Sida 1 av 1

Tummen upp för V-power!

Postat: mån aug 07, 2006 14:14
av Christian Nilsson
Tänkte bara dela med mig av mina härliga erfarenheter av Shell V-power.....
Tidigare har jag märkt en liten ryckning vid höga varv och riktig fullgaskörning, inte mycket, men en liten tvekan ibland. Typ som att nån cylinder inte hjälper till fullt.

Har nu kört två tankningar med V-power soppan, och nu är "tvekan" precis som bortblåst.....klart märkbar skillnad!!

Visst kostar den lite mer, men den skall ju även dra mindre soppa - men DET, det är en helt annan sak.....som jag inte kollat alls.......

/Christian

Postat: ons aug 09, 2006 12:59
av Jake
Jag bara måste :lol:

om du läser den här tråden så kommer du att förstå varför, du upplever en förbättring 8)
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=vpower

Postat: tor aug 10, 2006 11:55
av Christian Nilsson
Ja......alltså;
Det som möjligen efter två tankningar skulle kunna vara svar på den
förbättring jag erfar är väl möjligen den "renande" effekten.
Tidigare har jag kört den på Jets 95 oktan (sen den kom hit från USA).
Bilen har aldrig gått dåligt direkt, men som så mycket annat humbo-jumbo som man kan testa (som i värsta fall bara är helt verkningslöst, dvs ofarligt för motorn) så var det ju intressant att göra det ändå.....
Och nu är jag gladare när jag trycker mattan upp till 6300 varv, den drar hårdare o jämnare utan tecken på att hosta till.
Eller så är det bara en psykologisk effekt :-))

Tack för länken...

Postat: tor aug 10, 2006 14:24
av Jake
Rätt svar :)

Sedan kan en ju passa på att säga ett ord om JETs soppa.. Läs på pumpen nästa gång ni e där ;), så står det nåt i stil med "kröningens kvalité bla bla".. Eller om man översätter, dena soppa håller en lägre kvalité därav priset :D.. en gissning är att det är en mycket stor andel med krackade kolkedjor i i soppan vilken bla lämnar föroreninger i soppa systemet..

Postat: tor aug 10, 2006 15:48
av Christian Nilsson
Ja, det där med soppa är ju rätt intressant.
Har också en Jeep Grand Cherokee -98 med 5.9 liters V8:an. Den skall enligt uppgifter ha 98 oktan. Frågade på firman där jag köpte bilen om dom tyckte man skulle följa det, eller om det dög med 95 oktan. Fick inget jättebra svar, men dom avrådde inte från 95 heller. Körde några hundra mil med 95, men hade ju inget att jämföra med direkt. (har haft den sen april). Sen i takt med att bensinpriset började sticka nu så föll jag för frestelsen att börja smygtanka etanol också 8) 8)
Körde en tank med 19% inblanding, och sen en gång med 27% (det råkade bli så, första gången tog jag först 15 liter etanol o sen fullt med 95 okt, andra gången drog jag i 20 liter etanol o sen resten 95).
Direkt märktes att bilen började dra mer och jag upplevde ingenting av det som dom säger på etanol.nu, dvs att bilen "blir piggare" etc. Däremot drack den hela 1.86 liter/mil med min pissblandning. Min teori är att bilens elektronik knappast kan känna av inblandningen, men med tanke på det lägre energiinnehållet i etanol så fick jag gasa bra mycket mer för att hålla tex farten på landsväg, varpå förbrukningen stack iväg rejält.

Sen sa en polare som jobbar halvårsvis i Brasilien (där dom kört etanol i nästan varenda bil i flera år) att motorerna rasar som f-n där borta.
Så sista tanken fyllde jag fullt med 98 oktan istället, och ser mitt experiment med etanol som en tillfällig sinnessjuk snålhet från min sida.

Och nu med facit i hand så förstår jag varför den skall ha 98.
För den är ju tydligen anpassad för det, och går mkt bättre, drar mindre.

Intressant om Jets bensin, visste inte det, men man brukar ju få vad man betalar för......

Ser för övrigt fram emot lördagens resa med Vetten från Halmstad till Mantorp tur o retur.......

Postat: fre aug 11, 2006 7:38
av Jake
Lambdan känner av avikelser i soppakvalitén direkt.. då även om man pytsar i etanol. Sedan så kan jag ju tilläagga att det inte är säkert att man upplever nån effektförbättring bara för att man pytsar i etanol.. en anledning till detta är att tändkurvan är långt från optimal för E85..

Ang att brassarna rasar sina motorer har säkert många orsaker, har dock svårt att tro att etanolen ensam är boven i dramat.. Ett vanligt fel man gör när man E85ar är att man inte byter olja, den ser ju ny ut efter 2000 mil :)..

Tänkte ta ledigt och åka en sväng till mantorp på lördag. Dock utan vette :(.. får väl tjoatill omjag hittar en Vit TL4a :)

Postat: fre aug 11, 2006 10:12
av Christian Nilsson
Gör det!
-- WMY 048 --
Splitt nya bakdäck dagen till ära. Hoppas dom biter bra på 402:an...
:D

Postat: tis feb 27, 2007 1:16
av NiclasNohren
Intressant Diskussion detta om bränsle. Ska man hålla sig borta från Jet alltså? Det är ju inte billigare där om man har kort på exempelvis Preem. Rekommenderar ni något särskilt oljebolag över andra?

Postat: tis feb 27, 2007 12:58
av Jake
NiclasNohren skrev:Intressant Diskussion detta om bränsle. Ska man hålla sig borta från Jet alltså? Det är ju inte billigare där om man har kort på exempelvis Preem. Rekommenderar ni något särskilt oljebolag över andra?
NEJ, av en mycket enkel anledning, de blandar och köper soppa av varandra, så ena dagen har du statiol på pumpen, nästa shell och en tredje preem. osv.. Sedan så rafineras soppan dels i egna raffinaderier dels i reffinaderirer, som inte är knutna till något särskilt bolag osv..