Sida 1 av 1

varvräknare som visar dubbelt?

Postat: ons apr 19, 2006 22:16
av korvette
Hej alla corvette vänner!
Hoppas någon kan hjälpa mig!
min varvräknare visar fel dubbelt för mycket.

Postat: tor apr 20, 2006 19:48
av Jake
Varvräknaren får 8st HALL pulser/varv från HEI modulen = 4st/vevaxelvarv.. Det är ytterst otroligt att den av nån anledning skulle få för många pulser..

Om det e en eftermarknadsvarvräknare så brukar dessa gå att ställa på något sätt.. Ere orginalrn, så måste nåt ha gått innuti den.. isåfall köp en 5" och häng framför det har jag gjort..

det är orginal varv mätaren.

Postat: tor apr 20, 2006 21:42
av korvette
Det är orginal varvräknaren.

Postat: tor apr 20, 2006 22:27
av Hans-O
Kan vara Tachometer filtret som spökar eller dålig jord vid varvräknaren.

Några tips på http://my.execpc.com/C4/4A/rodney1/corvette/

HW

Postat: ons maj 03, 2006 8:09
av ghd
Jag har själv samma problem, men tror att jag nu är lösningen på spåren. Jag frågade på http://forums.corvetteforum.com och fick genast många kloka svar.

Filtret är troligen boven. Filtret är en T-koppling, bestående av två motstånd i serie och en jordning mellan dem. Den senare har en liten kondensator mot jord. Mäter man filtret, skall det vara 10-15 kOhm mellan in- och utgång och mer än 1 MOhm till jord.

Min varvräknare visar dubbelt, men dör, visar noll, när jag jordar filtret. Mitt filter har troligen (jag har inte mätt) för låg resistans till jord, men mäter korrekt mellan in- och utgång. Jag har beställt ett nytt filter från rodneydickman.com, kostar 30$ inkl. frakt.

Om din varvräknare visar dubbelt NÄR filtret är jordat, har jag fått nästa tips. Prova att sätta ett motstånd på ungefär 10kOhm i serie med filtret, för att ytterligare dämpa signalen.

Vad som händer är att det finns mycket brus och övertoner i signalen, men att den "riktiga" signalen är starkast, så att om man hittar rätt dämpning på totalen, blir det till slut bara den "riktiga" signalen som varvräknaren kan uppfatta. Då försvinner den här felkällan, dubbla eller tredubbla (eller någon annan heltalsmultipel) av rätt värde.

Sedan har jag förstått att instrumenten på 1990 års modell inte är någon höjdare vad gäller precision och kvalitet.......

Postat: ons maj 03, 2006 8:10
av ghd
Jag har själv samma problem, men tror att jag nu är lösningen på spåren. Jag frågade på http://forums.corvetteforum.com och fick genast många kloka svar.

Filtret är troligen boven. Filtret är en T-koppling, bestående av två motstånd i serie och en jordning mellan dem. Den senare har en liten kondensator mot jord. Mäter man filtret, skall det vara 10-15 kOhm mellan in- och utgång och mer än 1 MOhm till jord.

Min varvräknare visar dubbelt, men dör, visar noll, när jag jordar filtret. Mitt filter har troligen (jag har inte mätt) för låg resistans till jord, men mäter korrekt mellan in- och utgång. Jag har beställt ett nytt filter från rodneydickman.com, kostar 30$ inkl. frakt.

Om din varvräknare visar dubbelt NÄR filtret är jordat, har jag fått nästa tips. Prova att sätta ett motstånd på ungefär 10kOhm i serie med filtret, för att ytterligare dämpa signalen.

Vad som händer är att det finns mycket brus och övertoner i signalen, men att den "riktiga" signalen är starkast, så att om man hittar rätt dämpning på totalen, blir det till slut bara den "riktiga" signalen som varvräknaren kan uppfatta. Då försvinner den här felkällan, dubbla eller tredubbla (eller någon annan heltalsmultipel) av rätt värde.

Sedan har jag förstått att instrumenten på 1990 års modell inte är någon höjdare vad gäller precision och kvalitet.......