Sida 1 av 1

växellåda 4+3

Postat: tor apr 13, 2006 14:13
av Rille
Vad menar man när man pratar om
att man har en vanlig manuel
4+3 låda!? :?:

Postat: tor apr 13, 2006 14:36
av Jake
4 växlad manuell och elektrisk överväxel på 2an,3an,4an..

Postat: tor apr 13, 2006 16:35
av Rille
Vilket år började corvetterna med 6vxl lådor!?

manuell

Postat: tor apr 13, 2006 17:26
av Doktor-T
90

6 växlat

Postat: tor apr 13, 2006 19:01
av Ingo
Redan 89 kom den sexväxlade(man hade ju tänkt släppa ZR1 redan 89)

pantera

Postat: tor apr 13, 2006 20:25
av Doktor-T
Ingo


Var inne på din hemsida och kika runt. Kul bilar och det var kul att läsa om Panteran. Hur går det med renoveringen?

Mvh: Tobbe

Panter

Postat: fre apr 14, 2006 12:38
av Ingo
Tja det går väl framåt.
Men nu är det mycket grubblande över motor uppbyggandet. Borra måste jag men vi vet inte hur mycket än,sedan är det frågon om det ska strokas ,och isåfall hur..
Men tror det börjar ge sig nu,det blir nog en 393 cleveland.Sedan är det frågan om förgasare eller insprut.
men i övrigt så försöker jag rengöra och få bort ytrost,men har ju börjat lmed lite rostsvetsning också. Hjulupphängningarna ska väl också lös här i vår,men vill kunna flytta bilen eftersom verkstan även används som garage nu vintertid.
Bara det blir vår ska jag prova lite kemisk rostborttagning på en massa prylar, så sedan kan man börja snygga till samt måla och skicka och kroma.
Tanken är att den ska se orginal ut vid en snabb blick,så de blir nog inga skärmbreddare. Golvet ska också sänkas litegrann ,åtminstone på förarsidan.
Men jag har ingen brådska ,och har ju vetten att åka med ,så det får ta den tid det tar(och vissa saker är ju inte billigt).

pantera

Postat: fre apr 14, 2006 18:54
av Doktor-T
Ja det såg ut att vara mkt jobb men det är en riktigt fräck bil. I sportvagnsklubben Göteborg finns en originalare med guldiga magnesiumfälgar och den är väldigt fin.

Jag har alltid gillat Panteran så jag kommer följa utvecklingen på din site :P

Keep up the work!

pantern

Postat: lör apr 15, 2006 10:35
av Ingo
tja det finns ytterligare ett bryderi. Bilen är en "push button",alltså en av de handtillverkade före man började massproducera för USA marknaden..Men som du ser så är inte ersättningsdörrarna som sitter på Push button,utan de nyare.har orginaldörrar,men dessa är hiskeligt dåliga.En klarar jag nog av att rädda ,men den andra behöver man nog vara en hejare till plåtslagare för att få ok. Tyvärr är det inte bara dörrhandtaget som skiljer utan de nyare dörrarna är simplare uppbyggda rakt igenom,och att bygga om är inte så mycket enklare än att rostlaga..

pantera

Postat: lör apr 15, 2006 23:01
av Doktor-T
Rost är väl igentligen det värsta kräkmedlet som finns. Vad jag vet om panteran är att dess växellåda ofta kan vara ganska medfarna. Har du kört din bil nån gång och kännt på lådan?

Det var väl renault som tillverka lådan, eller är jag full på påskmust nu? :lol:


Glad Påsk!

pantern 5 fram och back

Postat: sön apr 16, 2006 0:59
av Ingo
Nej det är det som är så kul :lol: ,riktigt grisen i säcken.
Bilen har stått antagligen sedan 80talet,och tidigare ägare köpte den delvis nerplockad,eftersom motorn slutade starta(för att en cylinder rostat fast)
Så det kan kosta 80000 om man har otur.
Men det är den nyare lådan( Dash2),och med mitt låga chassienummer borde det ha varit Dash1,så vi får hoppas att den är någorlunda.Kopplingsarmar var fastrostade ,men det har jag fått lös så jag ska spänna upp den i motorstödet bara jag fått städa upp verkstan efter all slipning och blästring.
Renault lådor används i Replikor.
Det är en ZF låda av samma typ som i ford GT40,Bmw M1,maserati Bora

Re: pantern 5 fram och back

Postat: mån apr 17, 2006 23:17
av mrv8
Ingo skrev:Nej det är det som är så kul :lol: ,riktigt grisen i säcken.
Bilen har stått antagligen sedan 80talet,och tidigare ägare köpte den delvis nerplockad,eftersom motorn slutade starta(för att en cylinder rostat fast)
Så det kan kosta 80000 om man har otur.
Men det är den nyare lådan( Dash2),och med mitt låga chassienummer borde det ha varit Dash1,så vi får hoppas att den är någorlunda.Kopplingsarmar var fastrostade ,men det har jag fått lös så jag ska spänna upp den i motorstödet bara jag fått städa upp verkstan efter all slipning och blästring.
Renault lådor används i Replikor.
Det är en ZF låda av samma typ som i ford GT40,Bmw M1,maserati Bora
Håller med ett intressant objekt du hittat!

Man skulle ju gärna villja veta lite om bilens historik i Afrika, undras vad första ägaren där var för någon? Kanske en gangster kung :wink:

Men hur har dom förvarat den eftersom allt är så rostigt? Fick du reda på det? Man tycker ju att i Afrika borde det vara rätt tort.

Skulla själv vara full av iver att få prova och köra den om jag var dig, men förstår att det tar tid ser ju ut att vara rejält med arbete på den :roll:

Mvh
MrV8

Angola

Postat: tis apr 18, 2006 12:13
av Ingo
Bilen är såld ny i Angola till en portugisisk företagsledare. Han ägde bilen tills föregående ägare såg den stående under en afrikansk carport,alltså typ ett skärm tak som mest skyddar mot solen.
Enligt uppgift slutade han köra med bilen för att den slutade starta. troligt vis stod den utan luftrenare så att vatten kom i förgasaren och en cylinder brånde fast..
Rosten kommer nog från kondens,för bärande delar har inga rostangrepp,och på panteras verkliga rostplats,mellan tank och ram är det rätt ok.
Men monsunperioderna kan ju blöta upp rätt rejält också...
Jag har ju sökt en pantera i över 23 år så nu kan jag ta det rätt lugnt med renoveringen,för man har ju corvetten att åka med.