet för att det skall få stå syntet på flaskan styrs av vissa av oljans egenskaper.. Måga av dagens mineraloljor är så bra så de klarar syntetkraven..
Postat: tor feb 23, 2006 10:57
av M Nordin
Jake skrev:Nordin, Bara för att det står syntet på flaskan behöver det inte vara det i den.. Kravet för att det skall få stå syntet på flaskan styrs av vissa av oljans egenskaper.. Måga av dagens mineraloljor är så bra så de klarar syntetkraven..
Jag vet att det varit diskussion om ex Mobil är en "syntetolja" eller inte men nu tycker jag det är viktigare att hålla reda på VI istället. Jag uttrycker mig så här då: 15W/30 är tight VI överhuvudtaget. I flottan hade vi 20W/30 men de motorerna startades aldrig kallare än 50 grader...
Du får gärna förklara vad det gör en olja till en "syntet"!
MVH
MN
Postat: tor feb 23, 2006 12:44
av unclebans
Köp olja efter typ av körning. Kör du mycket på bana ska du satsa på en lite tjockare olja. Annars går det bra med typ 10-40 olja. 0 är inte nödvändigt då du förmodligen inte startar bilen vid -20 och ner. 10 ska klara upp till ca -20C.
Alla motorer förbrukar olja. Om man inte behöver fylla på kan det bero på att bilen inte körs varm tillräckligt. Det som händer då är att oljan blir utspädd med bensin, därav får du mer olja i motorn men oljan håller då inte bra kvalité.
Glöm inte att byta olja ofta, speciellt om man bara cruisa lite korta stunder då och då...
Jag får fylla på ca 1 liter vart 500 mil men samtidigt pressar jag bilen typ varje gång jag är ute och kör. Dessutom säger man att LS1orna drar lite mer olja...
Postat: tor feb 23, 2006 21:57
av Bobrob
unclebans skrev:Köp olja efter typ av körning. Kör du mycket på bana ska du satsa på en lite tjockare olja. Annars går det bra med typ 10-40 olja. 0 är inte nödvändigt då du förmodligen inte startar bilen vid -20 och ner. 10 ska klara upp till ca -20C.
Alla motorer förbrukar olja. Om man inte behöver fylla på kan det bero på att bilen inte körs varm tillräckligt. Det som händer då är att oljan blir utspädd med bensin, därav får du mer olja i motorn men oljan håller då inte bra kvalité.
Glöm inte att byta olja ofta, speciellt om man bara cruisa lite korta stunder då och då...
Jag får fylla på ca 1 liter vart 500 mil men samtidigt pressar jag bilen typ varje gång jag är ute och kör. Dessutom säger man att LS1orna drar lite mer olja...
Jag kör cirka 1500 mil per år med min Corvette - mer långkörningar och hård gatkörning än korta kallkörningar, så jag har inte bensin i oljan utan snarare en välskött motor, som drar lite mindre olja beroende på den något tjockare 0W40 oljan (vid 100 grader C). Byter vid 1000 mil enligt rekommendationen - vilket Mobil1-oljan skall klara.