Sida 1 av 1
Enklare trimning
Postat: tor aug 03, 2006 21:06
av Jonne
Köpte nyligen ett B&B route 66 avgassystem och funderar på fler förbättringar, såsom Granatelli lufftmängdmätare och Vortex insug.
Vad är en trolig ökning i hästar?
Att byta till kallare termostat, ger det något?
Några andra tips som är på samma nivå i pris?
Va inne på kompressor först vilket vore klart överlägset men pengar och jobbet fick mig att tänka om.
Tacksam för alla råd.

Postat: tor aug 03, 2006 21:50
av Nutte2
Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit som inte passar..
Postat: tor aug 03, 2006 22:17
av turbo_kicken
Nutte2 skrev:Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit..
jasså är det dålig passform? har själv tänkt o köpa det från vette.se

Postat: fre aug 04, 2006 13:36
av LW
vara-ram insug...
Jag slängde på ett KN filter 995:- och kapslade in detta och vips så fick man typ vara-ram insug... Kostnad ca:1000:-

Postat: fre aug 04, 2006 14:19
av Jonne
KN filter...var finns det och har du nån aning om effekten?
Postat: lör aug 05, 2006 12:30
av BlackSheep-98
Effekt hit och dit, att döma av de flesta erfarenheter på forumen så är det ju väldigt individuellt. Definitivt kan sägas att det inte går att addera "katalogeffekt" på olika tillbehör och tro att det blir summan av dem. Prylarna måste dessutom lira ihop.
Första grejen brukar vara andningen, luftfilter samt avgas. Dessa ger ju dessutom en trivselhöjning ljudmässigt.
När aptiten växer kommer dessutom en del följdverkningar som uppgrdering av drivlina osv... Lycka till

Postat: sön aug 06, 2006 22:50
av LW
Jonne skrev:KN filter...var finns det och har du nån aning om effekten?
Percis som BlackSheep-98 skriver så tro ej på allt som står i kataloger..men helt klar är det bättre med att motor får luft lite lättare!
KN-filtret beställde jag via Mekonomen och detta skall klara effekten vetten har.. (noga så att det fixar det, för det är nog inte så kul om filterdelar följer med ner i insuget)

kolla på KNs hemsida.. där finns filter av diverse modeller!
Postat: tis aug 08, 2006 15:23
av Jonne
LW.. Hur kapslade du in filtret? Använder du orginalboxen och har du tagit hål för kallluft?
Det lät prisvärt om det blir lika bra som som dyrare lösningarna.

Postat: tis aug 08, 2006 19:20
av Klas80
varför inte slå till på ett LS6 kitt?
Postat: ons aug 09, 2006 17:06
av Jonne
Kan inte hitta något "LS6" kitt på den länken.

Postat: ons aug 09, 2006 19:45
av LW
Jonne skrev:LW.. Hur kapslade du in filtret? Använder du orginalboxen och har du tagit hål för kallluft?
Det lät prisvärt om det blir lika bra som som dyrare lösningarna.

Beställde KN-filter:RE-0920
Och inhandlade ..en Diskbalja

.. -Jo det är sant .. det funkar fint.
1.bort med org lådan som håller filter..och under finns det en större öppning för luften.
2.montera på filtret.
3.kapade till "Baljan"
4.Målades svart
5. montera på/över "baljan" eller det nya filterskyddet som det blev

Postat: ons aug 09, 2006 20:15
av Jonne
Ja se där ja...smart.
Det måste jag undersöka och försöka göra jag med.
Tack för tipset.

Postat: fre aug 11, 2006 17:00
av Jonne
En fråga till om nån kan svara.
Slangen som går till orginalfilterboxen, jag antar att det är vevhusventilation, vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna
Tar den luft, eller kommer det skitig luft från vevhuset

Postat: fre aug 11, 2006 18:07
av LW
Jonne skrev:En fråga till om nån kan svara.
Slangen som går till orginalfilterboxen, jag antar att det är vevhusventilation, vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna
Tar den luft, eller kommer det skitig luft från vevhuset

Den används av luftpumpen..lev luft till avgasystemet i 4 min efter starten.
Opps..Glömde svara på frågan:- vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna -
Jag satte ett litet separat filer för just luftpumpen...
Postat: fre aug 11, 2006 19:26
av Nutte2
Postat: fre sep 15, 2006 14:58
av Jonne
Äntligen klart ! Får tacka "LW" för tipset, har nu tagit bort orginalburken och satt dit ett KN-filter.
Något hål under orginalburken fanns inte utan det fick jag göra själv med en vass mattkniv (slapp då montera bort hela kåpan för att såga!).
Fick hjälp av en polare att tillverka en låda i aluminium som passar över filtret och täcker hålet helt.
Som andra redan sagt så blev bilen klart piggare, och det kostade under 1000-lappen istället för 3-5000 som dom färdiga alternativen kostar.
Är det någon som kan svara på om dessa "power duct´s" som säljs verkligen gör någon skillnad mot orginalkanalen för inluften efter filtret?
Dom är visserligen något vidare och slätare utan "dragspelet" men märks det verkligen?

Postat: fre sep 15, 2006 18:51
av LW
Jonne skrev:Äntligen klart ! Får tacka "LW" för tipset, har nu tagit bort orginalburken och satt dit ett KN-filter.
Något hål under orginalburken fanns inte utan det fick jag göra själv med en vass mattkniv (slapp då montera bort hela kåpan för att såga!).
Fick hjälp av en polare att tillverka en låda i aluminium som passar över filtret och täcker hålet helt.
Som andra redan sagt så blev bilen klart piggare, och det kostade under 1000-lappen istället för 3-5000 som dom färdiga alternativen kostar.
Är det någon som kan svara på om dessa "power duct´s" som säljs verkligen gör någon skillnad mot orginalkanalen för inluften efter filtret?
Dom är visserligen något vidare och slätare utan "dragspelet" men märks det verkligen?


Kul att du blev nöjd... alltid bra om man kan fixa en hel del själv..
Du är nu NR2 som har ett "Lelle insug"

Postat: lör sep 16, 2006 16:21
av Jonne
Ja jag undrade just vad jag skulle kalla det....

Postat: mån apr 14, 2008 14:36
av forsberg
LW skrev:
Beställde KN-filter:RE-0920
Och inhandlade ..en Diskbalja

.. -Jo det är sant .. det funkar fint.
1.bort med org lådan som håller filter..och under finns det en större öppning för luften.
2.montera på filtret.
3.kapade till "Baljan"
4.Målades svart
5. montera på/över "baljan" eller det nya filterskyddet som det blev

kan du inte trolla fram lite bilder på detta

Postat: mån apr 14, 2008 17:20
av Corvgubben
Hej Jonne!
Såg att du skaffat B&B Route 66 till din Vette. Det funderar jag också på. Hur funkar det? Är du nöjd med ljudet? Kan man komma och lyssna? Bor själv i Åkersberga och har just importerat en C6 från USA. Den är i det närmaste ljudlös tråkigt nog så nåt måste göras! / Carle

Postat: mån apr 14, 2008 22:06
av vette.se
Nutte2 skrev:Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit..
Suck, trist med personer som inte ???? är så insatta ... och sablar ner en produkt som är väldigt bra. Har monterat ett 40tal VaraRam vid det här laget, de första som fanns för ett par år sedan var inget vidare men de som finns nu har inga problem, passar perfekt )om man följer bruksanvisningen ......), och är det som ger mest hk för pengarna. Näst bästa är Callaway Honker, Breathless Performance Vortex mfl som tar kall luft framför kylaren.
Postat: mån apr 14, 2008 22:20
av Jonne
Visst kan du komma och lyssna om du vill. Men det är fortfarande rätt diskret ljud. Däremot ska jag in till Vette.se nu om en vecka och stoppa i ett kompressorkit och longtube headers med racekattar, så sen kommer det nog låta lite mer. Hoppas inte för mycket i cupen bara.