Sida 1 av 1
Kylartemp.
Postat: fre nov 17, 2006 14:06
av crille_hallden
Hallå Alla.
I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??
Någon som vill reda ut detta för mig??
Ps: Fälgar 20*8.5 Et 35 kommer sticka ut ur skärmarna i bak eller??
Tack på förhand.
Postat: lör nov 18, 2006 15:17
av crille_hallden
49 som läst och inget svar!!!
Det blir inget plus poäng....
Postat: lör nov 18, 2006 17:28
av badass
Från annat inlägg här:
Fläkt 1 startar vid 106 grader eller 109 grader
Fläkt 2 startar vid 110 grader eller 115 grader
Det som skiljer varför fläkten startar olika är om AC är igång eller inte.
Hittas också genom Sök-funktionen...
Lycka till,
Håkan
Postat: sön nov 19, 2006 13:15
av crille_hallden
" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "
Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!!
Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.
Postat: sön nov 19, 2006 13:32
av badass
Ojdå, ursäkta mig
Visste inte att du ville diskutera systemets konstruktion!!
Trodde det var temperaturen du undrade över...
Postat: sön nov 19, 2006 14:39
av Sandberg
crille_hallden skrev:" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "
Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!!
Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.
Ja ja ödmjukhet kommer man långt med när man vill ha hjälp
Ja så du inte missförstår så var det ironi
Välkommen till forumet föresten
Postat: sön nov 19, 2006 16:32
av crille_hallden
Nu kommer vi ifrån ämnet.
MEN.
Kolla vilken gubbe jag änvände

(smilgroparna uppåt)
Hade jag dock använt denna gubbe

då hade det vart värre.
Var inte så allvarlig jag heller.
Re: Kylartemp.
Postat: tis nov 21, 2006 14:26
av Bobrob
crille_hallden skrev:Hallå Alla.
I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??
Någon som vill reda ut detta för mig??
Betänk att kokpunkten för vatten+glykolblandningen är högre än 100 grader C, dessutom har du upp till 1 bar övertryck i kylsystemet som ytterligare höjer kokpunkten, så Du behöver inte vara orolig vid 100 grader, men kanske vid dryga 110! Själv har man blivit lite orolig vid 109 g C i Eugeniatunneln vid kö - men det var ingen fara.
Postat: tis nov 21, 2006 16:47
av Max M
För att klara ut det här med fläktstart....
Lågfart...slår till vid 104 C eller när A/C trycket stigit till 219 psi
Högfart...slår till vid 109 C eller när A/C trycket stigit till 225 psi
Minimitid för högfart är 26 sek.
Fläkten kan även starta i lågfart (när tändningen är av) vid 140 C
Tillfälliga toppar på 110 - 112 grader är inte ovanliga vid köer
// Max
Postat: ons nov 22, 2006 0:18
av fryx
Jag är glad när jag ligger under 100+ i vatten/ 105+ i olja / 100+ i automat, systemet varnar när det blir FÖR varmt- har nu ändrat fläktarnas start till 95+ istället för 106+- dessutom tagit hem ny kylare med oljekyl för motorn-har redan automatkyl. Kan kanske bero på kompressorn?

. Men som sagt var över 100? i vatten är inget ovanligt utan trim.