Sida 1 av 1

Kylartemp.

Postat: fre nov 17, 2006 14:06
av crille_hallden
Hallå Alla.

I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??

Någon som vill reda ut detta för mig??


Ps: Fälgar 20*8.5 Et 35 kommer sticka ut ur skärmarna i bak eller??

Tack på förhand.

Postat: lör nov 18, 2006 15:17
av crille_hallden
49 som läst och inget svar!!! :roll:

Det blir inget plus poäng....

Postat: lör nov 18, 2006 17:28
av badass
Från annat inlägg här:
Fläkt 1 startar vid 106 grader eller 109 grader
Fläkt 2 startar vid 110 grader eller 115 grader

Det som skiljer varför fläkten startar olika är om AC är igång eller inte.

Hittas också genom Sök-funktionen... 8)

Lycka till,
Håkan

Postat: sön nov 19, 2006 13:15
av crille_hallden
" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "

Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!! :twisted:

Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.

Postat: sön nov 19, 2006 13:32
av badass
Ojdå, ursäkta mig :shock:

Visste inte att du ville diskutera systemets konstruktion!!
Trodde det var temperaturen du undrade över...

Postat: sön nov 19, 2006 14:39
av Sandberg
crille_hallden skrev:" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "

Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!! :twisted:

Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.
Ja ja ödmjukhet kommer man långt med när man vill ha hjälp :wink:

Ja så du inte missförstår så var det ironi :!:

Välkommen till forumet föresten

Postat: sön nov 19, 2006 16:32
av crille_hallden
Nu kommer vi ifrån ämnet.
MEN.

Kolla vilken gubbe jag änvände :twisted: (smilgroparna uppåt)
Hade jag dock använt denna gubbe :evil: då hade det vart värre.

Var inte så allvarlig jag heller.

Re: Kylartemp.

Postat: tis nov 21, 2006 14:26
av Bobrob
crille_hallden skrev:Hallå Alla.

I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??

Någon som vill reda ut detta för mig??
Betänk att kokpunkten för vatten+glykolblandningen är högre än 100 grader C, dessutom har du upp till 1 bar övertryck i kylsystemet som ytterligare höjer kokpunkten, så Du behöver inte vara orolig vid 100 grader, men kanske vid dryga 110! Själv har man blivit lite orolig vid 109 g C i Eugeniatunneln vid kö - men det var ingen fara.

Postat: tis nov 21, 2006 16:47
av Max M
För att klara ut det här med fläktstart....

Lågfart...slår till vid 104 C eller när A/C trycket stigit till 219 psi

Högfart...slår till vid 109 C eller när A/C trycket stigit till 225 psi
Minimitid för högfart är 26 sek.

Fläkten kan även starta i lågfart (när tändningen är av) vid 140 C
Tillfälliga toppar på 110 - 112 grader är inte ovanliga vid köer
// Max

Postat: ons nov 22, 2006 0:18
av fryx
Jag är glad när jag ligger under 100+ i vatten/ 105+ i olja / 100+ i automat, systemet varnar när det blir FÖR varmt- har nu ändrat fläktarnas start till 95+ istället för 106+- dessutom tagit hem ny kylare med oljekyl för motorn-har redan automatkyl. Kan kanske bero på kompressorn? :roll: . Men som sagt var över 100? i vatten är inget ovanligt utan trim.