Blyfri bensin eller ej

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christer L
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
Ort: Helsingborg

Blyfri bensin eller ej

Inlägg av Christer L »

Har en privatimporterad -74 med en 350 SB. Då förra ägaren inte kört bilen på ett par år var han osäker om han använt blytillsats i bensinen eller ej. Är det någon på forumet som vet om det skall behövas eller ej. Går det att se det utläsa det på motorn?

Tacksam för råd och dåd.

Christer
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Du kan utan problem köra blyfritt! Kom ihåg att amerikanska bilar hade katalysator från och med 1975 (= måste köra blyfritt!) och att dom därför introducerade blyfritt redan i början av sjuttitalet.

Har du kvar orignaldekalerna på insidan av domkraftsluckan så står det till och med att din bil ska köras på blyfri bensin.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

75 framåt kan köras blyfritt.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Om du kan köra blyfritt eller inte har ingenting att göra med om det är aluminiumtoppar eller inte. Skillnaden är att det är annan typ av ventilsäten i toppar som är gjorda för blyfri bensin. Men som jag skrev tidigare, alla amerikanska bilar är gjorda för blyfri bensin från början av sjuttitalet, så du kan lugnt köra vidare och slösa inte bort pengar på blyersättning.

Jag har kört min egen trimmade 454, 74:a i 18 år på helt vanligt 95 oktanig blyfri bensin och det är inget som hellst problem. Det står även i insturktionsboken (och på infodekalen i i bilen) till bilen att den ska köras på blyfri.

Det finns inte heller någon som hellst anledning att köra på annat än 95 oktan om nu inte motorn är trimmad med högre kompression. Du får inte ett uns mer effekt i motorn om du tankar 98 eller Shells 99 oktaniga. Ska du utnyttja bensin med högre oktan måste du anpassa kompression och förtändning för att få ut någon högre effekt.

Dock är det givetvis så att om någon satt i en gammal motor i din bil så kan det krävas blyersättning beroende på vilken årsmodell det är på motorn.

Mvh, Björn
Skriv svar