Jag skall titta på en C4 92:a i helgen. Är det några skillnader på 92:orna och senare årsmodeller av C4:an?
Är några färger på C4:an mer svårsålda än andra?
Vad är rimligt att betala för en 92:a i fint (normalt?) skick ungefär?
Via vägverket har jag hittat ett chassinummer med 14 siffror/bokstäver men via carfax skall man tydligen ha 17?
Är det ett annat nummer och var hittar jag det? Hur betalar man carfax?
Annat att tänka på (har aldrigt ägt en vette innan)?
Tacksam för goda råd och svar !
Mvh/ Jim Profit
skillnader 92-96? samt lite andra frågor..
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 192
- Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
- Ort: Huddinge
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Hej där
Kul att du vill köpa Corvette, och C4:an.
Ett ställe för bra information om skillnader i årsmodellerna hittar du på:
http://www.corvetteactioncenter.com/specs/index.html
1992 kom LT1-motorn (i dess C4-variant) med 300 hästar. Den är i stort samma 92-96, och 1996 fanns även LT4 som är en vassare variant, men i mångt och mycket lik LT1. LT4 har enligt GM 330 hästar istället, men i verkligheten var det en riktigt understatement, och de flesta LT4:orna lämnar snarare uppåt 350-370 hästar i original. (Har själv en LT4, det är en "beast!".)
I övrigt skiljer heller inte så mycket mellan de olika 92-96, inredningen ändrades nånstans mellan dom åren lite grand, till det yttre inga stora skillnader (om några).
Vad gäller färgerna så brukar dom vita inte vara så populära i Sverige, men å andra sidan är ju vit bil modefärg #1 just nu, så det kanske ändras.....(min e vit...jag tycker den är skitsnygg i vitt, men smaken är ju som baken) som vanligt är ju röd o svart populärast. 1996 fanns en silver metallic som såldes i många exemplar som "Collector Editition".
Kolla på www.vettesmaland.com innan du köper, dom har fina bilar där och kan sina saker.
Ett gott råd vill jag dock ge dig;
Köp inte den billigaste bilen. Köp hellre en C4 för 180.000 som har full dokumentation, perfekt yttre o inre (dom finns!!) och som inte ger dig några dåliga vibbar, än en för 135.000 som är halvdan, odokumenterad, kanske dåligt servad. Det kommer i slutändan att spara dig pengar, både under tiden du äger den och framförallt när du säljer den!!
Hittar du inte vad du söker så är det inte så svårt att importera själv från USA, det gjorde jag. Och fick precis den modellen jag ville ha, i det skick som jag krävde - jag sparade inte några stora pengar på det jämfört med att köpa i Sverige, men lite billigare blev det + att jag kunde välja på en marknad med hundratals C4:or till salu
))
MVH
Christian
Kul att du vill köpa Corvette, och C4:an.
Ett ställe för bra information om skillnader i årsmodellerna hittar du på:
http://www.corvetteactioncenter.com/specs/index.html
1992 kom LT1-motorn (i dess C4-variant) med 300 hästar. Den är i stort samma 92-96, och 1996 fanns även LT4 som är en vassare variant, men i mångt och mycket lik LT1. LT4 har enligt GM 330 hästar istället, men i verkligheten var det en riktigt understatement, och de flesta LT4:orna lämnar snarare uppåt 350-370 hästar i original. (Har själv en LT4, det är en "beast!".)
I övrigt skiljer heller inte så mycket mellan de olika 92-96, inredningen ändrades nånstans mellan dom åren lite grand, till det yttre inga stora skillnader (om några).
Vad gäller färgerna så brukar dom vita inte vara så populära i Sverige, men å andra sidan är ju vit bil modefärg #1 just nu, så det kanske ändras.....(min e vit...jag tycker den är skitsnygg i vitt, men smaken är ju som baken) som vanligt är ju röd o svart populärast. 1996 fanns en silver metallic som såldes i många exemplar som "Collector Editition".
Kolla på www.vettesmaland.com innan du köper, dom har fina bilar där och kan sina saker.
Ett gott råd vill jag dock ge dig;
Köp inte den billigaste bilen. Köp hellre en C4 för 180.000 som har full dokumentation, perfekt yttre o inre (dom finns!!) och som inte ger dig några dåliga vibbar, än en för 135.000 som är halvdan, odokumenterad, kanske dåligt servad. Det kommer i slutändan att spara dig pengar, både under tiden du äger den och framförallt när du säljer den!!
Hittar du inte vad du söker så är det inte så svårt att importera själv från USA, det gjorde jag. Och fick precis den modellen jag ville ha, i det skick som jag krävde - jag sparade inte några stora pengar på det jämfört med att köpa i Sverige, men lite billigare blev det + att jag kunde välja på en marknad med hundratals C4:or till salu

MVH
Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 192
- Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
- Ort: Huddinge
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Grattis och välkommen i klubben (hoppas jag?)!
Du kommer bli en gladare människa med en Corvette i din ägo
Min nuvarande är också min första, men nu är man ju fast.
Jag brukar säga att jag skall byta min C4:a mot en C6:a, och det är inte en fråga OM, utan bara NÄR.......
Lycka till.

Du kommer bli en gladare människa med en Corvette i din ägo

Min nuvarande är också min första, men nu är man ju fast.
Jag brukar säga att jag skall byta min C4:a mot en C6:a, och det är inte en fråga OM, utan bara NÄR.......
Lycka till.

- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -