Sida 1 av 1

Parkeringslampa

Postat: mån mar 05, 2007 12:32
av Melker
Hej!

Jag har en c6:a 2005 och har märkt att det blir färgskiftningar i framlyktorna, troligtvis efter parkeringslampan som blir för varm. Märks tydligt om man har ljuset på. Är det någon annan som har lagt märke till detta?

Med vänlig hälsning
Melker

Postat: mån mar 05, 2007 19:04
av Lars J
Jag har hört det tidigare bl.a av Janne Strandberg här på forumet. Han skulle tydligen ta upp det som en garantifråga om jag minns rätt.

/Lars/

Postat: tis mar 06, 2007 0:41
av COOLMACHINE
Vad menar du med färgskiftningar? har då ännu inget märkt på min bil. :?


8)

Postat: tis mar 06, 2007 11:00
av Janne Strandberg
Jag har fått skiftningar på glaset (ursäkta plasten) som påminner om hur det ser ut när man får olja på vindrutan.
Jag har anmält det som en garantifråga, precis som Lars skriver.
Ännu har jag inte fått det tillrättat.
/Janne

Postat: ons mar 07, 2007 0:34
av lasse kock
Tjena !

På min C6 a blev först plasten över p-lamporna missfärgade,sedan
krackelerade det i form av en liten stjerna i ytterplasten.Detta med
anledning av att det sattes i för starka lampor i dom första bilarna.
Har fått nya på garantin(går bara att byta hela insattserna)mycket
dividerande på grund av att dom betingar ett mycket högt pris.
Lycka till. Lasse. :)

Postat: ons mar 07, 2007 11:29
av Melker
Hej!

Tack för svar.
Jag får ta kontakt med verkstaden och försöka få det på garantin.

MVH
Melker

Postat: ons mar 07, 2007 12:29
av Janne Strandberg
Om detta fel att bara berör de tidigare bilarna måste det finnas ganska många som är drabbade.
Det innebär väl också att det torde vara fler coupéer än cabbar som drabbas eftersom cabbarna
började tillverkas i maj 2005 (om jag minns rätt).

När verkstäderna beställer nya insatser gör man det med VIN-numret som hjälp, vilket innebär
att man får lampor anpassade för Europa med förberett hål för parkeringsljus. Dessutom är de
lackade redan från början. Och billiga är de definitivt inte.

Det hade varit trevligt att få insatser för USA utan parkeringsljus och sen montera parkeringsljus i
dimljuset (tillsammans med).
Men det verkar omöjligt mht garantirutinerna.
Så man får väl nöja sig med att ha parkeringslampor i insatserna för huvudstrålkastarna.

Däremot på ebay, så dyker det upp lampinsatser då och då till hyfsade priser.

/Janne

Postat: lör mar 10, 2007 22:15
av Vette
Undrar bara hur man kommer åt fanskapen, parkeringslamporna då alltså. Jag tänkte ta bort mina men kommer inte åt dem, någon som vet hur ?

Postat: ons mar 14, 2007 23:06
av Vette
Nu vet jag hur. Man tar det under ifrån, tar bort kåpan längst ner och underkörningsskyddet, och långt där uppe sitter den så gott som oåtkomlig. Nöjde mig med att få fram kablarna som går till den, en svart och en brun, klippte brun och förlängde båda ändarna drog ut kablarna i motorrummet och tänkte koppla dom över en brytare. Fasar bara för den dan när en av glödlamporna skall bytas.

Byte av lyktor (Europamodellen) med parkeringsljus i lykthål

Postat: mån jul 09, 2007 15:12
av Janne Strandberg
Det har ju debatterats en hel del om parkeringslamporna i lyktorna. Jag har nu fått mina lyktor utbytta och för den som är intresserad har jag gjort ett bildreportage om bytet med mina funderingar runt ämnet.

Informationen finns på www.jannesvettar.se

Hälsningar
Janne

Postat: tis jul 10, 2007 21:23
av Mille C6
Har samma problem med min och har fått en tid på verkstan den 15/8, Det ska väl gå på garantin??

Postat: ons jul 11, 2007 17:45
av COOLMACHINE
Det brukar bli kondens i mina lycktglas ibland, vad kan det bero på?

8)

Postat: ons jul 11, 2007 19:06
av Janne Strandberg
Hej på er,

Om garantin tar tar det eller inte är omöjligt att besvara på ett forum, det beror väl på verkstadens uppfasttning och deras kommunikation uppåt (GM Stockholm). Men först och främst måste det väl gå att se någon defekt innan man kan reklamera.

Fukt i lyktglasen är (som jag har förstått det och fått mig berättat) ganska vanligt, med det beror ju på hur mycket fukt eller imma det är frågan om. Om det bara blir imma vid högtrycksspolning och imman försvinner lika kvickt när bilen kommer ut i luften igen är det väl ingen katastrof, men om imman blir till vattendroppar i lykthuset är det nog värre.

Lägg märke till att den svarta tätningslisten som går runt lyktan (se bilder på min hemsida www.jannesvettar.se) inte har med tätningen i lyktan att göra.
Lyktan är förseglad vid tillverkningen. Det är ju därför man inte vid byte av lykta får en delad insats som skall lackeras innan montering.

Om jag har föstått det rätt genom mina samtal med ett antal C6-ägare, så verkar defekten uppträda först och främst på Europabilar och då med den stora parkeringsglödlampan. Det är väl inte för inte som GM har bytt till en mindre glödlampa senare i produktionen.

Men eftersom det är så svindyrt att byta, så måste man nog övertyga den som man lämnar sina garantianspråk till att det är en riktig defekt.

Hälsningar
Janne

Postat: ons jul 11, 2007 22:51
av COOLMACHINE
Tack för info Janne,
vet du hur man gör för att byta parkeringslamporna? jag har ju orginal verkstadsmanualen , men det står ingenting om dessa parkeringslampor, jag tänkte byta till mindre lampor.

8)

Postat: tor jul 12, 2007 10:28
av Janne Strandberg
Jag har på min hemsida lagt in från den svenska instruktionsboken hur det går till (sista bilden på byte strålkastare).

Lycka till
Janne

Postat: fre jul 13, 2007 11:47
av COOLMACHINE
Janne går det att komma åt den lilla rackarn utan att montera ner halva fronten? Sitter den bara instucken i gummibussningen eller är det en "bajonettfattning" ?

8)

Postat: fre jul 13, 2007 20:22
av Janne Strandberg
Du behöver inte plocka ner fronten. Om du öppnar på innerskärmen så ger det sig.
Om du har garanti kvar, så rekommenderar jag att försök att åtminstone få ett lampbyte gjort.
Och garanti torde väl de flesta ha kvar som har detta problem.
De som endast har en ettårsgaranti har ju i de allra flesta fallen köpt en USA-version och då finns det ju som bekant inga parkeringslampor där.

/Janne