balk växellåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 29, 2004 15:03
Ort: stockholm

balk växellåda

Inlägg av ? »

Sitter växellådsbalken på samma ställe på automat o manuell :?:

Funderar på att bygga om från aut till man.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Ja det gör den. Det är ganska lätt att konvertera från automat till manuell. Jag har gjort det på min 74:a utan problem.

/Björn
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

På min bil så var det en extra plåt del som det manuella växellåds-fästet var fäst i (Som en förlängning ut från balken), detta i sin tur var uppfäst i hålen i växellådsbalken.

Jag har bytt från Manuell M21 till TH-400 Auto, 400:an däremot kunde jag skruva direkt i hålen i balken.

Plåtinfästningen för manuella lådor har jag kvar om du skulle behöva en sådan. :idea:
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Rille
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 43
Blev medlem: ons aug 10, 2005 11:29
Ort: Uppsala

Inlägg av Rille »

stingray 454 du har inte M-21:An kvar till salu. Är på jakt
efter en sådan!?

Mvh Rickard
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Näe tyvärr, Jag bytte bort den komplett mot dräneringsgrävning kring huset.

Det enda jag har kvar från "manuellkittet" är växellådsmonterings mojengen beskriven ovan.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej Rille!

Du skall inte satsa på M21 lådan om du vill ha en bil som skall vara snabb i starten då den har en osedvanligt hög 1:ans växel. Min gör 90 på ettan vid 6000 varv och 3,55 i bakaxeln. Dessutom så är det ett "h..vete" att cruisa med den då den gör 10-15 km/h på tomgång. (Man måste frikoppla hela tiden för att kunna köra sakta). Satsa hellre på en M20 eller ännu bättre en nyare 5-6 växlad låda när du ändå skall göra jobbet med att bygga om. Då kommer den också att gå lugnt och fint på landsväg. (gör inte min, 3100 varv vid 110km/h) 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Läs artikeln om växellådsbyte på klubbens hemsida....ligger under Corvettefakta/Tekniska artiklar.

Där beskrivs ett byte till en 6-växlad låda, men berör även lite kring bytet från automat till manuell.

/Björn
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Jag själv var mäkta nöjd över att M21:an hade riktigt lång etta 8) ,
I sammandrabbningarna med de likasinnade var detta nästintill ovärderligt, Man hade inga fästproblem i starten då det inte blev "FÖR" mycket kraft just i startögonblicket, sen när den andra bilen växlade/tappade kraft så vrålade man förbi bara å fick ett riktigt stort försprång som nästan aldrig kunde hämtas hem sen av de arma stackrarna med bara en kort etta :D.

(Jag körde då med 400HK/454BB & M21:an + 3,08 i klumpen samt 305/50-15 bakpuckar).

Sen så är ju M21:an dessutom tätstegad & M20:in är väl en vanlig låda.

Men visst alla har ju olika tycke & erfarenheter, Å det är ju precis så som det skall vara, hade ju lätt blivit tråkigt annars... :lol:

Men visst kan den ev, vara lite småjobbig om man bara skall snigla sig fram i pråm-köer en hel cruising kväll, & det beror ju dessutom mycket på vilken slags koppling man har åxå osv.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Skriv svar